NISSAN: NOWY X-TRAIL DLA KAŻDEGO I NA KAŻDĄ DROGĘ

nissan-tr656

Nissan wprowadza na rynek odnowiony model X-Trail. Ceny wszechstronnego samochodu zaczynają się od 99 500 złotych za wersję dCi 150 MT z manualną skrzynią biegów.

Mieliśmy okazję przejechania kilkuset kilometrów nowym samochodem.


Zobacz także:

TESTY


 

Crossover Nissana znany jest ze swojej wszechstronności. Z napędem na przednią oś w mieście zapewnia oszczędną jazdę „od świateł do świateł”, a asystent parkowania sprawia, że masywny X-Trail bez trudu wciśnie się w niemal każdą przestrzeń. Jednak prawdziwe możliwości SUV-a poznaje się poza miastem.

Choć nowe auto nie jest „terenówką” do ekstremalnych wyczynów, świetnie radzi sobie podczas jazdy po bezdrożach, między innymi dzięki napędowi na obie osie oraz ponad 20-centrometrowemu prześwitowi. Jest także bardzo pojemny. Do 565-litrowego bagażnika spakujesz wszystko, by komfortowo spędzić podróż. Dla rodziny i znajomych – miejsca wystarczy dla każdego.

 

W bagażniku zastosowano innowacyjny system podziału z wykorzystaniem półek i przegród, oferujący aż 9 różnych konfiguracji. W zamaskowanych przegródkach można bezpiecznie schować cenniejsze przedmioty, które przydadzą się w czasie rodzinnej wycieczki. Znaczącym ułatwieniem w dostępie do bagażnika jest zdalne sterowanie siłownikami otwierającymi i zamykającymi klapę. Dzięki temu pakowanie bagaży przed wyjazdem jest prostsze, niż myślisz.

Nawet jeśli musisz zabrać ze sobą całą zawartość szafy, nic nie szkodzi – montując dostępny z obu stron boks dachowy zyskasz miejsce w i tak sporym bagażniku. Jeśli nie boks, to z powodzeniem na dachu zmieścisz aż 4 rowery lub 6 par nart. Ze względu na uciąg do 2000 kg bez problemu możesz zabrać ze sobą nawet przyczepę kempingową.

A gdy brakuje miejsc w hotelu – zamontuj namiot na dachu samochodu. Wystarczą osadzone na relingach zwykłe belki dachowe, identyczne jakie wykorzystujemy do montażu uchwytów rowerowych. Aby wejść do środka, wystarczy wmontować w specjalne uchwyty drabinkę, po wejściu zamontować rurkową konstrukcję tylnego okna i gotowe. Co ważne, namiot na dachu nie odkształca karoserii ani relingów.

Dla pięciu lub siedmiu osób

Jest was piątka, a może siódemka? Przestronne wnętrze wyposażone w fotele redukujące uczucie zmęczenia zapewnią wygodę wszystkim pasażerom. Wszystkie trzy rzędy foteli – jeśli to wersja 7-osobowa – mają układ „teatralny”, co oznacza, że siedzenia w drugim i trzecim rzędzie są zamocowane nieco wyżej od tych, które znajdują się przed nimi. Ponadto, w każdej wersji modelu siedzenia w drugim rzędzie mają funkcję przesuwania siedziska i pochylania oparcia, co pozwala regulować pojemność bagażnika.

 

Silniki i napęd

Inteligentny układ napędowy, dynamiczne technologie jazdy i intuicyjny napęd na cztery koła 4×4 zapewniają reakcję SUV-a na zmieniające się warunki pogodowe. Nissan X-Trail bez przeszkód pokonuje trasę, bez względu na rodzaj nawierzchni. Pokrętło umieszczone w konsoli centralnej umożliwia wybór między napędem na przednią lub obie osie.

Tryb Auto nieustannie monitoruje warunki na drodze i odpowiednio rozdziela moment obrotowy pomiędzy przednią i tylną osią. Z kolei aby zapewnić maksymalną przyczepność przy niskiej prędkości czy w trudnych warunkach, możesz wybrać tryb Lock czyli stały napęd na cztery koła.

Źródłem mocy są nowe, zaawansowane silniki: wysokoprężna jednostka o pojemności 1,7 litra i benzynowa 1,3 litra, które zapewniają relatywnie niskie zużycie paliwa i emisję CO2.

Nowy diesel 1.7 dCi to silnik o mocy 150 KM, dostępny z napędem na jedną lub obie osie oraz sześciobiegową przekładnią manualną lub bezstopniowym automatem Xtronic. Nowy silnik benzynowy 1.3 DIG T o mocy 160 KM jest oferowany z napędem na przednią oś i automatyczną przekładnią dwusprzęgłową.

 

Bezpieczeństwo

X-Trail wyposażony jest w liczne systemy monitorujące otoczenie pojazdu i poprawiające bezpieczeństwo jazdy, a to jeden z kluczowych elementów zapewniających spokojną i komfortową podróż. Nowością w crossoverze jest system ProPilot, zapewniający utrzymanie zadanej prędkości oraz bezpiecznej odległości od poprzedzającego pojazdu, ale także utrzymanie samochodu pośrodku pasa ruchu.

Obowiązujące ceny modelu zamieszczamy poniżej w galerii.

NASZE WRAŻENIA

Zdaniem producenta najważniejszym walorem odnowionego Nissana X-Trail ma być jego wszechstronność. Z jednej strony ma być na tyle zwinny i oszczędny by bez problemu przemieszczać się nim po mieście a z drugiej strony na tyle obszerny, wygodny i mocny by udać się w kilkuset kilometrową podróż na wakacje ciągnąc za sobą przyczepę kempingową. Czy założenia producenta się sprawdziły? Sprawdziliśmy to podczas wyprawy w czarujące i niezwykle urokliwe rejony Podlasia.

Aktualna, 3 generacja modelu X-Trail swój debiut miała w 2013 roku podczas tragów Frankfurt Motor Show. W 2017 roku przeszła lifting, gdzie modernizacji poddano głównie wnętrze oraz systemy zwiększające komfort i bezpieczeństwo. W chwili obecnej przyszedł czas na wymianę jednostek napędowych, które zostały opracowane wspólnie w ramach aliansu Nissan – Renault.

 

Nadwozie, w przeciwieństwie do pierwszych dwóch generacji, zyskało znacznie mniej kanciaste kształty. Części fanów taki kierunek nie do końca się spodobał, ale – jak zauważyli sami przedstawiciele polskiego oddziału Nissana – to właśnie obecna generacja cieszy się znacznie większym powodzeniem niż poprzednie. Oczywiście wygląd to kwestia gustu, jednak należy przyznać, że sylwetka w dalszym ciągu jest naprawdę atrakcyjna!

Wnętrze X-Traila skrywa duże i wygodne fotele, które nie powodują dyskomfortu nawet po dłuższej podróży. Dotyczy to również tylnej kanapy, gdzie nawet 3 osoby nie będą narzekać na brak miejsca zarówno na nogi jak i szerokość kabiny. Kolorystyka deski rozdzielczej i tapicerki może być utrzymana w całkowitej czerni albo w jasnej szarości. Na pochwałę zasługuje również bagażnik, który pomieści 565 litrów w wersji 5 osobowej. Przy złożonych siedzeniach wartość ta wzrasta do 1996 litrów.

Wbrew aktualnym trendom upychania wszystkich funkcji obsługi samochodu do centralnego ekranu, Nissan poszedł bardziej tradycyjną drogą i obsypał deskę rozdzielczą przeróżnymi przyciskami do sterowania min klimatyzacją, radiem czy nawigacją. Ważne jednak że ich obsługa jest całkiem intuicyjna, więc nie ma problemu z ergonomią. Kierowca do dyspozycji ma czytelne, analogowe zegary prędkościomierza i obrotomierza oraz niewielki wyświetlacz między nimi.

 

Z lekką obawą podchodziliśmy do mocno wysilonej wersji benzynowej 1.3 o mocy 160 KM. Wydawać by się mogło, że tak niewielki silnik nie poradzi sobie z dużym i ciężkim SUV-em (1670 kg). Okazał się jednak nie tylko wystarczająco mocny by bez problemu osiągnąć prędkość autostradową (przyspieszenie od 0 do 100 KM/H wynosi 11,5 sek.) ale także na tyle elastyczny, by bez większych problemów wyprzedzać ciągi ciężarówek nawet przy większych prędkościach. W naszej opinii tą wersję najbardziej docenią kierowcy jeżdżący głównie na dłuższych trasach, gdzie równa jazda nie spowoduje zbyt szybkiego zużycia silnika, a jednocześnie napęd 4×4 nie odgrywa istotnej roli.

Wybierając wersję wysokoprężną 1.7 dCi, otrzymujemy znacznie większe pole manewru jeśli chodzi o konfigurację. Testowana przez nas wersja miała bezstopniową, automatyczną skrzynię Xtronic (w wersji z dieslem dostępna jest również skrzynia manualna) oraz napęd na 4 koła. Silnik posiada przyzwoity moment obrotowy wynoszący 340 Nm i moc 150 KM. W przeciwieństwie do wersji benzynowej, wyprzedzanie na trasie wymaga więcej miejsca i czasu. Znacznie lepiej niż w trasie sprawdza się w mieście, gdzie od osiągów bardziej liczy się niższe spalanie, oraz na bezdrożach, gdzie wysoki moment obrotowy ułatwia przejazd przez nierówności lub podjazd pod wzniesienia. Ta wersja również dużo lepiej sprawdzi się podczas jazdy z podpiętą przyczepą, której masa może dochodzić nawet do 2 ton!

Nissan X-Trail – choć nie nowy – nabrał w płuca sporo świeżego powietrza. Nowe, nowoczesne jednostki napędowe jak i cały samochód powinny w pełni zaspokoić oczekiwania potencjalnych klientów szukających uniwersalnego i wszechstronnego auta do codziennej jazdy.

MARCIN KARACZUN