BASF: INNOWACYJNE TCHNOLOGIE DLA MOTORYZACJI

BASF, największy dostawca branży motoryzacyjnej z sektora chemicznego, zaprosił dziennikarzy na konferencję prasową, aby porozmawiać o wzrastającym wciąż rynku i prognozach na przyszłość.

Liczba samochodów stale rośnie. Do roku 2020 na świecie będzie około 1,2 mld pojazdów, co stanowi wzrost o niemal 300 mln w porównaniu do 2012 r. Już dziś przed obszarem o nazwie „mobilność” stoją nowe wyzwania: wzrost liczby ludności w skali globalnej, rosnące standardy życia na rynkach rozwijających się, postępująca urbanizacja, zmiany klimatyczne i ograniczona dostępność paliw kopalnych.

To wymaga nowych rozwiązań zgodnych z zasadą zrównoważonego rozwoju i energooszczędności. BASF pracuje nad materiałami i rozwiązaniami, które będą elementami pojazdów przyszłości – zarówno tradycyjnych samochodów z silnikiem spalinowym, jaki i pojazdów hybrydowych i elektrycznych.

Branża motoryzacyjna to jedna z najważniejszych gałęzi działalności BASF. W 2011 roku globalna wartość sprzedaży firmy dla sektora motoryzacyjnego wyniosła 9,5 mld euro, co czyni BASF największym na świecie dostawcą z sektora chemicznego dla branży motoryzacyjnej. Firma zaopatruje branżę motoryzacyjną w szeroką gamę produktów, takich jak tworzywa sztuczne, w tym poliuretany i pianki specjalistyczne, lakiery, dodatki do paliw, katalizatory, materiały do produkcji akumulatorów, barwniki, chłodziwa, płyny hamulcowe i wyroby chemiczne do skór i tkanin.

Prognozy przewidują wzrost światowego rynku chemicznego dla motoryzacji z ok. 65 mld EUR w 2011 roku do ok 110 mld EUR w roku 2020. BASF zakłada, że zwiększać się będzie ilość chemicznych składników samochodów, ze względu na powiązane ze sobą trendy w motoryzacji, takie jak: redukcja wagi i emisji, wzornictwo, nowe napędy, bezpieczeństwo oraz zarządzanie emisją ciepła. Firma zamierza nadal rosnąć powyżej rynku chemicznego dla motoryzacji.

W 2011 roku BASF zainwestował 200 mln EUR w badania i rozwój rozwiązań dla motoryzacji.

Oszczędność i ekologia ręka w rękę

Pojazdy przyszłości będą musiały być bardziej wydajne i przyjazne dla środowiska niż dziś. Dzięki szerokiemu zakresowi produktów, od tworzyw sztucznych dla lekkich konstrukcji, przez katalizatory po dodatki do benzyny i oleju, BASF jest kluczowym dostawcą umożliwiającym branży motoryzacyjnej redukcję emisji dwutlenku węgla.

Firma posiada olbrzymie doświadczenie w tworzeniu innowacyjnych technologii kontroli emisji dla wszystkich rodzajów pojazdów. Na przykład selektywna redukcja katalityczna (SCR) na filtrze umożliwia kontrolę poziomu tlenków azotu (NOx) oraz cząstek stałych (popiołu) w emisjach z silników wysokoprężnych. Wynalazek doczekał się w 2011 r. prestiżowej nagrody Thomas Alva Edison Patent Award.

W chińskich miastach Nanjing i Hangzhou w 2011 roku pojawiły się nowe autobusy wyposażone w zaawansowane rozwiązania kontroli emisji BASF, pozwalające lokalnym firmom transportowym na oszczędne spełnienie standardów emisji normy IV.

Współczesne samochody zawierają około 15 procent tworzyw sztucznych. W ciągu kilku lat ten odsetek zwiększy się nawet do 25 procent. Na przykład wykonana z tworzyw sztucznych BASF belka poprzeczna waży około jednego kilograma, a taka sama część wykonana z aluminium – dwa razy więcej. Zmniejszenie wagi pojazdu o 100 kg obniża zużycie paliwa o około 0,4 litra na 100 kilometrów. We wspólnym projekcie koncepcyjnym pojazdu Smart, Daimler i BASF po raz pierwszy zaprezentowały w 2011 r. plastikową felgę.

Dodatki do paliw firmy BASF utrzymują silniki w dobrym stanie i chronią cały układ paliwowy. Gama wyrobów w tym zakresie obejmuje pakiety poprawy osiągów dla silników benzynowych i wysokoprężnych, gwarantujące czystość silnika, mniejsze zużycie paliwa, odpowiednio niższe poziomy emisji i wyższy komfort jazdy.

BASF wprowadził przyjazne dla środowiska powłoki katodowe CathoGuard 800 i 900. To pierwsza warstwa farby kładziona na karoserię. Chroni ona przed korozją powierzchnie, narożniki i otwory, a zawiera mniej niż jeden procent rozpuszczalników. Powłoki wprowadziła do produkcji firma Audi.

W projekcie koncepcyjnego samochodu Smart znajdziemy odporne na zarysowania bezbarwne powłoki iGloss firmy BASF. Tą niezwykle odporną na zarysowania powłoką lakierniczą pokrywane są w fabryce w Bremie modele Mercedesa Benz E-Class Coupe, SLK i SL.

Większe bezpieczeństwo i komfort

Sprzedaż na potrzeby rynku samochodowego stanowi ok. 25 proc. całości sprzedaży poliuretanów firmy BASF. Część z nich jest produkowana w Śremie k. Poznania. Pianki poliuretanowe stosuje się je np. w deskach rozdzielczych, zagłówkach i podsufitkach, co zmniejsza ryzyko obrażeń pasażerów w razie wypadku. Poliuretanowe elementy Cellasto tłumią drgania.

Elastoskin, poliuretanowa, natryskowa powłoka nakładana na panele przyrządów i obicia drzwi, oferuje wagę niższą nawet o 30 procent względem obecnych technologii wykańczania powierzchni. Nowoczesne płyny hamulcowe BASF Hydraulan są synonimem bezpieczeństwa. Glysantin to oryginalny płyn chłodzący do silnika.

Lekki fotel zaprezentowany w pojeździe koncepcyjnym przyszłości marki Smart zawiera wiele innowacyjnych materiałów opracowanych przez firmę BASF. Tradycyjne podgrzewanie fotela zastępują tak zwane e-włókniny – cienki materiał pokryty specjalnie przystosowanymi przewodzącymi powłokami.

Barwy przyszłości branży motoryzacyjnej będą bardzo bliskie natury.

Elektromobilność

BASF wspiera producentów i dostawców w opracowywaniu nowych technologii na potrzeby wszystkich typów napędów.

Firma intensywnie pracuje także nad materiałami do produkcji akumulatorów następnej generacji, a także bada technologie przyszłości do produkcji akumulatorów litowych, np. litowo-siarkowych lub litowo-powietrznych. W Elyria w stanie Ohio budowany jest właśnie pierwszy zakład produkcyjny, w którym będą powstawać innowacyjne materiały katodowe.

BASF chce stać się kompleksowym dostawcą w branży elektrolitów. Dlatego właśnie w lutym 2011 roku firma BASF ogłosiła utworzenie nowego globalnego działu – Materiały akumulatorowe, w którym będzie tworzyć bardziej zintegrowane rozwiązania dla producentów akumulatorów, dostosowane do potrzeb tego konkretnego rynku.

Badania nad akumulatorami litowo-siarkowymi koncern prowadzi wspólnie ze spółką Sion Power, w którą niedawno zainwestowała 50 mln dolarów i przejęła pakiet kontrolny jej akcji. W lutym 2012 r. BASF przejął amerykańską firmę Ovonic Battery Company, światowego lidera w technologii akumulatorów niklowo-wodorkowych (NiMH), w tym w produkcji materiałów katodowych (CAM) do tego typu akumulatorów. Dzięki temu BASF stał się liderem technologii NiMH.

Im pojazd elektryczny lżejszy, tym mniej energii potrzebuje, aby ruszyć, i tym więcej kilometrów przejedzie bez ładowania. Aby zmniejszyć wagę takich pojazdów, BASF pracuje nad szybko utwardzalnymi żywicami epoksydowymi, poliuretanowymi i poliamidowymi do produkcji kompozytowych materiałów wzmacnianych włóknami, które mogą posłużyć do budowy lżejszych pojazdów.

Gospodarka cieplna i oszczędność energii

BASF pracuje nad rozwiązaniami wydajnej gospodarki cieplnej w pojeździe. Specjalne pigmenty zastosowane w powłokach umożliwiają odbijanie promieniowania, a nie jego pochłanianie. Dzięki temu na powierzchni powłoki lakierniczej jest osiągany spadek temperatury aż do 20 stopni Celsjusza, a wewnątrz samochodu – do 4 stopni. Zimą wysokowydajne pianki pełnią natomiast funkcję idealnego materiału izolacyjnego.

Trwają prace nad nowymi technologiami, takimi jak systemy izolacji cieplnej silnika. Przy krótkich podróżach i przede wszystkim w cyklu miejskim silniki osiągają optymalną temperaturę powoli, a schładzają się szybko. Izolacja cieplna silnika ogranicza ten efekt.

BASF stworzył ogniwa fotowoltaiczne oparte na barwnikach organiczno-chemicznych, które – po raz pierwszy w historii – pozwalają na umieszczenie dachu pojazdu na całkowicie przeźroczystych bateriach słonecznych. Przeźroczystość baterii umożliwia ich połączenie z oświetleniem OLED, co zapewnia efekt szklanego dachu.

Częściowo przezroczyste organiczne diody LED (OLED) wyglądają jak bezbarwne szkiełka. Po dotknięciu przełącznika zaczynają świecić. Oświetlają wnętrze pojazdu, wykorzystując mniej energii. Celem rozwoju technologii OLED jest osiągnięcie oszczędności o 50 procent w porównaniu ze standardowymi żarówkami energooszczędnymi. w odróżnieniu od konwencjonalnego oświetlenia, światła OLED nie oślepiają.

Firma pracuje także nad ultrawydajnymi materiałami półprzewodnikowymi do technologii OLED, przede wszystkim w zakresie generowania światła.