46. MOAB EASTER SAFARI: KONCEPTY JEEP i MOPAR

Jeep i Mopar są gotowe do tygodniowej prezencji na terenach Moab. Dowodem – sześć nowych pojazdów wyposażonych w Jeep Authentic Parts and Accessories (Autentyczne Części i Akcesoria Jeep) i przygotowanych specjalnie na kolejną imprezę Easter Jeep Safari w Moab (stan Utah), która w tym roku odbywa się już po raz czterdziesty szósty potrwa do 8 kwietnia.

Uczestniczą w niej tysiące prawdziwych „twardzieli” off-roadu, spragnionych wrażeń z kilkudniowych zmagań na terenach i szlakach przepraw, uważanych za najtrudniejsze w USA. Niejako „przy okazji” firma Mopar ogłosiła powstanie działu Off-Road Division, dedykowanego popularyzacji Autentycznych Części Zamiennych i Akcesoriów Jeep.

– Tegoroczne Easter Jeep Safari to idealna okazja, aby lojalnym fanom marki Jeep zaprezentować aż sześć nowych pojazdów – powiedział Mike Manley, prezes i CEO marki Jeep w Chrysler Group LLC. To wspaniały sposób utrzymywania kontaktu z naszym najwierniejszym audytorium. Cieszymy się z możliwości pokazania najnowszych koncepcji produkcyjnych i indywidualizacji Jeepa, lecz także zebrania opinii najlepiej obeznanych entuzjastów 4×4 na świecie.

Nowe pojazdy są wynikiem współpracy, jaką Jeep nawiązał z obchodzącą swe 75-lecie marką Mopar, oferującą ponad 1000 pozycji asortymentowych akcesoriów i elementów tuningowych dla pojazdów marki Jeep. Współpraca marek datuje się od roku 2002, a jej owocem jest stworzenie ponad 30 unikalnych pojazdów koncepcyjnych.

Nowy dział Mopar – Off-Road Division

Zadaniem Mopar Off-Road Division będzie stworzenie możliwie obszernej oferty autentycznych części zamiennych i akcesoriów dla pojazdów Jeep w ścisłej współpracy z zespołem inżynieryjnym tej marki. Nowe, specjalnie konstruowane w tym celu produkty nosić będą nazwę Autentycznych Części i Akcesoriów Jeep (Jeep Authentic Parts and Accessories), a każdy nich poddany zostanie skrupulatnej kontroli jakościowej pod kątem zgodności z wyśrubowanymi wymogami marki Jeep w zakresie sprawności 4×4, wykonania i funkcjonalności.

Koncepcyjny Jeep Grand Cherokee Trailhawk

Pneumatyczne zawieszenie Quadra-Lift, system kontroli trakcji Selec-Terrain, pakiety Off-Road Adventure, zaczepy holownicze o podwójnej wytrzymałości w stosunku do masy dopuszczalnej pojazdu, wiodące w klasie systemy napędu 4×4, w tym Quadra-Drive II z elektronicznie blokowanym mechanizmem różnicowym (ELSD). To niektóre tylko powody, dla których Jeep Grand Cherokee stanowi uznany w świecie wzorzec niezawodności off-roadowej.

W celu poprawy charakterystyki off-roadowej, a także wyciszenia hałasów jazdy na autostradzie, jego wyposażenie obejmuje opony Goodyear Wrangler SilentArmor o wzmocnionych ściankach bocznych, zamontowane na pięcioramiennych 18-calowych obręczach kół z lekkiego stopu lakierowanych w kolorze Mineral Gray. Przed uszkodzeniami dolnej części nadwozia w trakcie pokonywania przeszkód skalistych chronią specjalnej konstrukcji relingi progowe z katalogu Mopar.

Dominującym kolorem karoserii jest biały Stone White z akcentami grafitowymi (Mineral Gray) i czerwonymi (Red). Barwę grafitową otrzymała oprawa kraty chłodnicy i dolna krawędź pasa przedniego, obudowy lusterek zewnętrznych i listwa łącząca tylne światła zespolone na klapie tylnej. W kontrastującej czerwieni wykonano siatkę kraty chłodnicy, przednie i tylne zaczepy holownicze, logo Jeepa w osi felg oraz wgłębienia mocujących je śrub. Czerwona linia obrysowa akcentuje czarną aplikację maski silnika, której zadaniem jest zmniejszenie możliwych odblasków świetlnych podczas jazdy w terenie.

Do unikalnych detali wykończenia należą czarne obramowania reflektorów, czarne oznakowania markowe z przodu i z tyłu nadwozia, czerwony emblemat „Trail Rated” na obu błotnikach przednich oraz skrzydlata plakietka „Trailhawk” na klapie tylnej.

Jeep Wrangler Apache 2012 Mopar

Idea napędzanego silnikiem HEMI V-8 Wranglera fascynowała entuzjastów Jeepa od dłuższego już czasu. Mopar spełnia te oczekiwania, prezentując zestaw montażowy 6,4-litrowego silnika V-8 HEMI zaprojektowany specjalnie dla Wranglera. Dzięki mocy rzędu 470 KM i momentowi obrotowemu 640 Nm, samochód ten zyskuje bezprecedensową moc i siłę pociągową. Silnik HEMI dostępny w zestawie montażowym od lata 2012 r. współpracować będzie początkowo z automatyczną przekładnią pięciostopniową W5A580 produkcji Chrysler Group, a docelowo – z sześciostopniową skrzynią manualną produkowanego obecnie Wranglera MY 2012.

Na pozostałe wyposażenie tuningowe Wranglera Apache składają się przednie mosty napędowe Mopar Pro 60 5.13, zestaw zawieszenia Stage 3, zwiększający jego wysokość o 4,5-cala (115 mm) oraz specjalne koła terenowe typu ‘beadlock’ (utrzymujące oponę na obręczy mimo obniżonego ciśnienia). W ramach modyfikacji estetycznych i funkcjonalnych zastosowano poszerzone płaskie błotniki nadkoli, ochronne relingi progowe, połówkowe drzwi przednie i tylne, zderzak przedni Stinger, wyciągarkę WARN 9.5ti XP, skórzane siedzenia Katzkin i konsolę centralną z zamykaną skrytką, a także logo Mopar na elementach wystroju wnętrza.

Koncepcyjny Jeep Mighty FC

Ciężarowy Jeep FC Forward Control produkowany był w latach 1956-1965 i charakteryzował się interesującymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, których zasadniczym założeniem była minimalizacja długości pojazdu pod kątem zdolności manewrowych przy zachowaniu pełnowymiarowej skrzyni ładunkowej. W roku 2012 powstała jego wersja współczesna – koncepcyjny Jeep Mighty FC.

Projekt ten oparty jest na samochodzie Jeep Wrangler Rubicon 2012 o wydłużonym rozstawie osi, którego kabina została wysunięta ponad przedni most napędowy, a tuż za nią zamontowano specjalnie zaprojektowaną skrzynię ładunkową z opuszczanymi burtami i klapą tylną. Dach kabiny pochodzi z zestawu montażowego Mopar JK-8, podobnie jak przednie orurowanie. Przeniesiony z Wranglera wystrój wnętrza wzbogacono o „robocze” fotele kryte skórą Katzkin i urozmaicono nowymi kolorami. Do przewozu ładunków służy trójstronnie otwierana platforma ładunkowa o długości sięgającej ośmiu stóp, tj. 2,5 metra.

Imponujące cechy off-roadowe Jeep Mighty FC zawdzięcza zastosowaniu offsetowych osi portalowych, które zapewniają ogromny prześwit bez potrzeby nadmiernego liftu zawieszenia. Prowadzeniem obu osi zajmują się kolumny sprężynująco-amortyzujące King oraz wzmocnione wahacze TeraFlex i drążki stabilizujące. Za trakcję odpowiada masywne ogumienie 40-calowe, zamontowane na felgach Hutchinson typu „beadlock” o średnicy 17 cali.

Do pozostałych elementów wyposażenia konceptu Jeep Mighty FC należą regulowane amortyzatory King z zasobnikiem zewnętrznym, zderzaki Hanson, wyciągarka WARN 16.5 oraz układ wydechowy Corsa ze stali nierdzewnej.

Koncepcyjny Jeep J-12

Koncepcyjny Jeep J-12 jest w swej zasadzie przedłużoną wersją niedawno wprowadzonego zestawu montażowego pick-upa JK-8 dla Wranglera. W oparciu o podwozie Wranglera Unlimited 2012 rama została wydłużona o 457 mm celem przeniesienia koła zapasowego pod skrzynię ładunkową, której długość wynosi pełne sześć stóp (tj. 1830 mm). Specjalnie zaprojektowana maska silnika i przednie błotniki stanowią rodzaj ukłonu w stronę słynnego pick-upa Jeep Gladiator z lat 60-tych.

Celem zapewnienia zwiększonej wytrzymałości terenowej zastosowano 3-calowy „suspension lift kit” (podnoszący wysokość zawieszenia) z katalogu Mopar, mosty napędowe Dynatrac D-44 i D-60 z pneumatyczną blokadą mechanizmów różnicowych ARB i stabilizatory TeraFlex. Za trakcję odpowiadają klasyczne opony 36-calowe na stalowych obręczach o średnicy 16 cali.

Wystrój kabiny koncepcyjnego J-12 został maksymalnie uproszczony, jako podstawowego „auta roboczego”. Wykładziny dywanowe zastąpiono surową blachą skrzyni ładunkowej, a oddzielne fotele – współczesną wersją szerokiej kanapy, tym razem w kolorze białym, urozmaiconym wymyślną szkocką kratką.

Pozostałe wyposażenie obejmuje drzwiczki wlewu paliwa i rynienkowe maty podłogowe z katalogu Mopar, skórzaną tapicerkę Katzkin oraz wały napędowe Tom Woods Custom Driveshafts (specjalnie wzmocnione pod kątem zwiększonej wysokości zawieszenia pojazdu).

„zMoparyzowany” Jeep Wrangler 2012

Oferta ponad 250 akcesoriów dla Jeepa Wranglera została wsparta prezentacją samochodu demonstracyjnego, specjalnie przygotowanego z okazji Easter Jeep Safari na szlakach Moabu.

Na bazie Wranglera Rubicon, Mopar stworzył pojazd o wyjątkowej wprost wytrzymałości off-roadowej. Jego wyposażenie obejmuje m.in. podnoszący wysokość zawieszenia dwucalowy „lift-kit”, 35-calowe opony Goodyear Wrangler z pięciootworowymi felgami Classic Mopar, przednie i tylne zderzaki typu terenowego, wyciągarkę WARN 9.5ti XP, ochronne relingi progowe Mopar, 6,5-calowe głośniki dwudrożne Kicker w desce rozdzielczej oraz uniwersalne maty podłogowe Mopar.

Po raz pierwszy pokazano nowe akcesoria Mopar przygotowane specjalnie dla Wranglera: konsolę centralną z zamykaną skrytką, roletę bagażnika, nowe szperacze LED na ramę szyby czołowej, nową podsufitkę twardego dachu (hard-topa) oraz separator „Add-A-Trunk” zabezpieczający przedmioty w przestrzeni bagażowej.

„zMoparyzowany” Jeep Wrangler 2012 osadzony jest na mostach napędowych Dana 44 (stanowiących standardowe wyposażenie modelu Rubicon) z elektryczną blokadą mechanizmu różnicowego. Mosty Dana 44 dostępne są także w formule zestawu montażowego z katalogu Mopar.

Koncepcyjny Jeep Wrangler 2012 Traildozer

Przeznaczony do pokonywania najtrudniejszych szlaków Moabu, Jeep Wrangler Traildozer powstał we współpracy zespołu konstruktorów Jeepa ze specjalistami American Expedition Vehicles (AEV). Do jaskrawożółtego (Dozer Yellow) Wranglera Rubicon 2012 zamontowano 470-konny silnik HEMI V8 o pojemności 6,4 litra w zestawie z sześciostopniową przekładnią manualną Getrag 238. Przenoszenie tak ogromnej mocy należy do mostów napędowych Dana 44 o przełożeniu 4,10:1 wyposażonych w elektryczną blokadę mechanizmów różnicowych.

Aby pomieścić 37-calowe ogumienie Mickey Thompson Baja Claw na pięcioramiennych felgach Mopar Classic, samochód otrzymał 3,5-calowy „lift-kit” zawieszenia AEV Dualsport. Do ochrony nadwozia w warunkach ostrego off-roadu służą zderzaki Mopar Premium i osłony świateł tylnych. Dodatkowo, wyposażenie obejmuje maskę komory silnikowej z ekstraktorem powietrza (polepszającą chłodzenie komory silnikowej), komplet drzwi połówkowych z katalogu Mopar oraz wyciągarkę Mopar/WARN 9.5Cti. Wystrój wnętrza urozmaica skórzana tapicerka siedzeń AEV ‘F-1’ wraz z rynienkowymi matami podłogowymi Mopar.