FRANKFURT 2013: PREMIERY KIA – SOUL I NIE TYLKO

K 0_soul

Podczas zakończonego 65. Międzynarodowego Salonu Samochodowego IAA we Frankfurcie odbył się europejski debiut nowej wersji Kii Soul. Premier marki było zresztą kilka.

Towarzystwa dotrzymali jej – koncepcja miejskiego samochodu segmentu B, Kia Niro, a także nowa Kia Picanto LPG bi-fuel i restylizowana Kia Optima. Inspiracją dla nowego projektu nadwozia Soul był koncept Kia Track’ster 2012.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013


Nowa Kia Soul nie odbiega od swego oryginalnego designu, dopełnieniem nowoczesnych akcentów stylistycznych jest lepsza dynamika na drodze oraz wybór ekonomicznych jednostek napędowych.

Główną zmianą konstrukcyjną nowego SUV-a klasy kompaktowej jest zastosowanie nowej platformy opartej na płycie podłogowej najnowszej Kii cee’d czego efektem, w porównaniu z modelem schodzącym, jest jeszcze wyższy komfort i łatwość prowadzenia. Dokonano też modernizacji zawieszenia kół, zwiększenia sztywności skrętnej o 29 proc. oraz kompleksowego wygłuszenia karoserii.

 

 

Za sprawą nieco zwiększonych wymiarów Soul 2014 zyskuje na praktyczności, a wydłużenie rozstawu osi i poszerzenie rozstawu kół wpływa na podwyższenie zarówno obszerności kabiny pasażerskiej jak i pojemności ładunkowej..

Kia Soul 2014 to także znaczący postęp w zakresie poszanowania środowiska naturalnego. Gama jednostek napędowych obejmuje najnowsze wersje silnika benzynowego 1.6 GDI oraz Diesla CRDi w tandemie z manualną lub automatyczną, sześciostopniową skrzynią przekładniową. Oba te silniki pochodzą z modelu poprzedniego, lecz charakteryzują się zmniejszonym zużyciem paliwa i zauważalnie niższym poziomem emisji spalin.
Nowa Kia Soul 2014 wejdzie do sprzedaży w Europie w połowie przyszłego roku.

Kia Niro

Na stoisku Kia pokazywana jest także Kia Niro – nowa, rewelacyjna koncepcja samochodu europejskiego, zwiastująca możliwość pojawienia się nowego, stylowego i odpornego na trudy metropolitalnej dżungli ‘zawodnika’ segmentu B.

Kia Niro wyposażona jest w innowacyjny zespół napędowy, składający się z turbodoładowanego, 1,6-litrowego silnika ‘Gamma’ o mocy 160 KM, który poprzez siedmiostopniową przekładnię dwusprzęgłową napędza koła przednie. Do napędu osi tylnej – włączanego w razie gorszych warunków jazdy – służy hybrydowy system elektryczny o mocy 45 KM (33 kW) zasilany energią odzyskiwaną w trakcie hamowania (regenerative braking).

 

 

Koncepcja Niro mieści się w zamierzeniach marki Kia, aby stworzyć pojazd odpowiadający potrzebom użytkownika wielkich aglomeracji miejskich i powstała z myślą o gustach i oczekiwaniach nabywcy europejskiego. Design powstał we frankfurckim studiu projektowym Kia, którym kieruje Główny Stylista Kia Motors Europe, Gregory Guillaume.

Kia Picanto LPG

W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na samochody małe o niskich kosztach eksploatacyjnych, we Frankfurcie prezentowana jest nowa wersja Kii Picanto – LPG bi-fuel. Samochód ten napędzany jest specjalną „dwupaliwową” odmianą trzycylindrowego 1,0-litrowego silnika Kia Kappa, która rozwija moc 67 KM i maksymalny moment obrotowy 90 Nm. Korzyścią dla użytkownika Picanto LPG są jeszcze niższe koszty paliwa niż w przypadku konwencjonalnego samochodu Picanto z napędem benzynowym.

W trybie zasilania LPG imponować może rekordowo niskie zużycie paliwa – zaledwie 5,8 l/100 km przy emisji CO2 nie przekraczającej 100 g/km. W wersji z systemem oszczędnościowym Kia Stop/Start (ISG) zużycie paliwa spada do 5,6 l/100 km, a poziom emisji CO2 do 97 g/km.

Nowa Kia Picanto LPG wyposażona jest w dwa zbiorniki paliwa – ‘normalny’ zbiornik na benzynę o pojemności 35 litrów w standardowej lokalizacji przed tylną osią oraz 27-litrowy zbiornik na sprężony gaz LPG, umieszczony pod podłogą bagażnika we wnęce na koło zapasowe. Do zmiany zasilania benzynowego na LPG i odwrotnie służy przycisk na desce rozdzielczej.

 

 

Zbiornik i układ zasilania LPG zwiększają masę pojazdu o 51 kg, tak więc w celu utrzymania dynamiki przyspieszenia (0-100 km/h w czasie 14,5 sek.) przełożenie przekładni głównej zostało obniżone o 8,6% (z 4,235 do 4,600 :1). Nie wpływa to na zmianę osiąganej przez ‘standardowy’ model benzynowy 1.0 prędkości maksymalnej 150 km/h.

Nowa Picanto LPG nie traci naturalnie żadnej ze swych licznych zalet, dzięki którym najmniejszy samochód marki Kia stał się tak popularny w Europie, wykazując sprzedaż na poziomie 50.000 szt. rocznie.
‘Dwupaliwowa’ Kia Picanto LPG będzie początkowo dostępna na rynku polskim, niemieckim, włoskim, czeskim, greckim, portugalskim oraz holenderskim – ze spodziewanym udziałem w sprzedaży tej wersji modelowej na poziomie 7 procent. Picanto LPG będzie jedynym samochodem na LPG objętym 7-letnią lub 150 000-kilometrową gwarancją fabryczną producenta.

Kia Optima FL 2014

Na targach motoryzacyjnych IAA pokazana jest również restylizowana Kia Optima o nieco zmienionym designie, z rozszerzonym wyposażeniem infotainment oraz z zakresu komfortu i bezpieczeństwa. Nowa wersja modelu otrzymała zmodyfikowane światła do jazdy dziennej LED (DRL), lampy przeciwmgielne, kasety świateł tylnych, zderzaki i obręcze kół.

Aby obniżyć poziom hałasów drogowych zastosowano system dynamicznego tłumienia drgań wsporników tylnego zawieszenia, ulepszone materiały wygłuszające oraz felgi z lekkiego stopu o wzmocnionej strukturze. Efektem tych zmian jest obniżenie odczuwalnych hałasów drogowych o rząd 3,3 dB.

 

 

Usprawnienia i zmiany pod kątem podwyższenia wydajności energetycznej jednostek napędowych obejmują m.in. sprzęgło przeciążeniowe alternatora oraz innowacyjny system zarządzania wydajnością akumulatora prądowego. Efektem tych rozwiązań jest uzyskanie obniżenia poziomu emisji CO2 do 128 g/km – w wersji wyposażonej w opcjonalny system oszczędnościowy Kia Stop/Start (ISG).

Bogate wyposażenie uzupełnione o szereg elementów standardowych i opcjonalnych, m.in. system Drive-Mode-Select, pozwalający wybrać jeden z trzech trybów jazdy Normal, Active ECO i Sport oraz zaawansowany system audio i nawigacji z 7-calowym ekranem dotykowym. Do opcjonalnego wyposażenia bezpieczeństwa należy obecnie system detekcji obiektów w martwych polach widzenia (Kia Blind Spot Detection System), ostrzegawczy przy zmianie pasa ruchu (Lane Change Assist) i monitor ruchu przecinającego drogę cofania (Rear Cross Traffic Alert).

W ramach pozostałych opcji wyposażenia, zależnie od wersji modelowej dostępne są: asystent parkowania SPAS, bezkluczykowy system aktywacji pojazdu z przyciskiem Start/Stop silnika na desce rozdzielczej, elektrycznie składane lusterka zewnętrzne, odsuwane, panoramiczne okno dachowe, tylna kanapa z ogrzewaniem elektrycznym, elektrycznie podgrzewana kierownica, wspomaganie hamowania awaryjnego BAS, system stabilizacji jazdy ESC, wspomaganie ruszania pod górę HAC oraz system stabilizacji pojazdu VSM (na podłożu śliskim lub o niesymetrycznej przyczepności).

Restylizowana Kia Optima wejdzie do sprzedaży w Europie na początku 2014 roku.