Od pojazdów wojskowych, przez rajdy, aż do samochodów osobowych. Tak wyglądała droga, jaką pokonał napęd quattro.
Droga, która przyniosła wiele sukcesów w sporcie oraz uznanie wśród kierowców, przez co stał się jednym z najbardziej znanych układów napędu na cztery koła w historii motoryzacji.
Zobacz relacje:
OPEL: NOWY GRANDLAND Z SYSTEMEM OŚWIETLENIA INTELLI-LUX HD
 
Wszystko zaczęło się z latach siedemdziesiątych XX wieku, kiedy inżynierowie Audi pracowali nad pojazdem terenowym Volkswagen Iltis. Samochód, mimo stosunkowo słabego silnika, okazał się niesamowicie skuteczny w trudnych warunkach – wszystko dzięki napędowi na cztery koła. Takie rozwiązanie zainspirowało inżynierów, aby wykorzystać je w samochodach osobowych Audi.
Narodziny legendy: Audi quattro
Dziesięć lat później, w 1980 r., podczas Międzynarodowego Salonu w Genewie poznaliśmy efekt tej inspiracji i pracy inżynierów – Audi quattro. Było to dwudrzwiowe coupé, wyposażone w turbodoładowany silnik o pojemności 2,1 litra, który generował 200 KM. Nie to jednak było w nim najważniejsze – innowacją był napęd na cztery koła, co w samochodach sportowych było wówczas rzadkością. Było to pierwsze spotkanie z autem, które w ciągu następnych lat zapisze się na kartach historii rajdów i zostanie legendą marki na lata.
Audi quattro zadebiutowało oficjalnie w rajdach samochodowych w 1981 r. Wcześniej, pod koniec 1980 r., Audi quattro wzięło udział w Rajdzie Algarve w Portugalii. Był to jednak nieoficjalny start testowy, który miał sprawdzić potencjał samochodu.
Pierwszym oficjalnym występem w WRC był rok 1981, a kierowcami byli Hannu Mikkola, Michèle Mouton i Stig Blomqvist. Pierwszy sukces przyszedł jeszcze w tym samym roku – podczas Rajdu Szwecji, który wygrał Hannu Mikkola. Właśnie wtedy napęd quattro pokazał swój potencjał i na ośnieżonej i lodowej nawierzchni zapewnił kierowcy ogromną przewagę nad konkurencją. Była to ogromna sensacja, biorąc pod uwagę, że było to zupełnie nowe rozwiązanie z wciąż małą ilością danych. Mimo że w tym roku Audi nie zdobyło mistrzostwa, to wyraźnie zaznaczyło, że technologia quattro ma ogromny potencjał i jest w stanie zmienić rajdy.
Kolejny rok był dla Audi ukoronowaniem podjętego ryzyka i wprowadzania innowacji. Mikkola wygrał cztery rundy, w tym Rajd Safari, Rajd Portugalii, Rajd Akropolu i Rajd 1000 Jezior, co przyczyniło się do zdobycia przez Audi mistrzostwa konstruktorów. Z kolei Michèle Mouton stała się pierwszą kobietą, która wygrała rundę WRC, triumfując w Rajdzie San Remo. Mimo to nie był to jeszcze rok, w którym Audi mogło cieszyć się również z tytułu mistrza wśród kierowców.
Ten triumf przyniósł rok 1983. Hannu Mikkola zdobył tytuł po spektakularnych zwycięstwach w kilku rundach, w tym w Rajdach Szwecji, Portugalii i Nowej Zelandii. Niestety był to sezon, w którym Audi nie udało się obronić tytułu wśród konstruktorów.
Rok 1984 był spełnieniem marzeń Audi o podwójnym tytule. Stig Blomqvist poprowadził Audi quattro do sukcesu, wygrywając cztery rajdy w ciągu sezonu, a Mikkola dorzucił do tego jedno zwycięstwo. Audi quattro A2, zmodernizowana wersja oryginalnego quattro, była jeszcze bardziej skuteczna, co pomogło zespołowi zdobyć dublet.
Kolejne lata nie były aż tak udane. Audi quattro było jednym z cięższych modeli w Grupie B, co dawało mu przewagę na trudnych i śliskich nawierzchniach (szuter, śnieg, błoto), jednak na nawierzchniach asfaltowych i bardziej zwrotnych trasach stało się mniej efektywne. Wykorzystała to konkurencja, która skupiła się na lżejszych, bardziej zwrotnych i specjalnie zaprojektowanych pod rajdy konstrukcjach, które dawały ogromną przewagę na bardziej technicznych, asfaltowych trasach. Wpłynęło na to również wprowadzenie przez konkurencję centralnie umieszczonych silników, co znacznie poprawiało rozkład masy i prowadzenie pojazdu. Audi quattro miało tradycyjnie zamontowany silnik z przodu, co prowadziło do problemów z rozkładem masy.
Jednak Audi nie ustąpiło bez walki. Walter Röhrl i Michèle Mouton pokazali, że quattro nadal może konkurować, zwłaszcza na szybkich i trudnych odcinkach szutrowych, wygrywając Rajd Sanremo oraz dodatkowo siedem razy stając na podium.
Sezon 1986 był ostatnim rokiem, w którym Audi startowało w Grupie B. W tym czasie Audi Sport quattro S1 zostało zmodernizowane do wersji S1 E2, z jeszcze większą mocą (ponad 500 KM) i lepszymi właściwościami aerodynamicznymi. Samochód ten odniósł jedno z najsłynniejszych zwycięstw w rajdach – Walter Röhrl wygrał Pikes Peak International Hill Climb w 1987 roku, ustanawiając rekord na tej wymagającej trasie.
Ryzyko dla kierowców i pilotów, z jakim wiązała się Grupa B sprawiło, że Audi wycofało się z WRC po roku 1986.
Legenda żyje dalej
Choć era Audi w rajdach WRC zakończyła się w połowie lat osiemdziesiątych, technologia napędu na cztery koła stała się fundamentem dla przyszłych samochodów drogowych. Po sukcesach w motorsporcie i wykorzystaniu w Audi quattro, napęd zaczęto udoskonalać pod kątem właściwości użytkowania w codziennych warunkach i zaczął być stosowany w kolejnych modelach. Dzięki swoim możliwościom, szybko stał się znakiem rozpoznawalnym Audi.
Napęd quattro był i jest do dziś wykorzystywany szeroko w gamie – od hatchbacków, przez sedany i kombi, aż po SUV-y i modele sportowe RS. Od samego początku zamysł był taki, aby był to napęd uniwersalny, który spisze się doskonale w każdych warunkach jezdnych.
Po Audi quattro, w latach osiemdziesiątych napęd był wykorzystywany w modelach Audi 80, 90, 100 i V8. W 1987 r. Audi wprowadziło Torsen (Torque Sensing), mechanizm różnicowy, który dynamicznie rozdzielał moment obrotowy między osiami w zależności od warunków drogowych. System ten wprowadził większą efektywność napędu quattro, dostosowując się do różnych nawierzchni. Pierwszym, bardziej sportowym modelem z wykorzystaniem quattro był model S2, który zadebiutował na początku lat dziewięćdziesiątych i był bezpośrednim następcą Audi quattro.
Napęd quattro po raz kolejny zapisał się na kartach historii, gdy wykorzystano go w jednym z najbardziej ikonicznych modeli, czyli RS2 Avant, pokazując swój sportowy potencjał po raz kolejny.
W kolejnych latach napęd quattro był stosowany w coraz większej liczbie modeli, m.in. A4, A6, A8 i później w SUV-ach serii Q.
W XXI wieku ewoluował, przystosowując się do rosnących wymagań rynku i postępu technologicznego. Audi opracowało kilka wersji systemu quattro, w tym:
– quattro Ultra – wprowadzony w 2016 roku, system ten jest bardziej zaawansowany pod względem oszczędności paliwa, ponieważ potrafi dynamicznie przełączać się między napędem na jedną oś a cztery koła w zależności od potrzeb.
– quattro z centralnym dyferencjałem – stosowany w sportowych modelach RS i S, gdzie zapewnia maksymalne osiągi, z możliwością przesunięcia momentu obrotowego nawet do 85% na jedną z osi.
Teraz technologia quattro przeszła do ery elektromobilności wraz z wprowadzeniem modeli Audi e-tron. W elektrycznych pojazdach Audi napęd quattro realizowany jest przez dwa silniki elektryczne, z których każdy napędza jedną z osi. To innowacyjne podejście do napędu 4×4 oferuje jeszcze lepszą kontrolę i natychmiastową reakcję na zmienne warunki drogowe, dostosowując moment obrotowy do każdej osi w czasie rzeczywistym.
Napęd quattro jest kluczowym elementem DNA Audi – technologii, która od lat wyznacza standardy w branży motoryzacyjnej. W każdej nowej generacji modeli, od sportowych po luksusowe, Audi kontynuuje rozwój tej innowacji, aby sprostać wyzwaniom przyszłości.













![OMODA: PREMIERA MODELU OMODA 4 W WUHU 17 października w Wuhu zaprezentowano nowy model OMODA 4. Pojazd oficjalnie przedstawiono […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/OMODA-4-65x65.jpg)
![SEAT: ARONA 2026 – NOWA ODSŁONA MIEJSKIEGO SUV-A Nowa SEAT Arona wchodzi w kolejny etap swojej historii jako bardziej wyrazisty, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-Arona-1-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MAZDA POKAZUJE KONCEPCJE VISION X-COUPE I X-COMPACT Mazda pokazuje wizję zrównoważonej mobilności na rok 2035 Podczas konferencji prasowej na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Mazda-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: ELEKTRYCZNA OFENSYWA SUZUKI NA TARGACH W TOKIO Suzuki Motor Corporation zaprezentuje swoje nowości podczas Japan Mobility Show 2025, które […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Suzuki-65x65.jpg)
![RAJDY: MIKO MARCZYK I SZYMON GOSPODARCZYK RAJDOWYMI MISTRZAMI EUROPY! Załoga Skody, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w znakomitym stylu zakończyła sezon […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Miko-Marczyk-i-Szymon-Gospodarczyk--65x65.jpg)
![RAJD ŚLĄSKA 2025: OPUBLIKOWANO OFICJALNY HARMONOGRAM RAJDU! Już tylko niecałe dwa miesiące dzielą nas od tegorocznej edycji Rajdu Śląska. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rajd-Slaska-2025-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
