BARCELONA 2016: FORD SMART MOBILITY SZERSZY, SYNC 3 W EUROPIE

Ford2016_mob1

Mark Fields, prezes i dyrektor zarządzający Ford Motor Company podczas Mobile World Congress w Barcelonie nie tylko zaprezentował nowy model Kuga.

Potwierdził bowiem, iż nowy, opracowany przez markę system multimedialny SYNC 3 będzie oferowany w Europie,a także zobowiązał się do potrojenia inwestycji inżynieryjnych firmy w rozwój pojazdów częściowo autonomicznych wraz z rozszerzeniem planu Ford Smart Mobility.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

NOWY FORD KUGA NA MOBILE WORLD CONGRESS


 

Przemówienie Fieldsa wygłoszone podczas kongresu Mobile World w Barcelonie było skupione wokół transformacji Forda w firmę oferującą samochody oraz usługi mobilne w ramach planu Ford Smart Mobility, mającego na celu objęcie wiodącej pozycji na rynku pod kątem innowacji z zakresu łączności, mobilności, samochodów autonomicznych, satysfakcji klientów oraz przetwarzania i analizy zbiorów danych.

Prezes potwierdzi również, że w tym roku zadebiutuje nowa platforma FordPass dedykowana klientom. Nowymi partnerami FordPass zostały firmy BP i Mobile City – wiodący dostawca rozwiązań pozwalających wprowadzać opłaty za parkowanie mobilne. Platforma FordPass obejmie również program Carsharing realizowany wspólnie z firmą Flinkster Carsharing z Niemiec.

Ford2016_mob2

– Gdy popatrzymy w przyszłość stanie się jasne, że znajdujemy się obecnie w przededniu rewolucji w zakresie mobilności – poczynając od usług wspólnego użytkowania samochodów, poprzez auta autonomiczne, kończąc na satysfakcji klientów. Nowe technologie i innowacje dają nam możliwość zaoferowania klientom odpowiednich rozwiązań, które ułatwią im życie za sprawą zmiany sposobu funkcjonowania świata – powiedział Fields.

Samochody autonomiczne

W przypadku samochodów autonomicznych Ford obrał dwie drogi. Pierwsze podejście zakłada stworzenie dedykowanego zespołu pracującego nad systemami wspomagającymi kierowcę, który ma na celu osiągnięcie wyższego poziomu w zakresie rozwiązań autonomicznych. Asystent jazdy w korkach Traffic Jam Assist pomaga prowadzącemu kierować, hamować i przyspieszać w gęstym ruchu na autostradzie. System aktywowany jednym przyciskiem utrzymuje samochód na środku wybranego pasa ruchu, a także automatycznie przyspiesza i hamuje.

Aktywny asystent parkowania Fully Active Park Assist, również aktywowany jednym przyciskiem, przejmuje kontrolę nad kierownicą, skrzynią biegów, przepustnicą i hamulcami, aby płynnie wprowadzić samochód w wybrane miejsce parkingowe.

Inne częściowo autonomiczne systemy stosowane już przez Forda obejmują system Pre- Collision Assist z technologią wykrywania pieszych Pedestrian Detection, który w oparciu o kamerę i radar wykrywa inne pojazdy i osoby znajdujące się na drodze przed autem, a także automatyczny ogranicznik prędkości.

FordPass dealer communication

W przyszłości Ford będzie też rozwijał program samochodów w pełni autonomicznych realizowany w Akwizgranie w Niemczech, w Palo Alto w Kalifornii oraz w Dearborn w Michigan. Ford chce opracować auta autonomiczne, które nie wymagają wkładu kierowcy opisanego przez stowarzyszenie SAE International, jako czwarty poziom automatyzacji.

Ford, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej przeprowadził testy samochodu autonomicznego w zimowych warunkach na terenie pokrytym śniegiem.

Nowe doświadczenia klientów

Platforma FordPass zawiera cztery elementy przydatne jej użytkownikom: usługi mobilne oferowane na rynku, serwis FordGuide zapewniający klientom bardziej wydajną mobilność, program lojalnościowy nagradzający członków oraz centra FordHub, gdzie klienci mogą poznać najnowsze innowacje Forda.

Dzięki FordPass właściciele aut będą mogli zarządzać obsługą swoich samochodów i na przykład zlecać wykonanie przeglądu.

Ford2016_mob4

Partnerstwo, które zostało dziś ogłoszone, zaoferuje użytkownikom FordPass następujące korzyści:

• za sprawą partnerstwa z BP – obok współpracy z McDonald’s i 7-Eleven – użytkownicy będą nagradzani ekskluzywnymi ofertami i usługami geolokalizacyjnymi;
• dzięki partnerstwu z Flinkster zaoferuje 24-godzinny dostęp do ponad 4000 samochodów w całym kraju (190 samochodów Ford Carsharing, poczynając od Transita, a kończąc na Fieście);
• Parkopedia, globalna baza danych z miejscami do parkowania, pozwoli członkom FordPass wyszukać odpowiedni parking w oparciu o lokalizację, koszt, dostępność i oceny użytkowników.

Mobilność – nowe sposoby podróżowania

W ramach planu Ford Smart Mobility, firma pracuje nad rozszerzeniem oferty z zakresu usług współdzielenia samochodów oraz usług parkingowych oferowanych w Europie. Za sprawą programu pilotażowego GoPark realizowanego w Londynie, Ford tworzy specjalny system parkowania, który pokieruje auta w ulice, gdzie możliwe będzie znalezienie wolnego miejsca do zaparkowania.

Ford2016_mob5

Również w Londynie Ford prowadzi na niektórych ulicach program pilotażowy współdzielenia pojazdów GoDrive. Od momentu aktywacji usługi w ubiegłym roku rozrosła się ona do 25 punktów w całym mieście.

W roku 2015 w Niemczech rezerwacje w programie Carsharing wzrosły o 76 procent, a klienci przejechali już łącznie ponad 1 milion kilometrów. Usługa jest oferowana przez firmę Ford Germany i jej dilerów, oddając do dyspozycji klientów 170 stacji.

Łączność, dane i analizy

Podczas kongresu Mobile World, firma Ford po raz pierwszy w Europie zaprezentowała nowy model Kuga z systemem SYNC 3. Aktywowany głosem samochodowy system komunikacji i rozrywki pozwala kierowcy obsługiwać swój smartfon, system audio, nawigację oraz klimatyzację przy pomocy naturalnych komend głosowych, wydawanych m.in. w języku polskim.

Firma zapowiedziała również nowe aplikacje przeznaczone na ten system, a wśród nich aplikację pozwalającą kierowcy zarabiać pieniądze poprzez dostarczanie paczek. MyBoxMan pozwala kierowcy dostarczać przesyłki i zarabiać od 5 do 8 euro za pokonanie standardowej trasy o długości około 5 kilometrów.

24 lutego podczas kongresu Mobile World Ford ogłosi również zwycięzców konkursu Ford Smart Mobility Game Challenge. Podczas ubiegłorocznych targów Gamescom – największych w Europie targach gier wideo – marka ogłosiła konkurs, który miał zachęcić producentów gier do stworzenia projektów zawierających rozwiązania globalnych problemów związanych z mobilnością.