AMBULANSE SKODY RATUJĄ ŻYCIE JUŻ OD 110 LAT

Pojazdy Škody wykorzystywane są od ponad 110 lat w służbie ratowania ludzkiego życia i zdrowia pełniąc funkcje karetek pogotowia.

Pierwszy ambulans marki powstał w 1906 roku, a dziś historię samochodów niosących pomoc kontynuuje model Kodiaq.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Z okazji jubileuszu 125-lecia powstania marka przypomina o swoich najważniejszych pojazdach wspierających służby ratownicze.

Od początku swojej historii samochody ratunkowe producenta bazowały na topowych modelach, które zapewniały odpowiednią przestrzeń i bezpieczeństwo. Pierwszym modelem powstałym w 1906 roku służącym do transportu rannych był pojazd bazujący na modelu Laurin& Klement Voiturette A. To dwupoziomowe auto miało specjalną konstrukcję, która umożliwiała transport dwóch par noszy.

Ambulansem bazującym na modelu L&K był także pierwszy pojazd służby Praskiego Ochotniczego Korpusu Ochrony w 1910 roku. Na potrzeby popularnego praskiego sanatorium w Podoli do funkcji ambulansu przystosowano sześciocylindrową 6R, której długość wynosiła ponad 5 metrów. Innym modelem wykorzystywanym w służbie zdrowia była 645.

W połowie lat trzydziestych, karetki były budowane głównie na bazie samochodów klasy średniej i wyższej: Rapid, Favorit oraz Superb, które miały imponujący rozstaw osi o długości 3,415 mm. Do końca II wojny światowej karetki produkowane były przez niezależnych konstruktorów. Jednym z nich było renomowane przedsiębiorstwo Oldřicha Uhlíka w Pradze, które tworzyło drewniane nadbudowy na podwoziu modelu 125.

Historia sukcesu Škody 1200 w służbie ratowniczej

W latach 50. w fabryce w Kvasinach stworzono przestronny ambulans bazujący na modelu Š 1200. Dzięki zwiększonemu rozstawowi osi karetka mogła przewozić dwie pary noszy, jedne na drugich, bądź jedno wygodniejsze łóżko. Do wiosny 1956 roku wyprodukowano prawie 2000 sztuk tych pojazdów. Model został w kolejnych latach ulepszony poprzez wprowadzenie tylnych drzwi otwieranych do góry.

Przez niemal dekadę z linii produkcyjnej w Vrchlabí zjechało ponad 12000 ambulansów Š 1202. Model ten w został następnie zastąpiony udoskonaloną wersją Š 1203, której produkcja seryjna rozpoczęła się w 1968 roku. W ciągu kolejnych trzydziestu lat auto stało się najpopularniejszym typem karetki pogotowia w Czechosłowacji.

Kodiaq nowoczesnym pojazdem ratunkowym

Obecnie jednym z najczęściej używanych pojazdów ratunkowych w Czechach jest Kodiaq. Dzięki licznym odblaskowym elementom i jaskrawym kolorom, samochód spełnia wymogi bezpieczeństwa. Jest wyposażony w najnowocześniejszą technologię ratującą życie, a także daje możliwość doposażania auta o dodatkowy sprzęt w razie potrzeby. Samochód wyposażono w najnowocześniejsze reflektory, a technologia ostrzegania ze światłami LED została oficjalnie zatwierdzona dla tego modelu ratunkowego.

W służbie TOPR

Pojazdy marki wspomagają służby ratujące zdrowie i życie także w Polsce. Już od ponad 16 lat Skoda współpracuje z Tatrzańskim Ochotniczym Pogotowiem Ratunkowym, oferując pojazdy z systemami wspomagania kierowców, dynamicznymi silnikami czy nowoczesnym napędem na cztery koła (4×4). Flotę TOPR wspierają m.in. Octavia Combi oraz w uterenowionej wersji Scout oraz Kodiaq, największy SUV w portfolio marki.