PORSCHE: CAYENNE ELECTRIC Z PLATFORMĄ PPE I ZASIĘGIEM 600 KM

Porsche ujawnia szczegóły techniczne Cayenne Electric

Nadchodzący Porsche Cayenne Electric oparto na platformie Premium Platform Electric (PPE) z architekturą 800 V, umożliwiającą szybkie ładowanie, inteligentne zarządzanie energią i wysoką efektywność.


Zobacz także:

ROLLS-ROYCE: KOLEKCJA PHANTOM CENTENARY – HOŁD DLA STULECIA LEGENDY
 

ROZMAITOŚCI


 

Według normy WLTP zasięg SUV-a przekroczy 600 kilometrów, a testy w realnych warunkach pokazały, że przy prędkości 113 km/h można przejechać ponad 563 km na jednym ładowaniu.

Wraz z Cayenne Electric przenosimy e-osiągi na nowy poziom – podkreślił dr Michael Steiner, członek zarządu ds. badań i rozwoju. Nasz innowacyjny układ wysokiego napięcia łączy maksymalną efektywność z typową dla Porsche dynamiką jazdy.

Akumulator zintegrowany ze strukturą nadwozia

Sercem auta jest akumulator o pojemności 113 kWh brutto, będący integralnym elementem konstrukcji. Zastosowanie go jako elementu nośnego pozwoliło obniżyć środek ciężkości i zwiększyć sztywność nadwozia, a także poprawić wykorzystanie przestrzeni. W porównaniu z akumulatorem z Porsche Taycan drugiej generacji, efektywność przestrzenna wzrosła o 12%. Specjalny profil aluminiowy chroni moduły akumulatora podczas zderzenia, poprawiając bezpieczeństwo bierne.

Nowa chemia ogniw i większa gęstość energii

Zastosowano akumulator litowo-jonowy z sześcioma modułami i 192 ogniwami kieszeniowymi NMCA (nikiel–mangan–kobalt–aluminium) oraz anodą grafitowo-krzemową. Wysoka zawartość niklu (86%) zwiększa gęstość energii o 7% względem poprzednich rozwiązań, a krzem w anodzie poprawia możliwości szybkiego ładowania.

Podwójne chłodzenie – stabilna moc i efektywność

Układ chłodzenia akumulatora działa dwustronnie – od góry i od dołu, utrzymując optymalną temperaturę niezależnie od warunków. Jego wydajność odpowiada pracy około 100 dużych lodówek. Nowe wentylatory ciśnieniowe zużywają o 15% mniej energii, co przekłada się na mniejsze straty i dłuższy zasięg.

Predykcyjne zarządzanie temperaturą

System predykcyjnego zarządzania temperaturą analizuje trasę, styl jazdy i warunki, by proaktywnie regulować przepływ energii. Utrzymuje akumulator w optymalnym zakresie temperaturowym, skracając czas ładowania i zwiększając efektywność. „Funkcjonalnie zintegrowany akumulator, koncepcja dwustronnego chłodzenia i predykcyjne zarządzanie temperaturą pokazują, jak kompleksowo myślimy o technologii” – zaznaczył dr Michael Steiner. „Naszym celem jest zapewnienie elektromobilności w sposób godny Porsche – efektywny, mocny i angażujący jednocześnie”.

Ładowanie do 400 kW i nowy standard codziennej użyteczności

Dzięki technologii 800 V Cayenne Electric można ładować z mocą do 400 kW, co pozwala zwiększyć poziom energii z 10 do 80% w mniej niż 16 minut. W ciągu 10 minut można zyskać ponad 300 km zasięgu. System utrzymuje wysoką moc ładowania w szerokim zakresie pojemności akumulatora, a efektywność utrzymuje się już przy temperaturze 15°C. Architektura 800 V z przełącznikiem wysokiego napięcia pozwala także na szybkie ładowanie na stacjach 400 V (do 200 kW), bez potrzeby stosowania dodatkowych urządzeń.

Bezprzewodowe ładowanie od 2026 roku

Od 2026 roku Porsche wprowadzi w Cayenne Electric system ładowania indukcyjnego o mocy do 11 kW. Jednoczęściowa płyta podłogowa pozwala ładować akumulator bezprzewodowo z efektywnością sięgającą 90%. Po zaparkowaniu samochód automatycznie ustawia się nad płytą, obniża i rozpoczyna proces ładowania. Całość można monitorować przez aplikację My Porsche, umożliwiającą zarządzanie harmonogramem i autoryzacją pojazdów.

Czytaj także: