LOS ANGELES 2013: PORSCHE MACAN BUDZI SENSACJĘ

Macan_0

Podczas targów motoryzacyjnych Los Angeles Auto Show 2013, odbyła się światowa premiera nowego modelu Porsche Macan. To pierwsze Porsche w segmencie kompaktowych SUV-ów, które będzie wyznaczać nowe standardy zarówno podczas jazdy na nawierzchniach utwardzonych jak i w nierównym terenie.

Sportowe DNA Macan jest również natychmiast rozpoznawalne w stylistyce. Ten samochód sportowo- użytkowy ma spłaszczony i szeroki profil na drodze. Zachodząca na boki maska i łagodnie opadająca linia dachu podkreślają ogólne wrażenie sportowej elegancji i potężnej dynamiki.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Wiele elementów designu zostało zaczerpniętych z innych samochodów sportowych Porsche i uwydatnionych dla nowego modelu, który jest produkowany w fabryce w Lipsku. Porsche zainwestowało w ten zakład 500 mln euro i stworzyło tam całą linię produkcyjną. Linia ta jest przygotowana do produkcji około 50 000 pojazdów rocznie – wszystkie wytwarzane z najwyższą precyzją i na najwyższym poziomie jakości. Po prostu to, czego można oczekiwać od Porsche.

W chwili premiery rynkowej Macan obejmuje trzy modele. Macan S jest wyposażony w 3,0-litrowy silnik biturbo V6 dostarczający 340 KM (250 kW) i aktywny napęd na wszystkie koła z elektronicznie regulowanym, sterowanym mikroprocesorowo sprzęgłem wielotarczowym. Ten napęd na wszystkie koła jest montowany we wszystkich modelach Macan.

 

 

Siedmiobiegowa dwusprzęgłowa skrzynia biegów przenosi moc zgodnie z zapotrzebowaniem i niemal bez przerwy zamieniając ją w siłę pociągową, dzięki czemu pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,4 sekundy (lub 5,2 sek. z opcjonalnym pakietem Sport Chrono). Pojazd osiąga prędkość maksymalną 254 km/h, a zużycie paliwa w badaniu NEDC wynosi od 9,0 do 8,7 l/100 km, co odpowiada poziomowi emisji CO2 w granicach 212 – 204 g/km.

Spośród trzech modeli ekonomicznym długodystansowcem jest Macan S Diesel. Zużycie paliwa 3,0- litrowego silnika V6 turbo w badaniu NEDC wynosi zaledwie 6,3 i 6,1 l/100 km, co odpowiada wartości emisji CO2 w granicach 164 – 159 g/km. Mimo tak oszczędnego gospodarowania paliwem auto potrzebuje zaledwie 6,3 sek., aby od 0 rozpędzić się do 100 km (lub 6,1 sek. z pakietem Sport Chrono) dzięki silnikowi o mocy 258 KM (190 kW) i osiąga prędkość maksymalną 230 km/h.

Jako najwyższa wersja modelu, Macan Turbo jest samochodem o największej mocy w segmencie kompaktowych SUV-ów. Silnik V6 biturbo 3,6 l, który zastosowano w modelu Porsche po raz pierwszy, uzyskuje moc 400 KM (294 kW), dzięki czemu pojazd od 0 do 100 km/h przyspiesza w 4,8 sekundy. Z pakietem Sport Chrono prędkość tę można osiągnąć w 4,6 sek. Choć maksymalna prędkość wynosi 266 km/h, zużycie paliwa Macan Turbo badane w NEDC wynosi tylko 9,2 i 8,9 l/100 km, co równa się wartości CO2 w granicach od 216 do 208 g/km.

 

 

Nazwa w języku indonezyjskim oznacza tygrysa. I Macan naprawdę zasługuje na swoją nazwę. Sportowy napęd na wszystkie koła, został zaprojektowany i wdrożony po raz pierwszy przez Ferdynanda Porsche w 1900 roku w samochodzie wyścigowym Lohner-Porsche z czterema silnikami elektrycznymi zespolonymi z piastami kół. Ostatni etap ewolucji 4×4 w nowym modelu – znany pod nazwą Porsche Traction Management (PTM) – stanowi jeden z najbardziej zaawansowanych układów napędowych na świecie.

Charakterystyczne cechy pojazdu to jego proporcje, design i różnej wielkości ogumienie na dużych kołach. Silniki, układy napędowe i siedmiobiegowa skrzynia biegów Porsche Doppelkupplung (PDK) są tymi cechami pojazdu, które mają wpływ na dynamikę i sprawność zarówno na drodze jak i poza nią, tworząc to, co stanowi prawdziwe doznanie prowadzenia samochodu Porsche. W fotelach kierowcy i pasażera siedzi się nisko, w pozycji typowej dla samochodów sportowych.

Pakiet wyposażenia standardowo montowanego w Macan jest bogaty i obejmuje napęd na wszystkie koła, PDK, sportową kierownicę wielofunkcyjną z łopatkami zmiany biegów, duże koła, wysokiej klasy system audio i automatyczną tylną klapę. Lista wyposażenia opcjonalnego obejmuje dodatkowe atrakcje, takie jak pneumatyczne zawieszenie, w które Macan jest wyposażone jako jedyny pojazd w swoim segmencie. Poza tym jest również system Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), który został specjalnie dostosowany do modelu Macan. System ten rozdziela różne poziomy momentu napędowego na tylne koła i działa w połączeniu z elektronicznie sterowaną blokadą mechanizmu różnicowego tylnego mostu.

Lista opcji Porsche obejmuje cieszące się bardzo dużym zainteresowaniem dynamiczne światła drogowe stanowiące część systemu Porsche Dynamic Light System Plus (PULS Plus), który w sposób ciągły dostosowuje poziom reflektorów odpowiednio do ruchu przed samochodem i pojazdów nadjeżdżających z przeciwka.

Szerzej o nowym modelu napiszemy wkrótce.