HYUNDAI: ELANTRA – PRZESTRONNY I WYGODNY (PIERWSZA JAZDA)

hy-ela1

Polska jest rynkiem, na którym nowy Hyundai Elantra został po raz pierwszy oficjalnie zaprezentowany w Europie. Premiera miała miejsce podczas targów motoryzacyjnych Motor Show 2016 w Poznaniu.

W urokliwych klimatach Mazowsza mieliśmy okazję odbycia pierwszych jazd najnowszym modelem koreańskiego producenta, który jest już dostępny w salonach sprzedaży.


Zobacz także:

TESTY

RENAULT: NOWY MEGANE W SALONACH W MARCU (PIERWSZA JAZDA)


 

Szósta generacja Elantry, która ma jeszcze bardziej umocnić swoją globalną popularność jest rzecz jasna krokiem naprzód w dziedzinie technologii. Od pojawienia się pierwszego modelu 25 lat temu sprzedano już ponad 10 milionów egzemplarzy auta. Zdobyło ono wiele nagród, w tym tytuł samochodu roku 2012 w Ameryce Północnej oraz Afryce Południowej, a także najwyższą ocenę w segmencie kompaktów w 2014 r. przyznaną przez J.D. Power & Associates.

STYLISTYKA

W pojeździe zastosowano filozofię projektowania marki, zgodną z wizją nowoczesnego luksusu (Modern Premium). Przód nowej Elantry podkreśla jej miejski charakter, a eleganckie linie nadają dynamiki jej nowoczesnej sylwetce. Wydatny grill o sześciokątnym kształcie oraz wąskie, sportowe reflektory, płynnie wtapiają się w linie nadwozia. Efektowne, tylne światła i mocny zderzak są dopełnieniem prostoty i harmonii.

Paleta dostępnych kolorów nadwozia jest szeroka – dziesięć barw (od subtelnych odcieni bazowych po bardziej wyraziste i odważne) ma zaspokoić gusta nabywców.

Ergonomicznie zaprojektowane wnętrze umożliwia intuicyjną obsługę. Atmosferę relaksu i komfortu budują starannie dobrane elementy stylistyczne zaczerpnięte z modeli marki wyższych segmentów, takich jak Genesis czy Sonata. Kabinę wypełniają miękkie w dotyku, wysokiej jakości materiały. Przyciski na desce rozdzielczej zostały ergonomicznie pogrupowane zgodnie z przypisanymi funkcjami, a układ kokpitu podporządkowano wygodzie i łatwości obsługi.

 

Główny wyświetlacz jest nachylony w kierunku kierowcy pod kątem 6,9 stopnia, a ergonomiczny układ elementów deski rozdzielczej i konsoli środkowej jest wygodny w użytkowaniu. Między przednimi fotelami znajduje się schowek z zasuwanym zamknięciem oraz wygodny podłokietnik.

PRECYZYJNE PROWADZENIE

W nowej Elantrze wprowadzono wiele ulepszeń, które poprawiają właściwości jezdne i precyzję prowadzenia. Geometria zawieszenia została dostrojona pod kątem lepszej kontroli pojazdu i wyższego komfortu. Zmiany w układzie zawieszenia objęły położenie tylnych amortyzatorów i sprężyn oraz ulepszenia konstrukcyjne usztywniające podwozie. Przekłada się to nie tylko na wyższą przyjemność jazdy, ale także na lepsze wyczucie pojazdu przez kierowcę.

Kierowanie jest jeszcze pewniejsze dzięki ulepszonemu wspomaganiu układu kierowniczego napędzanemu silnikiem elektrycznym (MDPS), które działa teraz płynniej, dokładniej i lepiej reaguje w szerszym zakresie prędkości. Nowy pojazd przeszedł wiele testów drogowych i laboratoryjnych, a także serię jazd próbnych na torze Korea International Circuit w Yeongam.

Ponadto, osiągnięto jeden z najlepszych w segmencie współczynników oporu powietrza (Cx = 0,27) dzięki zastosowaniu elementów poprawiających aerodynamikę. Tzw. ”kurtyny powietrzne kół” minimalizują zawirowania powietrza wokół kół podczas jazdy. Zastosowanie wycięć w zderzaku i osłon podwozia dodatkowo poprawia aerodynamikę nowej Elantry i optymalizuje strukturę podwozia.

BEZPIECZEŃSTWO I SYSTEMY WSPOMAGANIA

Aż 53 proc. stali wykorzystanej w konstrukcji nowej Elantry to zaawansowana stal o wysokiej trwałości (AHSS), co oznacza wzrost o 32 proc. w porównaniu z modelem poprzedniej generacji. Elementy wykonane z AHSS przyczyniają się do uzyskania większej sztywności nadwozia, a także pozwalają lepiej chronić pasażerów – nowa Elantra uzyskała najwyższe oceny bezpieczeństwa w wewnętrznych testach producenta.

System wykrywania martwego pola (BSD) i system wspomagania zmiany pasa ruchu (LCA), wykorzystują czujniki radarowe do obserwacji obszaru za samochodem. W razie wykrycia innego pojazdu zapalają się lampki ostrzegawcze w zewnętrznych lusterkach. Jeśli kierowca próbuje zjechać na pas, którym porusza się inny pojazd, dodatkowo emitowane jest ostrzeżenie dźwiękowe. Dotyczy to również sytuacji, w której pojazd jadący sąsiednim pasem porusza się z dużą prędkością.

 

Wykorzystujący te same czujniki co BSD, system ostrzegania o ruchu poprzecznym (RCTA) zmniejsza ryzyko zderzenia z innym pojazdem podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc o ograniczonej widoczności. RCTA monitoruje obszar za samochodem w promieniu 180 stopni.

Zintegrowany system zapamiętywania (IMS) zapisuje preferowane ustawienia fotela kierowcy i pozwala na szybkie przywrócenie ich, jeśli zostały zmienione przez inną osobę. Efektowny zestaw wskaźników doskonale spełnia swoją rolę, dzięki przyjemnej dla oczu kolorystyce. Zwiększeniu czytelności sprzyja także inteligentne podświetlenie wskaźników, pogłębiające wrażenie nowoczesności.

Innym, innowacyjnym rozwiązaniem w nowym aucie jest funkcja ułatwiająca załadunek bagażnika. Klapa bagażnika otwiera się, jeśli osoba mająca przy sobie inteligentny kluczyk pozostaje przez 3 sekundy w obszarze wykrywania – w pobliżu tylnego zderzaka.

SILNIKI

Hyundai Elantra dostępny jest z silnikiem benzynowym 1,6 litra o mocy 128 KM, który łączy się z 6-biegową skrzynią manualną i automatyczną oraz Diesla 1,6 o mocy 136 KM, który może być połączony z manualną skrzynią 6-biegową lub 7-biegową DCT.

Przy tworzeniu kompaktowego sedana, inżynierowie Hyundaia wyznaczyli sobie też dwa zadania: obniżenie poziomu hałasu podczas jazdy oraz wytłumienie dźwięków wysokiej częstotliwości, emitowanych przez silnik podczas przyspieszania. Przeprojektowane wycieraczki, lepiej przylegające do przedniej szyby, znacząco obniżają odgłosy powietrza podczas szybkiej jazdy, a grubsze szyby w drzwiach dodatkowo tłumią hałas.

WRAŻENIA Z PIERWSZEJ JAZDY

Przejechaliśmy zbyt mało kilometrów, aby móc szerzej wypowiedzieć się na temat zalet i wad nowego Hyundaia.

 

Samochód jest wygodny, co nie może dziwić w tym segmencie. Zarówno na przednich fotelach (regulowane elektryczne posiadają oczywiście pamięć preferowanej pozycji ustawienia), jak i z tyłu siedzi się wygodnie. Bagażnik (458 l – z “inteligentną” klapą) jest pojemny, choć na dłuższy rodzinny wyjazd wakacyjny polecamy zabrać dodatkowo boks dachowy.

Zaletą jest dbałość o kierowcę – na desce rozdzielczej umieszczono (czytelnie i intuicyjnie) jedynie niezbędne przełączniki. Większością funkcji można operować za pomocą przycisków w kierownicy. Ekran wyświetlacza jest czytelny. Do dyspozycji jest oczywiście złącze USB. Lusterko samościemniające się automatycznie wykrywa i redukuje nadmiar światła. Tylny system wentylacji działa sprawnie.

Panie ucieszy zapewne fakt, że osłona przeciwsłoneczna ma wbudowane podświetlane lusterko…

Rozstaw osi, wynoszący 2700 mm w połączeniu z dobrze zestrojonym zawieszeniem (MacPherson dla osi przedniej, belka skrętna dla osi tylnej) zapewniają wysoki komfort jazdy. Nie mieliśmy okazji przejechania zbyt wielu zacieśniających się zakrętów, ale na szybkich łukach auto jest bardzo stabilne.

Zjechaliśmy też z asfaltu w leśny dukt, docierając do pomnika poświęconego alianckim lotnikom z czasów II wojny światowej. Na szutrze auto nic nie straciło ze swojego komfortu, a prześwit okazał się wystarczający, aby nie uderzyć podwoziem w wystające korzenie.

136-konny silnik Diesla 1.6 CRDi zapewnia dobre osiągi. Może nie jest to auto sportowe, ale przyspieszenie (0-100 km/h – 10,5 sek.) limuzyny jest zadowalające. Moment obrotowy (300 Nm) powoduje, że wysoką elastyczność na poszczególnych biegach. “Nasza” Elantra była wyposażona w manualną skrzynię 6-biegową.

 

Wśród systemów wspomagania są m.in.: monitorowania „martwego pola” (BSD), stabilizacji Toru Jazdy (ESC), parkowania (PAS), monitorowania ciśnienia w oponach (TPMS), audio Infinity Preemium, kontroli regulacji foteli, wentylacji i podgrzewania foteli, automatyczny odparowywania, a bezpieczne szyby elektryczne zapobiegają przycięciu palców. Podgrzewana kierownica dostępna jest jako opcja, podobnie jak zewnętrzne klamki drzwi w wersji chromowanej z podświetleniem podkreślającym sportowy charakter samochodu.

CENY

Ceny auta rozpoczynają się od 67 900 zł. Cennik zamieszczamy w galerii poniżej. Jest pewne, że Elantra jest samochodem nowoczesnym i spełniającym oczekiwania. Wymiary (dł. 4570 mm, szer. 1800 mm) oraz pełna regulacja foteli i kierownicy powodują, że kierowca i pasażer siedzący z przodu mogą optymalnie ustawić siedziska i podróżować jak najbardziej komfortowo.

WYBRANE DANE TECHNICZNE

* Silniki
– benzynowy 1.6 MPi: pojemność 1591 ccm, moc 128 KM, moment obr. 155 Nm, 0-100 km/h w 10,1 sek., prędkość maks. 200 km/h;
– wysokoprężny 1.6 VGT: pojemność 1582 ccm, moc 136 KM, moment obr. 300 Nm, 0-100 km/h w 10,5 sek., prędkość maks. 190 km/h;

* Skrzynie biegów
– sześciobiegowa automatyczna, sześciobiegowa manualna, siedmiobiegowa DCT (dwusprzęgłowa).

* Napęd
– na koła przednie.

* Zawieszenie:
– przód: Kolumny MacPhersona;
– tył: belka skrętna.

* Wymiary
– długość całkowita: 4570 mm;
– szerokość całkowita: 1800 mm;
– wysokość całkowita: 1450 mm;
– rozstaw osi: 2700 mm;
– zwis przedni: 880 mm;
– zwis tylny: 990 mm;
– rozstaw kół przednich: 1563-15” / 1555-16” / 1549-17” mm;
– rozstaw kół tylnych: 1572-15” / 1564-16” / 1558-17” mm.
– zbiornik paliwa: 50 l;
– bagażnik: SAE – 407 / VDA – 458 l.

Fot.: MARCIN KARACZUN