Afera Dieselgate doprowadziła do lawinowej rezygnacji kierowców z silników Diesla w autach osobowych. Jednocześnie rozkwit przeżywają samochody ekologiczne.
Czyli posiadające różnego typu napędy alternatywne. Który z nich ma dziś największy sens i który warto wybrać?
Zobacz także:
Porównujemy trzy rodzaje takich właśnie aut. Jazda na prądzie ma różne oblicza. Może oznaczać połączenie silnika spalinowego z elektrycznym lub takie samo zestawienie, wzbogacone o większe akumulatory, doładowywane z domowego gniazdka lub ulicznej stacji ładowania. To właśnie hybryda plug-in. Ostatnim jest oczywiście napęd w pełni elektryczny.
Cała Europa stawia na ekologię, czyli właśnie wymienione wyżej rozwiązania. Na które z nich powinni postawić polscy kierowcy? Sprawdzamy.
Jak wynika z danych JATO Dynamics, 37 proc. spośród samochodów osobowych, zarejestrowanych w państwach Unii Europejskiej w pierwszej połowie 2018 roku, stanowiły pojazdy z silnikiem Diesla, a 5,4 proc. – auta z napędem alternatywnym. W porównywalnym okresie 2017 roku było to odpowiednio 46 proc. oraz 4,3 proc. Jak widać, Europejczycy stopniowo rezygnują z aut wysokoprężnych i kierują swoją uwagę na pojazdy ekologiczne. Jakie dokładnie?
Spośród 450,2 tys. aut o napędzie alternatywnym, zarejestrowanych w pierwszej połowie 2018 roku w Europie, aż 267 tys. stanowiły tradycyjne hybrydy, a najpopularniejsze z nich: okazały się Toyota Yaris (61,6 tys. egzemplarzy) i Toyota C-HR (56,6 tys.).
Wśród typów aut o napędzie alternatywnym drugie miejsce zajęły pojazdy elektryczne. Najbardziej popularne to: Nissan Leaf (17 tys.), Renault Zoe (16,3 tys.), Volkswagen Golf (9,5 tys.), BMW i3 (8,2 tys.) i Tesla Model S (8,1 tys.).
Hybrydy typu plug-in znalazły się na trzecim miejscu wśród typów ekologicznych aut. Tu najpopularniejsze było Mitsubishi Outlander PHEV z 9,2 tys. zarejestrowanych sztuk. Na dalszych miejscach znalazły się: Volkswagen Passat GTE (7,2 tys.), Volvo XC60 (7 tys.), Volkswagen Golf GTE (5,5 tys.) oraz BMW serii 5 (5,3 tys.).
Który z wymienionych rodzajów napędów i pojazdów jest dziś najbardziej opłacalną inwestycją? Sprawdziliśmy to, porównując pojazdy kompaktowe z każdej grupy: Toyotę Auris Hybrid, Nissana Leafa oraz Hyundaia Ionic plug-in. W porównaniu nie może wziąć udziału Golf GTE – obecny na przytoczonej wyżej liście, ponieważ w związku z wejściem w życie nowego cyklu badania emisji spalin WLTP nie jest na razie oferowany.
Toyota Auris
To jeden z filarów hybrydowej sprzedaży Toyoty, który już niebawem zostanie zastąpiony przez nową Corollę. Obecnie auto kosztuje przynajmniej 88,4 tys. zł za wersję Hybrid Active. Hybrydowy Auris korzysta z jednostki napędowej, opartej na pracującym w oszczędnym cyklu Atkinsona, spalinowym silniku o pojemności 1.8 l. Maksymalna moc zespołu napędowego wynosi 136 KM, a średnie zużycie paliwa to 3,5 l/100 km. Samochód przyspiesza do 100 km/h w 10,9 sek., a jego prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. Gwarancja na akumulator trakcyjny wynosi do 10 lat.
Nissan Leaf
Przyjrzyjmy się teraz samochodowi elektrycznemu. Według cyklu WLTP, zasięg Leafa w cyklu mieszanym wynosi 270 km, a w cyklu miejskim 389 km. Wartości te są zupełnie wystarczające do codziennego poruszania się w mieście i jego okolicach. Jeśli jednak wybierzemy się w dłuższą trasę, nie obejdzie się bez ładowania. Jak zapewnia Nissan, doładowanie baterii z poziomu 20 proc. do 80 proc. zajmuje godzinę, jeżeli mamy do dyspozycji szybką ładowarkę.
Owszem, podczas dłuższej podróży warto zrobić sobie przerwę. Niestety, sami nie wybieramy tu ani czasu jej trwania, ani momentu, w którym ona nastąpi. Jeśli akumulator będzie ładowany za pomocą domowej ładowarki, proces ten zajmie nie więcej niż 7,5 godziny. Jeśli wykorzystamy zwykłe domowe gniazdko, naładowanie „do pełna” rozładowanego akumulatora zajmie 21 godzin.
Cennik Leafa rozpoczyna się kwotą 153, 8 tys. zł. Akumulator auta ma pojemność 40 kWh i jest objęty gwarancją na 8 lat lub 160 tys. km. Elektryczny Nissan oferuje moc 150 KM oraz moment obrotowy wynoszący 320 Nm. Dzięki tym parametrom auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w imponujące – jak na zwykły kompakt – 7,5 sek. Prędkość maksymalna to jednak tylko 144 km/h.
Hyundai Ioniq plug-in
Ostatni z porównywanych samochodów to koreańska propozycja w klasie hybryd z możliwością podłączenia auta do źródła prądu. Młody rynkowy gracz robi w tym gronie dobre wrażenie zastosowaniem nowoczesnych, polimerowych baterii litowo- jonowych, zasięgiem na prądzie wynoszącym do 63 km i podstawowymi parametrami: przyspieszeniem od 0 do 100 km/h w 10,6 sek., maksymalną prędkością 178 km/h i średnim spalaniem, wynoszącym zaledwie 1,1 l na 100 km. Najtańszy Ioniq plug-in kosztuje 145,9 tys. zł.
Podsumowanie
Samochód elektryczny nie emituje spalin, a jazda nim jest dynamiczna. Niestety, bez dobrze rozbudowanej sieci szybkich ładowarek, w praktyce dziś nie jest jeszcze zbyt użyteczny. Póki co, pozostaje nam więc postawienie na jeden z dwóch pozostałych rodzajów aut.
Różnica w cenie pomiędzy porównywaną klasyczną hybrydą nieładowaną z zewnątrz i hybrydą plug-in wynosi aż 57,5 tys. zł. By ją „odrobić”, za sprawą niższego spalania konstrukcji doładowywanej z gniazdka, trzeba – przy uwzględnieniu dzisiejszych cen benzyny i katalogowego spalania – przejechać nią ok. 468 tys. km. Oznacza to, że dla osób szukających ekologicznego, a przy okazji także niezawodnego samochodu, najlepszym wyjściem jest dziś tradycyjna, samoładująca się hybryda.
Po pierwsze, jest niezależna od wciąż skąpej sieci ładowania. Po drugie – choć ma pod maską spalinowy silnik – nie musimy obawiać się usterek takich elementów, jak dwumasowe koło zamachowe, sprzęgło, turbosprężarka czy filtr DPF. Po prostu ich nie ma. Ponadto, wolniej zużywają się hamulce, bo pierwszy etap hamowania to praca układu odzyskiwania energii, wykorzystywanej do doładowywania pokładowych akumulatorów.
Wnioski
W przypadku klasycznej hybrydy, mamy do czynienia z autem, na którym zawsze można polegać. Nie tylko ze względu na jego wysoką niezawodność techniczną, ale też niezależność od sieci ładowania. Nie istnieje zjawisko ograniczonego zasięgu. Ponadto, są to samochody coraz bardziej popularne i sprawdzone, a zatem pożądane na rynku wtórnym i utrzymujące wysoką wartość rezydualną. Po trzecie – są najtańszymi z trzech wymienionych – zarówno w zakupie, jak i eksploatacji. Zwłaszcza, gdy uwzględnimy koszty ubezpieczenia samochodu elektrycznego.
W zakupie samochodów elektrycznych nie pomagają dziś jakiekolwiek zachęty ani rządowe programy. Obecnie jazda elektrykiem to wciąż jeszcze bardzo droga i nieco egzotyczna przygoda. Póki co, jedynie ciekawostka, a nie realna alternatywa i sposób na szybkie, tanie, skuteczne i pewne podróże. Natomiast w przypadku hybrydy plug-in, końcowy rachunek rujnuje wysoka cena jego zakupu.
Ale z kolei czysta hybryda jest zawsze mniej ekologiczna od konkurentów…










![OMODA: PREMIERA MODELU OMODA 4 W WUHU 17 października w Wuhu zaprezentowano nowy model OMODA 4. Pojazd oficjalnie przedstawiono […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/OMODA-4-65x65.jpg)
![SEAT: ARONA 2026 – NOWA ODSŁONA MIEJSKIEGO SUV-A Nowa SEAT Arona wchodzi w kolejny etap swojej historii jako bardziej wyrazisty, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-Arona-1-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MAZDA POKAZUJE KONCEPCJE VISION X-COUPE I X-COMPACT Mazda pokazuje wizję zrównoważonej mobilności na rok 2035 Podczas konferencji prasowej na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Mazda-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: ELEKTRYCZNA OFENSYWA SUZUKI NA TARGACH W TOKIO Suzuki Motor Corporation zaprezentuje swoje nowości podczas Japan Mobility Show 2025, które […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Suzuki-65x65.jpg)
![RAJDY: MIKO MARCZYK I SZYMON GOSPODARCZYK RAJDOWYMI MISTRZAMI EUROPY! Załoga Skody, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w znakomitym stylu zakończyła sezon […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Miko-Marczyk-i-Szymon-Gospodarczyk--65x65.jpg)
![RAJD ŚLĄSKA 2025: OPUBLIKOWANO OFICJALNY HARMONOGRAM RAJDU! Już tylko niecałe dwa miesiące dzielą nas od tegorocznej edycji Rajdu Śląska. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rajd-Slaska-2025-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
