MITSUBISHI ASX 1,6 CLEARTEC INSTYLE – SAMOCHÓD NA POLSKIE DROGI!

Produkowany w Japonii Mitsubishi ASX wyróżnia się dynamiczną sylwetką z pojemnym i ergonomicznym wnętrzem oraz wysoką jakością materiałów. Czy jednak samochód ten sprawdza się na polskich, jakże specyficznych (szczególnie po zimie) polskich drogach? Mieliśmy okazję przetestować model w wersji 1,6 ClearTec Instule.

Mitsubishi ASX to jedyny kompaktowy crossover produkowany w Japonii – zjeżdża z taśm produkcyjnych fabryki Okazaki.

Model powstał na płycie podłogowej Project Global- tej samej, którą wykorzystano w modelach Lancer Evolution, Outlander, Lancer Sedan i Sportback oraz Delica D:5.


Zobacz także:
INNE SAMOCHODY


Dzieląc z Outlanderem 70 procent komponentów, ASX ma niemal tę samą konstrukcję płyty podłogowej (z wyłączeniem tylnej podłogi, która w przypadku ASX jest nowa) oraz podwozia (zawieszenie, hamulce, system 4WD) ale zmodyfikowaną i dostosowaną do potrzeb mniejszego i lżejszego pojazdu. Model ten dzieli z Outlanderem także rozstaw osi wynoszący 267 cm, czyli o 4 cm więcej od rozstawu osi najbliższego konkurenta w segmencie, co pozytywnie wpływa na stabilność i właściwości jezdne.

ASX uzupełnia lukę między modelami osobowymi firmy MMC (Colt i Lancer) oraz terenowymi i roboczymi z napędem 4×4 (Pajero oraz L200). Model pozycjonuje się w jednym z najbardziej obiecujących sektorów europejskiego rynku (od 104 000 sprzedanych pojazdów w 2005 roku do 458 000 w 2010 roku).

NADWOZIE

Jedną z najważniejszych cech wyróżniających Mitsubishi ASX od konkurencji jest dynamiczna sylwetka. Przód modelu ASX wyróżnia sugestywna osłona chłodnicy typu Jet Fighter – nawiązanie stylistyczne do myśliwca F-2 produkowanego przez firmę Mitsubishi Heavy Industries, Ltd., która stała się już znakiem rozpoznawczym niemal wszystkich drogowych modeli firmy Mitsubishi Motors w Europie (Colt, Lancer i Outlander).

Celem konstruktorów było stworzenie sylwetki o prostym, ale dynamicznym zarysie. W porównaniu z modelami Lancer / Lancer Evolution czy Outlander, grill ASX jest bardziej wyrazisty i został zespolony z kształtem przetłoczeń pokrywy silnika, co zapewnia lepszą ochronę pieszego podczas potrącenia (strefy kontrolowanego zgniotu) – i to mimo krótkiego zwisu – oraz czyni przód auta bardziej widocznym dla kierującego, co zdecydowanie ułatwia manewrowanie w warunkach miejskich.

Z tyłu głównym założeniem stylistycznym było jednoczesne obniżenie i poszerzenie sylwetki. Chciano przy tym uniknąć wrażenia nadmiernej przysadzistości, które dodatkowo mógłby potęgować krotki tylny zwis. Aby temu zapobiec między wąskimi, „skośnymi” kloszami tylnych lamp poprowadzono wyraziste, aerodynamiczne przetłoczenie oraz umieszczono tam trapezoidalne wgłębienie na tablicę rejestracyjną.

WNĘTRZE

Wnętrze nowego modelu cechuje nienaganna ergonomia i wyrazista, sportowa elegancja.

Jest ono pojemne, komfortowe i bogato wyposażone. Nacisk położono bardziej na formę, sposób wykończenia oraz jakość użytych materiałów niż na mnogość wymyślnych stylistycznych rozwiązań charakterystyczną dla pojazdów klasy SUV.

Pojemność bagażnika Mitsubishi ASX to 442 litry lub 480 litrów (do linii dachu) nawet przy pięciu pasażerach. Gdy złożone są tylne siedzenia litraż wzrasta do 1219.

NOWY SILNIK

Testowany ASX wyposażony był w nową jednostkę benzynową 1,6-litra DOHC 16V MIVEC. To kolejna konstrukcja opracowana przez Mitsubishi, którą w tym przypadku zbudowano na bazie silnika o pojemności 1,5-litra znanego z modelu Colt (skok tłoka zwiększony z 84,8 mm do 90,0 mm).

Dostrzeżone przez nas cechy dzielone z jednostką 1,5-litra, typowe dla nowego motoru:
– niska waga (około 88 kg):
– kompaktowe wymiary (szerokość: 465 mm x długość: 450 mm x wysokość: 615 mm):
– wystarczająco wysoka moc (117 KM);
– niskie zużycie paliwa.

Jednostka benzynowa montowana w ASX oferowana jest z napędem na jedną oś oraz pięciostopniową przekładnią manualną.

W skład ekologicznego pakietu ClearTec wchodzą: system “Stop & Go”, opony o niskich oporach toczenia, wysokowydajny alternator z systemem Electricity Generation Control (odzyskiwania energii i ładowania akumulatora podczas hamowania lub zwalniania), elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, olej silnikowy o niskiej lepkości.

W Polsce oferowanych jest 21 wersji Mitsubishi ASX z 3 silnikami (diesel o pojemności 1.8 litra i mocy 116 lub 150 KM i benzynowy 1.6 litra o mocy 117 KM) z napędem na jedną (1.8 DID MIVEC i 1.6 MIVEC) lub dwie osie (1.8 DID MIVEC).

ZAWIESZENIE

Zawieszenie Mitsubishi ASX z kolumnami MacPhersona z przodu i układem wielowahaczowym typu wleczonego z tyłu zostało przeprojektowane (m.in. sztywność sprężyn, 18-milimetrowy stabilizator względem 20-milimetrowego w Outlanderze), a tarcze hamulcowe (294 mm wentylowane z przodu / 302 mm lite z tyłu) otrzymały mechaniczny system, który wykrywa gwałtowne wciśnięcie pedału hamulca i zapewnia wspomaganie hamowania w awaryjnych sytuacjach poprzez podciśnieniowy siłownik wspomagający.

Elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS)

Ważnym udoskonaleniem jest nowe elektryczne wspomaganie układu kierowniczego (EPS), przyczyniające się do dalszego spadku poziomu emisji i połączone z kolumną kierownicy regulowaną na wysokość (w zakresie 40 mm) i na głębokość (w zakresie 40 mm). Ta ostatnia funkcja została zastosowana po raz pierwszy w obecnej gamie modeli firmy Mitsubishi Motors.

BEZPIECZEŃSTWO

Za bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów odpowiadają system aktywnej kontroli trakcji (TCL) i stabilizacji pojazdu (ASC), system wspomagający ruszanie pod górę (HSA), układ ABS z elektronicznym rozdziałem siły hamowania (EBD), układ wspomagania hamowania, system ostrzegania o nagłym hamowaniu i 7 poduszek bezpieczeństwa – przednie dwustopniowe, boczne i kurtynowe wraz z poduszką kolanową kierowcy, 3- punktowe pasy bezpieczeństwa i 2 mocowania fotelików dziecięcych ISO-FIX.

ASX zawiera liczne elementy chroniące przed uderzeniem ze wszystkich stron:

– optymalizacja kształtu ośmiokątnej sekcji podłużnicy polepszyła absorpcję energii;
– 3-kierunkowe wzmocnienie poprzeczne, łączące tylną część przedniej podłużnicy z deską rozdzielczą oraz wsporniki słupkowe zwiększające poziom pochłaniania i wydajność rozpraszania energii zderzenia;
– przednia sekcja podłużnic zawiera odkształcalną strukturę, która absorbuje energię zderzenia, zapobiegając jej rozprzestrzenianiu się na całą część podłużnicy podczas zderzenia z niewielką prędkością. Pozwala to na zminimalizowanie uszkodzeń nadwozia i redukcję kosztów naprawy;
– wzmocniona konstrukcja opasująca nadwozie, w której boczne wzmocnienia podłużnicy są ze sobą zespawane, skutecznie absorbuje energię uderzenia podczas czołowego, tylnego i bocznego zderzenia;
– zastosowanie stali o bardzo wysokiej wytrzymałości (patrz wyżej) zwiększa sztywność i pozwala zredukować masę.

Wszystko to zostało zintegrowane z nowoczesną technologią bezpieczeństwa kabiny RISE („Reinforced Impact Safety Evolution”), która ma na celu integrację elementów strukturalnych w celu zapewnienia pasażerom aktywnej ochrony podczas kolizji. Technologia ta zdecydowanie podnosi poziom bezpieczeństwa, rozpraszając i pochłaniając energię uderzenia w czasie zderzenia bocznego lub najechania na tył pojazdu, oraz kontrolując proces odkształcania kabiny.

Inne rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa pasywnego zastosowane w ASX:

– System zapobiegający wypchnięciu pedału hamulca: mechanizm zapobiega wypchnięciu pedału hamulca do wnętrza kabiny pasażerskiej podczas zderzenia z dużą prędkością, co pozwala ograniczyć obrażenia nóg kierowcy.

– Siedzenia redukujące obrażenia odcinka szyjnego kręgosłupa: umiejscowienie i rozmiar zagłówków umożliwia szybsze zagłębienie się ciała pasażera w fotel oraz ograniczenie odchylenia głowy do tyłu poprzez jednoczesne wsparcie głowy i pleców o zagłówek i oparcie fotela, co redukuje siły działające na odcinek szyjny podczas uderzenia w tył pojazdu.

Jednocześnie, ze względu na bezpieczeństwo pieszych zastosowano kolejne elementy, takie jak:

– maskę silnika z podwójnym wybrzuszeniem, które tworzy skuteczną strefę zgniotu;
– wspornik przedniej szyby o otwartej konstrukcji;
– plastikowe przednie błotniki;
– przedni zderzak absorbujący energię (ogranicza obrażenia nóg pieszego).

KOMFORT I WYPOSAŻENIE

Mitsubishi ASX w podstawowej wersji jest wyposażony w 7 poduszek bezpieczeństwa, wyżej wymienione systemy odpowiadające za bezpieczeństwo (TCL, ASC, HSA, ABS z EBD, ESS i układ wspomagania hamowania), elektroniczny immobiliser, klimatyzację z kanałami grzewczymi dla drugiego rzędu siedzeń, radio CD/MP3, wejście AUX, 4 głośniki, tylne lampy zespolone w technologii LED, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka boczne, przednie i tylne szyby sterowane elektrycznie z systemem zapobiegającym przycięciu, gniazdo 12V czy liczne podświetlane i chłodzone schowki, uchwyty na kubki i butelki oraz uchwyty do mocowania w przestrzeni bagażowej.

Na liście wyposażenia ASX znajdują się też pozycje właściwe dla aut wyższej klasy, takie, jak reflektory ksenonowe 160° Super-HiD Wide Vision , tylna kamera parkowania, system łączności kompatybilny z technologią Bluetooth™ z wbudowanym portem USB, panoramiczny, szklany dach z oświetleniem diodowym Moonlight, system audio najwyższej klasy 710W Rockford Fosgate, wbudowany układ nawigacji z dyskiem twardym i 7-calowym wyświetlaczem LCD, czy system ETACS.

DOSTĘPNY Z HOMOLOGACJA CIĘŻAROWĄ

Obecnie wszystkie wersje ASX są już w naszym kraju dostępne z homologacją ciężarową (na 4 osoby), co umożliwia odliczenie 100 procent podatku VAT przy zakupie auta.

Dopłata za homologację ciężarową wynosi 2 500 PLN brutto. Najtańsze Mitsubishi ASX kosztuje zatem 57 540 zł netto.

WRAŻENIA Z JAZDY

Wygląd jest zawsze sprawą indywidualną, ale nam się ASX bardzo podoba, szczególnie z przodu. Naszym zdaniem jest jednym z najładniejszych samochodów w klasie!

Mocną stroną Mitsubishi ASX jest funkcjonalne wnętrze. Deska rozdzielcza jest prosta, ale przejrzysta – pozbawiona nadmiaru przycisków i przełączników. Logiczne ułożenie wszystkich niezbędnych przyrządów jest intuicyjne i pozwala na ich obsługę bez odrywania wzroku od drogi.

Producent chcąc poprawić funkcjonalność samochodu wyposażył go w system “Hands – Free”, obsługujący głosowo zestaw głośnomówiący. Niestety wymaga on od kierowcy wiele cierpliwości, gdyż droga jaka należny przebyć, by wybrać żądane ustawienie jest żmudna i irytująca. System jest po prostu “przegadany” – za nim “panienka” skończy wyliczać możliwe opcje, już zapominasz, co chciałeś wybrać…

Na końcu może się tez okazać, że wybór jest możliwy jedynie w sytuacji, kiedy samochód stoi. I cała “zabawa” zaczyna się od początku…

Warto zwrócić uwagę na doskonały system nagłośnienia firmy Rockford Fosgate (radio ze zmieniarką 6CD, MP3, 9 głośników – 4 głośniki, 4 tweetery), który dodatkowo wzbogacony został o wysokiej klasy Subwoofer (głośnik niskotonowy), umieszczony w bagażniku.

Fotele są obszerne i pozwalają na komfortowe podróżowanie nawet na długich dystansach bez zbytniego zmęczenia. Również z tyłu pasażerowie nie powinni narzekać na ilość miejsca zarówno na nogi, jak nad głową.

Komfort podróżowania na tylnych fotelach nie ogranicza w sposób znaczący wymiarów bagażnika. Można jechać z rodziną na wakacje!

Świetne wrażenie robią dodatki, takie jak podświetlenie na zielono panoramicznego dachu systemem LED – które nie przeszkadza w żaden sposób kierowcy podczas jazdy. Efekt potęguje się podczas podróżowania po zmroku.

Wysoka pozycja za kierownicą przekłada się na dobrą widoczność z fotela kierowcy. Przy wykonywaniu manewrów cofania lub parkowania wygodne są montowane standardowo czujniki w zderzaku.

Testowany ASX z silnikiem benzynowym 1.6 o mocy 117 KM wyposażony był w system AS&G (Automatic Stop & Go) i układ odzysku energii podczas hamowania (EGC).

Jednostka 1,6 nie jest stworzona dla kierowców lubiących bardzo dynamiczną jazdę. Z założenia jest to samochód ekonomiczny i służący środowisku. W celu żwawego poruszania się, kiedy jesteśmy na przykład “na spóźnieniu”, należy śmiało operować pedałem gazu i dbać o utrzymanie wysokich obrotów. W tym momencie przydałoby się nieco więcej “kucyków”…

System “Stop & Go” wymaga pewnej wprawy i przyzwyczajenia. Za każdym razem dojeżdżając do świateł, zatrzymując samochód, wrzucając go na luz i puszczając sprzęgło, – silnik gaśnie (i taki stan trwa aż do momentu ponownego wciśnięcia pedału sprzęgła). Nauczyć się należy oceniania aktualnej sytuacji na drodze. Chodzi o to, jak długo pojazd będzie stał: jadąc w korku i podjeżdżając co chwilę po kilka metrów wypali się więcej paliwa gasząc silnik i zapalając go ponownie, niż w przypadku utrzymywania go w ciągłym ruchu!

Może się też okazać, że silnik wcale nie zgaśnie, choć się zatrzymujemy na nieco dłużej: system posiada bowiem zabezpieczania (m.in. na zbyt niską ilość energii w akumulatorze, zbyt niską temperaturą na zewnątrz oraz zbyt niską temperaturą samego silnika).

W porównaniu do samochodów innych marek posiadających podobne systemy – kontrola za pomocą sprzęgła (a nie np. hamulca) jest dobrym rozwiązaniem.

Nie mamy zastrzeżeń do działania skrzyni biegów. Jest precyzyjna, a dźwignia zmiany działa bez zarzutu.

Na polskich, dziurawych drogach ASX zapewnia wysoki komfort jazdy. Okupione jest jednak to podsterownością na łukach. Jeśli wjedziemy zbyt szybko w zacieśniający się zakręt, czuć jak samochód pochyla się i “wyjeżdża” przodem. Trzeba jednak pamiętać, że środek ciężkości w tego typu autach jest znacznie wyżej, co ma swoje odbicie w stylu ich jazdy.

Być może jedna z przyczyn wspomnianej nadsterowności były opony Yokohama (zimowe) o specjalnym dla tego modelu bieżniku, ograniczające opory tocznia. Coś za coś…

W każdym razie niedoświadczonemu kierowcy system ASC (stabilizujący tor jazdy) może okazać się pomocny…

Reasumując: ASX może spełniać rolę samochodu rodzinnego. Jest nowoczesny, wygodny, oferuje sporo miejsca. Mimo napędu na jedną oś, świetnie spisuje się na nierównych, dziurawych drogach. Dla innych pojazdów w klasie stał się groźnym konkurentem!

Mitsubishi ASX 1.6 kosztuje niespełna 68 tysięcy złotych. Wartość auta testowego w wersji Instyle przekracza tymczasem 92 tysiące złotych. Nic w tym dziwnego – wyposażenie jest niezwykle bogate (Instyle to czwarta z pięciu wersji: wyższą jest jedynie Navi).

Specyfiką wersji są: aluminiowe felgi z oponami 215/60R17, panoramiczny dach z podświetleniem LED, czarne relingi dachowe, skórzana tapicerka siedzeń, fotel kierowcy regulowany elektrycznie w 4 płaszczyznach, podgrzewane przednie fotele, system nagłośnienia Rockford Fosgate oraz system dostępu bezkluczykowego KOS z przyciskiem uruchamiania silnika.

DANE TECHNICZNE

Silnik 1.6 MIVEC 2WD 5 MT
– pojemność (cm3): 1590;
– maksymalna moc (KM / kW – obr./min.): 117 /86 – 6000;
– maksymalny moment obrotowy (Nm – obr./min.): 154 – 4000;
– pojemność zbiornika paliwa (l): 63;
– typ paliwa: benzyna.

Osiągi
– przyspieszenie (0-100 km/godz. w sek.): 11,4;
– maksymalna prędkość (km/godz.): 183;
– masa holowanej przyczepy (z hamulcem w kg): 1100.

Zużycie paliwa
– miasto (l/100 km): 7,5;
– poza miastem (l/100 km): 4,9;
– średnie (l/100 km): 5,9.

Zawieszenie
– przód: Kolumny MacPhersona, sprężyny śrubowe;
– tył: Wielowahaczowe, sprężyny śrubowe ze stabilizatorem.

Masa i wymiary
– masa własna 5d (kg): 1270;
– dopuszczalna masa całkowita (kg): 1870;
– pojemność bagażnika (min. / maks. w l): 442 / 1219.
– długość (mm): 4295;
– wysokość (mm): 1615;
– szerokość (mm): 1770;
– rozstaw osi (mm): 2670;
– prześwit (mm): 195.

ANDRZEJ KARACZUN

Fot.: Marcin Karaczun