AUDI: AMERYKAŃSKA WERSJA R8 NA TORZE DAYTONA

Audi-Kunden geruestet fuer Daytona

Audi Sport customer racing wystawia silny zespół w 24-godzinnym wyścigu na torze Daytona na Florydzie, który odbędzie się 26 i 27 stycznia. W ten sposób promuje model Audi R8 i przygotowaną na amerykański rynek wyścigową wersję tego sportowego samochodu z centralnie umieszczonym silnikiem.

Dzięki dodatkowemu wsparciu udzielonemu przez dział sportu Audi, amerykańskie zespoły Alex Job Racing, APR Motorsport i Rum Bum Racing, wystawią w wyścigu na torze Daytona aż cztery Audi R8 GRAND-AM. Amerykańska wersja samochodu, która na swoim koncie ma już wiele sukcesów, przed sezonem 2013 została jeszcze ulepszona. W należącym do klasyki wyścigu długodystansowym samochodów kategorii GT, ten wyczynowy bolid z pewnością napotka silną konkurencję.


Zobacz także:
SPORT


– W tym roku spodziewamy się bardzo wyrównanej konkurencji w klasie GT. Przewidujemy, że wyniki będą tylko nieznacznie różnić się od siebie. Dysponujemy niezawodnymi samochodami wyścigowymi i obraliśmy dobrą strategię, decydującą rolę odegrają jednak nasi kierowcy. Dlatego w tym roku wesprzemy zespoły jadące Audi w wyścigu Daytona, kadrą kierowców najwyższej klasy. Nasz cel jest jasny: każdy, kto będzie startował w serii GRAND-AM, powinien rozważyć wybór Audi R8 GRAND-AM – stwierdził Romolo Liebchen, kierownik działu Audi Sport customer racing.

Kadra kierowców

Do trzech teamów startujących samochodami Audi w Daytona Race dołączą kierowcy, którzy triumfowali już za sterami modelu Audi R8 GT3. Zespół Alex Job Racing reprezentować będą trzej kierowcy fabryczni Audi: Filipe Albuquerque, Oliver Jarvis i Edoardo Mortara. Filipe Albuquerque, prowadząc Audi R8 LMS w 2010 roku, został wicemistrzem Włoch. Oliver Jarvis, za kierownicą Audi R8 LMS ultra, zdobył w ubiegłym roku mistrzostwo świata w serii FIA-GT1. Edoardo Mortara, jadąc Audi R8, wygrał dwa razy z rzędu, w latach 2009 i 2010, wyścig GT-Cup w Makau, a w 2012 roku triumfował podczas dwóch gościnnych startów w pucharze Audi R8 LMS w Chinach. W skład załogi wchodzi również Amerykanin Dion von Moltke, zwycięzca 12-godzinnego wyścigu w klasie GTC, rozgrywanego na torze w Sebring.

Równie silną obsadę ma Audi R8 GRAND-AM startujące w barwach Rum Bum Racing, aktualnego mistrza wyścigu Continental Tire Sports Car Challenge, rozgrywanego w ramach serii GRAND-AM. Pięciokrotny zwycięzca z Le Mans Frank Biela, od samego początku brał udział w pracach nad wersją wyścigową Audi R8. Christopher Haase i mistrz świata serii GT1 Markus Winkelhock, za kierownicą Audi R8 LMS ultra, wygrali w 2012 roku 24-godzinny wyścig na legendarnej Pętli Północnej toru Nürburgring. Startujący wraz z nimi Amerykanin Matt Plumb, w ubiegłym roku o mały włos zostałby zwycięzcą wyścigu Continental Tire Sports Car Challenge.

Zespół APR Motorsport, który już w zeszłym roku do startu w serii GRAND-AM wystawił Audi R8, w Daytona Race reprezentować będą dwa pojazdy. Za kierownicą Audi R8 GRAND-AM z numerem startowym „52“ zasiądą Marc Basseng, René Rast i Frank Stippler – kolejna trójka asów wyścigów długodystansowych. Frank Stippler, prowadząc Audi R8 LMS ultra, wygrał w ubiegłym sezonie 24-godzinny wyścig na Nürburgring i w Spa. Ponadto jest jednym z kierowców testowych quattro GmbH, biorących udział w pracach nad samochodami wyścigowymi. Marc Basseng był w 2012 roku jednym z kierowców zespołu Audi odnoszącego sukcesy na torze Nürburgring, a René Rast tryumfował w Spa. W skład czteroosobowego zespołu APR Motorsport wchodzi także Amerykanin Ian Baas, zwycięzca wyścigu GT w Daytona z 2006 roku. Załoga samochodu z numerem startowym „51“ to Amerykanie Matt Bell i Alex Figge oraz Kanadyjczycy David Empringham, John Farano i Dave Lacey.

Jeszcze lepsze R8 GRAND-AM

Przed sezonem 2013, wiele rozwiązań technicznych w Audi R8 GRAND-AM zostało ulepszonych. Dzięki opcjonalnemu dodatkowemu spoilerowi z przodu pojazdu, zastosowaniu do wentylacji wnęk przednich kół kratek wlotowych umieszczonych nad kołami i zmienionemu położeniu tylnego skrzydła, znacznie poprawiono właściwości aerodynamiczne samochodu. By uzyskać przewidziany przepisami minimalny ciężar pojazdu, w 2013 roku Audi poszerzyło zakres stosowania koncepcji ultralekkiej konstrukcji. Obecnie w modelu GRAND-AM dopuszczono również drzwi z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (CRP). Specjalnie dla aut startujących w USA, stworzono zespoły sprężyn o mniejszych wartościach sztywności i amortyzatorów o charakterystyce odpowiednio dopasowanej do sprężyn.

Podczas przygotowywania bolidów do startu w 24-godzinnym wyścigu Daytona, nic nie pozostawiono przypadkowi. Po „Roar before the Rolex 24“, czyli ostatniej wspólnej próbie, wszystkie cztery auta przeszły gruntowny przegląd w amerykańskiej filii Audi Sport customer racing w Indianie.

Audi R8 w roli samochodu bezpieczeństwa

Podczas pięćdziesiątej pierwszej edycji wyścigu należącego już do amerykańskiej klasyki, Audi wystawi nie tylko samochody wyścigowe. Jednym z działań dodatkowych jest dostarczenie seryjnej wersji Audi R8 jako samochodu bezpieczeństwa. W ubiegłym roku, Audi w USA, co miesiąc biło rekordy sprzedaży. W ciągu pięciu ostatnich lat zwiększyło liczbę amerykańskich klientów marki już o blisko 50 procent. Także Audi Sport customer racing, spodziewa się, że start w Daytona Race, wpłynie pozytywnie na wyniki sprzedaży w USA.