ALFA ROMEO: 155 V6 Ti DTM GWIAZDĄ TORU ZANDVOORT

DTM-1993-Zolder-03

Od 23 do 24 sierpnia w Holandii odbywać się będzie pokaz pod nazwą „Spettacolo Sportivo”, największy w Europie zlot samochodów Alfa Romeo. Zorganizowany tradycyjnie już przez holenderski klub SCARB gościć będzie na torze samochodowym Zandvoort na holenderskim wybrzeżu Morza Północnego.

Impreza ta to całkowite „zanurzenie się” w autentyczne wartości Alfy Romeo, włoskiej marki samochodów znanych na świecie ze względu na charakterystyczny styl, nowoczesną technologię, doskonałą przyczepność do drogi i przyjemność jazdy. Wszystko wzbogacone ponad stuletnią historią, wyjątkowym osiągnięciem, jakim może poszczycić się bardzo mała ilość producentów samochodowych na świecie oraz sukcesami handlowymi i legendarnymi zwycięstwami sportowymi. Takimi właśnie, jak te zdobyte przez Alfę Romeo 155 “DTM”, obecną na holenderskim pokazie, która wyjedzie na tor, ożywiając „Spettacolo Sportivo” swoim wyglądem, osiągami i dźwiękiem silnika V6.


Zobacz także:

MERCEDESEM PO WIŚLE 2014: KOLEJNY UDANY ZLOT W PŁOCKU

SKODA: ROCZNICA PIERWSZEGO POWOJENNEGO MODELU


 
Należący do kolekcji Muzeum Alfy Romeo egzemplarz brał udział na początku lat 90. w Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (DTM), które w owych czasach były najbardziej prestiżowymi Mistrzostwami Samochodów Turystycznych. W pierwszych latach lista uczestników składała się tylko z producentów niemieckich. Trwało to do 1993 roku, kiedy to Alfa Romeo zdecydowała o oficjalnym uczestnictwie modelu 155 V6 Ti prowadzonej przez kierowców Alessandro Nanniniego i Nicolę Lariniego oraz innych samochodów powierzonych półamatorskim zespołom.

Początki były niesamowite: podczas pierwszego spotkania w Zolder w Belgii, 155 V6 Ti odniosła zwycięstwo w obydwu wyścigach. W całym sezonie, na 20 wyścigów, Larini wygrał 10, które dodane do 2 zwycięstw Nanniniego i w połączeniu z licznymi miejscami na podium oraz wysokimi lokatami tych dwóch włoskich kierowców, dało tytuł wśród Konstruktorów Alfie Romeo, a Lariniemu tytuł mistrzowski serii DTM. Było to prawdziwym szokiem dla niemieckiej konkurencji, która musiała pogodzić się ze zdobyciem miana Mistrza DTM 1993 przez włoską markę, debiutującą w tych wysokiej rangi zawodach.

23 i 24 sierpnia publiczność w Zandvoort będzie mogła z bliska zobaczyć ten legendarny samochód wyścigowy, który znacznie różni się pod względem budowy od wersji produkcyjnej. Pod maską „bije” serce – zespół napędowy skonstruowany specjalnie do wyścigów: korpus jest taki, jak w silniku V6 o pojemności 2,5 litra i osiąga moc 420 KM przy 12.000 obrotach/min. Samochód posiada wyszukaną aerodynamikę, która skutecznie wykorzystuje standardowe rozwiązania, natomiast aby poprawić rozkład obciążeń, fotel kierowcy jest cofnięty o 15 centymetrów. To nie wszystko – po raz pierwszy w mistrzostwach DTM, Alfa Romeo 155 V6 Ti posiadała napęd na cztery koła.

Holenderskie spotkanie jest również idealną okazją, aby z bliska zobaczyć niektóre cenne samochody sportowe Alfy Romeo, należące do osób prywatnych lub do Muzeum Alfy Romeo. Spośród nich na pierwszy plan wysuwają się liczne Giulietty, które składają hołd kultowemu modelowi marki, obchodzącemu w tym roku 60. rocznicę „urodzin”. W Zandvoort odwiedzający będą więc mogli zobaczyć dwa egzemplarze specjalne – jeden prototyp Ameryka, drugi firmowany przez Bertone – Giuliettę Spider (1954), czule nazywaną przez Giovanniego Battistę „Pinin” Farinę, który zaprojektował jej zgrabne linie, „signoriną”.

AR-Giulietta-SZ-Coda-Tronca-1960

Giulietta Spider powstała na podwoziu Giulietty Sprint, ale ze zmniejszonym rozstawem kół i odniosła natychmiastowy międzynarodowy sukces. Na przykład, w Stanach Zjednoczonych została tak entuzjastycznie przyjęta, że branżowa prasa okrzyknęła ją: „doskonałą kontynuacją włoskiej tradycji, która dzięki swojemu dobremu gustowi pozwala odnaleźć od razu Alfę Romeo pośród tysiąca innych”.

W Zandvoort obecna będzie właśnie Giulietta Spider, prototyp Ameryka (1955) z Muzeum Alfy Romeo, jeden z najpiękniejszych samochodów w historii oraz symbol lat 50., który może pochwalić się takimi samymi osiągami, jak Sprint oraz takim samym, doskonałym poziomem technicznym, który od razu wypiera „spidery” konkurencji. Taki sam urok wywiera też druga Giulietta Spider – niezwykle rzadki egzemplarz firmowany przez Bertone, należący do prywatnego kolekcjonera.

Obok tych doskonałych samochodów przeszłości, w Zandvoort pojawi się również wielokrotnie nagradzana Alfa Romeo 4C, nowoczesna ikona marki, która stanowi kwintesencję sportowego charakteru wpisanego w DNA Alfy Romeo: to osiągi i doskonałość techniczna ukierunkowane na zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy z zachowaniem pełnego bezpieczeństwa. W tym tkwi sekret zarówno ciągłego zdobywania licznych, międzynarodowych nagród, jak i objęcia funkcji oficjalnego samochodu bezpieczeństwa podczas Mistrzostw Świata SBK Superbike 2014 oraz w World Touring Car Championship 2014 (WTCC).

Alfa Romeo 4C to z prawdziwego zdarzenia driving machine, która bez żadnych kompromisów na torze daje z siebie wszystko. Na torze, na którym prędkość, krótsza droga hamowania oraz przyspieszenie poprzeczne są niezbędne do uzyskania pierwszorzędnych czasów przejazdu, a Alfa 4C może zaoferować przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,5 sekundy, 258 km/h maksymalnej prędkości oraz szczytowe wartości opóźnienia rzędu 1,2 g oraz przyspieszenia bocznego powyżej 1,1 g. Wszystko to uzyskuje się dzięki zrównoważonemu rozłożeniu masy 40% na oś przednią, 60% na tylną, stosunkowi masy do mocy poniżej 4 kg/KM oraz masie całkowitej wynoszącej zaledwie 895 kg, na którą składają się w głównej mierze aluminium, stal, kompozyt SMC oraz włókno węglowe.

Doskonałe osiągi uzyskiwane są również dzięki połączeniu nowego silnika 1750 turbo benzyna o mocy 240 KM ze skrzynią biegów najnowszej generacji, z podwójnym sprzęgłem Alfa TCT i nowoczesnym selektorem Alfa D.N.A., wzbogaconym o nowy tryb „Race.” Czterocylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1750 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem 200 bar oraz korpusem silnika wykonanym z aluminium uzyskuje doskonałe osiągi: wartości momentu obrotowego i mocy plasują go u szczytu swojej kategorii, dzięki wartościom odpowiednio ponad 200Nm/l oraz 137KM/l, natomiast maksymalna moc wynosi 240 KM (176 kW) przy 6000 obrotów.