Zapowiedź urynkowienia procesu powstawania infrastruktury ładowania, wsparcia fiskalnego i wprowadzenia korzyści pozafinansowych dla użytkowników pojazdów elektrycznych, odejścia od stref zeroemisyjnych na rzecz niskoemisyjnych czy wreszcie dostrzeżenie wodoru, który może być technologią przyszłości.
To, według opinii Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), istotne zmiany w projekcie Ustawy o elektro- mobilności i paliwach alternatywnych.
Zobacz także:
SPA w ramach procesu konsultacji społecznych aktywnie zabiegała o wprowadzenie tych zmian.
Ministerstwo Energii ogłosiło zakończenie konsultacji projektu Ustawy o elektro- mobilności i paliwach alternatywnych. Teraz Ustawa trafi do prac rządowych.
– Polska branża związana z elektro- mobilnością i gazo- mobilnością monitoruje proces legislacyjny związany z ustawą o elektro- mobilności i paliwach alternatywnych. PSPA zgłosiło ponad 50 uwag do tego projektu. Niemniej to nie koniec procesu. Będziemy dokładnie analizować wszystkie zapisy projektu ustawy, równolegle wyrażając nadzieję, że po zakończonych konsultacjach tempo procesu legislacyjnego nabierze jednak większego rozpędu. Biorąc pod uwagę poziom obecnego zaawansowania państw zachodnich, zwłoka w tym obszarze może prowadzić do dodatkowego pogłębienia się różnic w tempie rozwoju elektro- mobilności w Polsce i w pozostałych państwach UE – mówi Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
PSPA, jako najważniejszą zmianę uznaje pomysł urynkowienia procesu powstawania infrastruktury ładowania. Stowarzyszenie aktywnie zgłaszało ten postulat, powołując się na najlepsze praktyki państw zachodnich. Zdaniem PSPA, potrzebne jest przyjęcie takich samych zasad wsparcia dla wszystkich publicznie dostępnych stacji powstających w Polsce oraz przeznaczenie dodatkowych środków na ich wsparcie.
W nowym projekcie resort ogłosił, że idzie w kierunku urynkowienia, a mniej będzie starał się sterować administracyjnie całym procesem. Spadnie zaangażowanie gmin w budowę infrastruktury ładowania, a pierwszeństwo będą miały podmioty rynkowe.
– Dynamika rozwoju rynku elektr- mobilności, jak wskazują przykłady międzynarodowe, w znacznym stopniu zależy nie tylko od dostępności publicznych, ale też prywatnych punktów ładowania. Jednym z palących dylematów jest dostęp do ładowania w budynkach wielofunkcyjnych i wielorodzinnych, czyli w blokach mieszkalnych. Wynika to z kierunku rozwoju elektro- mobilności, który obejmuje obszary miejskie, głównie przez wciąż ograniczony zasięg samochodów elektrycznych, ale też eliminację szkodliwych zanieczyszczeń powodowanych przez transport, w tym zwłaszcza smogu. W realiach polskich, większość terenów silnie zurbanizowanych stanowią budynki wielorodzinne. Z tego względu zapewnienie ich mieszkańcom możliwości ładowania e-samochodów stanowi kluczowe wyzwanie, które tak naprawdę określi tempo i zasięg rozwoju elektr- mobilności w Polsce. Potwierdzają to zresztą nasze badania. Obserwatorium Rynku Paliw Alternatywnych ORPA.PL zapytało Polaków, gdzie będą chcieli ładować swoje auta. 83. proc. z nich wskazało własne domy – mówi Maciej Mazur z Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
Ustawa zawiera także cele ilościowe w zakresie infrastruktury. Podstawowa sieć bazowa ma liczyć ok. 6 tys. punktów ładowania energią elektryczną i ok. 70 stacji gazu ziemnego CNG. Gdyby nie udało się ich osiągnąć, na przełomie lat 2018- 19 dojdzie do rewizji planów i uruchamienia mechanizmów towarzyszący w ramach budowy infrastruktury z pomocą operatorów sektora energetycznego.
– Według PSPA, ustawa o elektro- mobilności i paliwach alternatywnych jest pierwszym, koniecznym, ale nie ostatnim krokiem na drodze do uporządkowania problematyki związanej z coraz bardziej dynamicznym rozwojem rynku elektr- mobilności i szerzej paliw alternatywnych. Naszym zdaniem podejście Ministerstwa zakładające możliwość rewizji części planów już w przyszłym roku, świadczy o dalekowzroczności oraz świadomości tempa zachodzących zmian. Światowy i europejski rynek zmienia się bowiem coraz bardziej dynamicznie, a wiele instytucji przewiduje, że przyszły rok będzie pod tym kątem przełomowy – mówi Maciej Mazur.
W opinii PSPA, z zapowiedzi Ministerstwa Energii wyłania się również obraz większego zaangażowania finansowego w rozwój sektora elektro- mobilności, w postaci ulg VAT, wyższych odpisów amortyzacyjnych, czy zapowiedzi wsparcia z Funduszu Nisko- emisyjnego Transportu na budowę infrastruktury, co również stanowi niezbędny bodziec dla szybszego rozwoju rynku. Stworzenie szerokiego katalogu ułatwień poza finansowych, takich jak możliwość korzystania z buspasów czy darmowego parkowania, również sprzyjać będzie większej popularyzacji i zachętom do korzystania z tego środka transportu.
Kolejną ważną zmianą, którą postulowała branża, jest odejście od planów tworzenia stref zeroemisyjnych na rzecz nisko- emisyjnych, które będą mogły wyznaczać samorządy. Teraz, po takich strefach będą mogły się poruszać samochody nie tylko elektryczne, ale i na gaz ziemny (CNG i LNG) oraz wodór, który w końcu zdefiniowano w Ustawie.
– PSPA, które wspiera idee obniżenia emisji zanieczyszczeń pochodzących z transportu, wielokrotnie podkreślało, że byłby to martwy przepis i nie przełożyłby się na realną walkę ze smogiem. Strefy zeroemisyjne po prostu by nie powstawały, bo byłyby zbyt restrykcyjne. Tylko stworzenie stref nisko- emisyjnych, do których dostęp będą miały wszystkie ekologiczne środki transportu, elektryczne, ale i gazowe, spowoduje, że takie strefy będą w miastach powstawać. Zyskają nie tylko mieszkańcy, ale i dwie innowacyjne branże. Tym bardziej, że samorządy, które zainwestowały w autobusy na sprężony gaz ziemny CNG, byłyby poszkodowane. Podobnie zakłady komunalne, które rozwijają swoje floty CNG. W zdecydowanej większości miast europejskich pierwszym etapem wprowadzania tego rodzaju stref było utworzenie tzw. stref nisko- emisyjnych, wprowadzających stopniowe, rozłożone na lata, ograniczenia dla najbardziej szkodliwych dla środowiska napędów. W chwili obecnej wprowadzenie strefy zeroemisyjnej planuje jedynie Londyn i to po 10 latach funkcjonowania strefy nisko- emisyjnej – przekonuje Maciej Mazur z PSPA.





![OMODA: PREMIERA MODELU OMODA 4 W WUHU 17 października w Wuhu zaprezentowano nowy model OMODA 4. Pojazd oficjalnie przedstawiono […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/OMODA-4-65x65.jpg)
![SEAT: ARONA 2026 – NOWA ODSŁONA MIEJSKIEGO SUV-A Nowa SEAT Arona wchodzi w kolejny etap swojej historii jako bardziej wyrazisty, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-Arona-1-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MAZDA POKAZUJE KONCEPCJE VISION X-COUPE I X-COMPACT Mazda pokazuje wizję zrównoważonej mobilności na rok 2035 Podczas konferencji prasowej na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Mazda-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: ELEKTRYCZNA OFENSYWA SUZUKI NA TARGACH W TOKIO Suzuki Motor Corporation zaprezentuje swoje nowości podczas Japan Mobility Show 2025, które […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Suzuki-65x65.jpg)
![RAJDY: MIKO MARCZYK I SZYMON GOSPODARCZYK RAJDOWYMI MISTRZAMI EUROPY! Załoga Skody, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w znakomitym stylu zakończyła sezon […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Miko-Marczyk-i-Szymon-Gospodarczyk--65x65.jpg)
![RAJD ŚLĄSKA 2025: OPUBLIKOWANO OFICJALNY HARMONOGRAM RAJDU! Już tylko niecałe dwa miesiące dzielą nas od tegorocznej edycji Rajdu Śląska. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rajd-Slaska-2025-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
