BMW: iX3 Z WYDAJNYM NAPĘDEM I WIĘKSZYM ZASIĘGIEM

W 2020 roku rozpocznie się produkcja BMW iX3. Zasięg w cyklu testowym WLTP nowego samochodu wynosi ponad 440 km przy pojemności akumulatora netto 74 kWh.

Pierwszy w pełni elektryczny samochód typu Sports Activity Vehicle (SAV) wyposażony jest w technologię eDrive piątej generacji.


Zobacz także:

PREMIERY

ECO


 

Od roku 2021 będzie ona stosowana również w BMW i4 oraz iNEXT. W tym celu jednostka napędowa i akumulator wysokonapięciowy w innowacyjnej technologii ogniw akumulatorowych zostały opracowane od podstaw na nowo. Dzięki temu iX3 oferować będzie świetną wydajność i równowagę pomiędzy masą a zasięgiem.

Nowe iX3 to kolejny potwierdza strategię elektryfikacji BMW Group. Będzie również pierwszym modelem marki dostępnym z konwencjonalnymi silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, w wersji hybrydowej plug-in oraz napędem czysto elektrycznym. Ta oferta Power of Choice uwzględnia różne wymagania użytkowników, jak również skuteczność w redukcji emisji CO2.

Nowy model będzie produkowane na rynek światowy przez spółkę joint venture BMW Brilliance Automotive w Shenyang (Chiny).

Technologia BMW eDrive piątej generacji jest wynikiem rozwoju w ramach EfficientDynamics oraz doświadczenia w dziedzinie elektromobilności gromadzonego przez producenta od ponad dziesięciu lat. Silniki elektryczne i akumulatory wysokonapięciowe powstają we własnych zakładach produkcyjnych koncernu. Ponadto jednostka napędowa i akumulator wysokonapięciowy są skalowalne pod względem mocy i pojemności energetycznej, dlatego można je wykorzystywać w różnych pojazdach i segmentach.

EfficientDynamics i akumulator

Technologia eDrive piątej generacji obejmuje wysoce zintegrowaną jednostkę napędową z silnikiem elektrycznym, elektroniką mocy i skrzynią biegów w jednej obudowie. W istotnym stopniu zmniejsza to wymiary i masę układu napędowego w stosunku do dostarczanej mocy. Gęstość mocy jest wyższa o około 30 poroc. Silnik elektryczny generuje maksymalną moc ponad 200 kW (270 KM). Moment obrotowy 400 Nm umożliwia mocne przyspieszenie początkowe.

Inną szczególną cechą silnika elektrycznego jest konstrukcja umożliwiająca rezygnację z pierwiastków ziem rzadkich. Silnik elektryczny napędza tylne koła. Takie rozwiązanie pozwala dodatkowo zwiększyć ogólną sprawność układu napędowego.

Akumulator wysokonapięciowy bazuje na najnowszej wersji technologii NMC-811. W akumulatorach zmniejszono o kolejne dwie trzecie wykorzystanie kobaltu. W porównaniu z ogniwami stosowanymi dotychczas grawimetryczna gęstość energii baterii w nowym aucie jest wyższa o około 20 proc.

BMW Group po raz pierwszy będzie samodzielnie pozyskiwać kobalt i lit i zaopatrywać producentów ogniw akumulatorowych.

Zoptymalizowana została również skalowalność i kompaktowa konstrukcja akumulatorów wysokonapięciowych. Ogniwa akumulatorowe są grupowane w wyspecjalizowanych zakładach produkcyjnych, które są następnie łączone w żądany w danym modelu pakiet akumulatora wysokonapięciowego. W iX3 jest on umieszczony płasko w podłodze.

Większy zasięg

Akumulator wysokonapięciowy o pojemności energetycznej netto 74 kWh zapewnia zasięg ponad 440 km w cyklu testowym WLTP.

Czasami kwestionuje się dodatni bilans ekologiczny samochodów elektrycznych, zwłaszcza na rynkach z niewielkim udziałem ekologicznej energii elektrycznej w sieci publicznej. W BMW Group każdy zelektryfikowany model musi wykazać, że przez cały cykl obejmujący pozyskanie surowców, łańcuch dostaw, produkcję, okres eksploatacji i recykling wyraźnie przewyższa porównywalny pojazd z konwencjonalnym napędem.

W przypadku iX3 przewaga nad obecnym X3 sDrive 20d wynosi ponad 30 proc. przy korzystaniu ze średniej europejskiej energii elektrycznej, oraz około 60 proc. przy korzystaniu z ekologicznej energii elektrycznej.