FORD: RENGER TERAZ DOSTĘPNY Z HYBRYDOWYM UKŁADEM NAPĘDOWYM PLUG-IN

Nowy Ford Ranger Plug-in Hybrid (PHEV) łączy w sobie wszystkie zalety pickupa z zaawansowanym hybrydowym układem napędowym.

System napędu hybrydowego pozwala na jazdę w trybie bezemisyjnym, w pełni elektrycznym oraz korzystanie z prądu w miejscu pracy.


Zobacz także:

TOYOTA: LIMITOWANE LAKIERY SPECJALNE W OFERCIE HILUX-A MILD-HYBRID 48V
 

UŻYTKOWE


 

Benzynowo-elektryczny system hybrydowy Rangera PHEV umożliwia jazdę bezemisyjną na dystansie do 43 km, zmniejszając koszty eksploatacji, a także zapewniając takie same możliwości holowania, przewożenia ładunków i jazdy w terenie, jakich europejscy klienci oczekują od wszechstronnego pickupa, który pomaga im w wykonywaniu pracy już ponad ćwierć wieku.

Dostępny w ekskluzywnej edycji wprowadzającej Stormtrak, a także w atrakcyjnych wersjach Wildtrak i bogato wyposażonej XLT, Ranger PHEV po raz pierwszy oferuje również system Pro Power Onboard – umożliwiający klientom zasilanie prądem o mocy do 6,9 kW narzędzi i elektrycznych urządzeń bezpośrednio z akumulatora trakcyjnego, bez konieczności korzystania z zewnętrznego generatora.

Ford zna się na pick-upach. Połączyliśmy obecnie dekady naszych doświadczeń, wskazówki klientów, którzy używają Rangera do pracy i rekreacji każdego dnia, oraz innowacyjną technologię hybrydową, aby stworzyć Rangera PHEV – powiedział Hans Schep, dyrektor generalny Ford Pro w Europie. Ranger PHEV poradzi sobie ze wszystkim, do czego był stworzony Ranger, oferując dodatkowo moc napędu elektrycznego, wyższy moment obrotowy niż kiedykolwiek wcześniej, jazdę w trybie bezemisyjnym w mieście lub zasilanie urządzeń na placu budowy w miejscach pozbawionych infrastruktury energetycznej.

Model Ranger PHEV na rynek europejski jest produkowany w zakładzie Forda w Silverton w RPA, a pierwsze dostawy do europejskich klientów też już się zaczęły. Ford Ranger był w 2024 roku po raz dziesiąty z rzędu najlepiej sprzedającym się pickupem w Europie, utrzymując pozycję lidera segmentu z 43-procentowym udziałem.

Ranger był również w zeszłym roku najlepiej sprzedającym się pickupem na 10 rynkach europejskich i stanowił ponad połowę całej sprzedaży pickupów na czterech rynkach europejskich – w tym w Wielkiej Brytanii i Niemczech. Od momentu wprowadzenia na rynek poprzedniej generacji modelu w 2012 roku, w Europie sprzedano ponad pół miliona Rangerów. Ford Ranger to również globalny sukces – jest sprzedawany na 180 rynkach na całym świecie.

Zasilanie z zewnętrznego źródła energii

Nowy układ napędowy Rangera PHEV łączy 2,3-litrowy silnik benzynowy Ford EcoBoost i 10-biegową automatyczną skrzynię biegów z silnikiem elektrycznym o mocy 75 kW oraz akumulatorem litowo-jonowym o pojemności użytkowej 11,8 kWh. Akumulator można ładować za pomocą zewnętrznego źródła zasilania i silnika spalinowego pod maską lub odzyskując energię podczas jazdy wybiegiem lub hamowania.

Ładowanie akumulatora przy użyciu jednofazowej ładowarki o mocy 16 A trwa mniej niż cztery godziny, a przy pełnym naładowaniu Ranger PHEV jest w stanie przejechać do 43 km w trybie w pełni elektrycznym – to według badań Forda więcej, niż codzienny dystans pokonywany przez 52% właścicieli Rangerów.

Tam, gdzie jest to możliwe, specjalne oprogramowanie Ford Pro Home Charging pozwala użytkownikom planować ładowanie w godzinach, kiedy mogą korzystać z tańszych taryf nocnych, co znacznie obniża koszty użytkowania samochodu. Prognozy Forda sugerują, że klienci biznesowi również mogą skorzystać ze znacznych oszczędności: klient posiadający Rangera PHEV w Niemczech może zaoszczędzić 850 euro rocznie w porównaniu z właścicielem Ranger z silnikiem wysokoprężnym 3,0 litra V6, jeśli codziennie przejeżdża 80 km dziennie, ładując samochód według taryf biznesowych.

Kierowca może decydować, kiedy i jak korzystać podczas jazdy z zasilania akumulatorowego, dokonując wyboru jednego z trybów jazdy: EV Auto, EV Now, EV Later i EV Charge.

Nowa modułowa przekładnia hybrydowa oraz silnik elektryczny zostały zintegrowane w jednej obudowie. Elektronicznie uruchamiany mechanizm sprzęgła włącza i wyłącza silnik elektryczny i benzynowy zgodnie z wybranym trybem jazdy – optymalizując zużycie energii i paliwa, a także wartość momentu obrotowego podczas przewożenia ładunków i jazdy w terenie.

Nowa konfiguracja zapewnia również maksymalną kulturę pracy i komfort. Oprócz płynnego przełączania między zasilaniem benzynowym, hybrydowym i elektrycznym, umożliwia również dalsze działanie standardowej klimatyzacji dwustrefowej podczas korzystania z napędu elektrycznego, gdy funkcja automatycznego włączania i wyłączania silnika dezaktywuje silnik benzynowy na światłach lub w korku. System aktywnej kontroli hałasu Active Noise Control – podobny do tego, który stosuje się w słuchawkach klasy premium – poprawia komfort akustyczny niezależnie od trybu zasilania.

Łączny maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego – 690 Nm – nie ma sobie równych wśród wszystkich produkowanych wcześniej modeli Rangera benzynowego EcoBoost, a moc maksymalna 281 KM jest większa niż rozwijana przez 3,0-litrowy turbodoładowany silnik wysokoprężny V6 z gamy napędów Rangera.

Wysoki moment obrotowy przy niskich prędkościach oraz dodatkowe hamowanie silnikiem dzięki systemowi ładowania regeneracyjnego pickupa zapewniają płynne przyspieszanie i lepszą kontrolę podczas zjazdu przy ładunku o masie do jednej tony i podczas holowania do 3500 kg – co według badań Forda jest wymagane przez 55% klientów Rangera. Niemal natychmiastowo osiągany wysoki moment obrotowy silnika elektrycznego i sprawniejsze hamowanie silnikiem pomagają także poprawić właściwości terenowe i ułatwiają pracę w trudnych warunkach, takich jak pokonywanie skał i stromych wzniesień.

Układ przeniesienia napędu e-4WD w Rangerze PHEV może automatycznie przekazywać moment obrotowy silnika benzynowego, elektrycznego lub hybrydowy z obu na wszystkie cztery koła, aby ułatwić pokonywanie trudnego terenu lub dostosować się do konkretnych warunków jazdy – wspomagany przez skrzynię rozdzielczą z podwójnym zakresem i blokadę tylnego mechanizmu różnicowego. Kierowcy mogą wybierać spośród trybów Normal, Eco, Sport, Slippery, Tow/Haul, Mud/Ruts i Sand, a Ranger PHEV dostosuje rozkład momentu obrotowego na koła, aby uzyskać najlepsze osiągi.

Tylne podłużnice ramy pickupa zostały przeprojektowane, aby pomieścić akumulator trakcyjny, przy jednoczesnym zadbaniu o walory funkcjonalne skrzyni ładunkowej i o osiągi. Inżynierowie Forda zmienili również parametry zawieszenia, aby uzyskać maksymalny komfort i osiągi zarówno na asfalcie, jak i w terenie, uwzględniając przy tym wyjątkowe podwozie i rozkład masy Rangera PHEV.

Bez kompromisów w pracy i rekreacji

Ranger PHEV to pierwszy model Rangera wyposażony w system Forda Pro Power Onboard, co oznacza, że właściciele, używający samochodu w pracy i aktywnie spędzający wolny czas, mogą zostawić w domu generatory i zasilać narzędzia i sprzęt o dużym poborze mocy z akumulatora trakcyjnego.

Klienci mogą wybrać instalację o mocy 2,3 kW, która idealnie nadaje się do weekendowych wycieczek na szlaki, gdzie umożliwia wygodne ładowanie kilku rowerów elektrycznych (650 W) oraz przenośnej lodówki (65 W).

System o mocy 6,9 kW został zaprojektowany z myślą o spełnieniu wymagań sprzętu do cięższych zadań. Wersja o większej mocy jest wyposażona w dwa gniazda 15A w skrzyni ładunkowej, z których każde zapewnia moc 3,45 kW – co przekracza potrzeby zasilania niewielkiego placu budowy, na którym jednocześnie pracują kompaktowa betoniarka (1500 W), szlifierka kątowa (3000 W) i reflektory (800 W).

W pracach badawczo-rozwojowych nowej generacji Rangera wykorzystano ponad 5000 wywiadów z klientami, które pozwoliły zrozumieć, w jaki sposób wykorzystują oni swoje pickupy do pracy, w rekreacji i rodzinnych wyjazdach. Wśród użytkowników Rangera znajduje się wiele małych firm, którym pickup w ciągu tygodnia służy do pracy, a podczas weekendów jest wykorzystywany w celach rekreacyjnych. Trzy bogato wyposażone wersje Rangera PHEV gwarantują najwyższą wydajność i komfort niezależnie od ich przeznaczenia.

Każda dysponuje pięciomiejscową kabinę Double Cab oraz wszechstronną, wytrzymałą skrzynią ładunkową, zaprojektowaną tak, aby pomieścić europaletę między nadkolami. Ułatwiająca dostęp klapa Easy Lift i oświetlenie przestrzeni ładunkowej są wyposażeniem standardowym.

W kabinie standardem jest system informacyjno-rozrywkowy SYNC 4A Forda ze skomunikowaną nawigacją i 12-calowym pionowym ekranem dotykowym, a także 8-calowy cyfrowy zestaw zegarów oraz bezprzewodowa ładowarka smartfonów. Dostępne w standardzie systemy wspomagania kierowcy obejmują asystenta ochrony przed kolizjami, system utrzymywanie na pasie ruchu i kamerę cofania.

Wersja Wildtrak modelu Ranger PHEV wyróżnia się wyjątkowymi detalami wnętrza i nadwozia, podgrzewanymi przednimi fotelami i kierownicą oraz oświetleniem strefowym 360 stopni, które zapewnia lepszą widoczność wokół pickupa podczas pracy lub rozbijania obozu w warunkach słabego oświetlenia.

Wersja Stormtrak Launch Edition charakteryzuje się również atrakcyjną stylistyką i materiałami, a także 10-głośnikowym systemem nagłośnienia B&O, matrycowymi reflektorami diodowymi, systemem Pro Power Onboard o mocy 2,3 kW oraz innowacyjnym systemem elastycznego mocowania ekwipunku Flexible Rack System.

Szeroka gama opcjonalnych rozwiązań, które mają pomóc klientom w pełni wykorzystać możliwości modelu Ranger PHEV, obejmuje innowacyjne systemy wspomagające holowanie, takie jak Pro Trailer Backup Assist, który umożliwia kierowcom łatwe manewrowanie przyczepą za pomocą dedykowanego kontrolera i monitorowanie manewru za pomocą 12-calowego ekranu dotykowego.

Właściciele Rangerów wykorzystują swoje pickupy do wielu różnych zadań specjalistycznych, od pszczelarstwa po gaszenie pożarów. Mogą oni dostosować swoje Rangery PHEV do własnych potrzeb, korzystając z szerokiej gamy montowanych przez dealerów akcesoriów, wśród których znajdują się pokrywy i pokrowce na skrzynię, bagażniki rowerowe i namioty dachowe.

Podobnie jak każdy pojazd z oferty Ford Pro, Ranger PHEV jest objęty kompleksowym pakietem usług serwisowych, rozwiązań związanych z ładowaniem, wspierany przez intuicyjne oprogramowanie i dostępny w elastycznych formach finansowania, co upraszcza korzystanie z samochodu, zwiększa jego rentowność i obniża koszty eksploatacji.

W Polsce ceny Forda Rangera startują już od 199 488 zł netto. Nowością w ofercie jest program Ford PRO Ambasador dla firm, które chcą wyprzedzać trendy i budować flotę przyszłości. Dzięki niemu Ford Ranger Plug-In Hybrid w wersjach Wildtrak i Stormtrak jest dostępny w elastycznej ofercie już od 1 379 zł netto miesięcznie.