BMW: TRWAJĄ INTENSYWNE TESTY PROTOTYPÓW BMW iX3 WE FRANCJI

Przygotowania do produkcji seryjnej pierwszego modelu Neue Klasse są już na ostatniej prostej.

Prototypy kolejnej generacji BMW iX3 przechodzą obecnie program testowy w Miramas na południu Francji.


Zobacz także:

CUPRA: WERSJA SPECJALNA AVANTAGE EDITION DLA MODELU TERRAMAR
 

ROZMAITOŚCI


 

Sports Activity Vehicle (SAV) będzie miało swoją światową premierę podczas IAA Mobility 2025 w Monachium we wrześniu, a jego produkcja rozpocznie się pod koniec roku w nowej fabryce BMW Group w Debreczynie (Węgry).

Większy zasięg, szybsze ładowanie, zupełnie nowa koncepcja wyświetlaczy i obsługi oraz inteligencja czterech „supermózgów – to cechy definiujące Neue Klasse. Wraz z nowym BMW iX3, pierwszym modelem nowej generacji pojazdów, gruntownie udoskonaliliśmy wszystkie rozwiązania technologiczne, kierując się jasnym celem, jakim jest przeniesienie typowej dla BMW radości z jazdy na zupełnie nowy poziom – mówi Mike Reichelt, szef Neue Klasse w BMW Group. Wraz z całkowicie nowym BMW iX3 po raz pierwszy wprowadzamy nasz rewolucyjny pakiet technologiczny do produkcji seryjnej. Nie możemy się już doczekać, aby zobaczyć go na drodze. Niezależnie od rodzaju napędu wszystkie przyszłe modele BMW będą korzystać z innowacji i klastrów technologicznych Neue Klasse.

Nowy pakiet technologiczny w skrócie:

Rewolucyjna koncepcja wskazań i obsługi BMW Panoramic iDrive zapewnia kierowcy doskonałą orientację i po raz kolejny wyznacza nowy standard.
Szybsze ładowanie, większy zasięg: w pełni elektryczny napęd szóstej generacji (Gen6) wyznacza nowe standardy osiągów i wydajności. Zasięg elektryczny nowego BMW iX3 50 xDrive wynosić będzie do 800 km (WLTP)* (CLTC: 900 km* / EPA: 400 mls*) i w ciągu 10 min ładowania będzie go można zwiększyć nawet o ponad 350 km*.
Sterownik Heart of Joy i oprogramowanie BMW Dynamic Performance Control wynoszą dynamiczny potencjał napędów elektrycznych na nowy poziom.

BMW Panoramic iDrive: „Ręce na kierownicy, wzrok na drodze”.

BMW Panoramic iDrive pokazuje wszystkie istotne informacje dotyczące jazdy idealnie w linii wzroku kierowcy, zapewniając najwyższy poziom ergonomii i bezpieczeństwa. Cztery elementy tworzą razem unikalne doświadczenie użytkownika:

BMW Panoramic Vision: informacje wyświetlane są na czarnym nadruku na całej szerokości przedniej szyby, od jednego do drugiego słupka A.
Wyświetlacz 3D Head-Up: opcjonalny wyświetlacz BMW 3D Head-Up nad BMW Panoramic Vision pokazuje wskazania nawigacji i zautomatyzowanej jazdy w bezpośrednim polu widzenia kierowcy.
Wyświetlacz centralny z technologią podświetlenia matrycowego: wyświetlacz o nieregularnym kształcie jest ergonomicznie umieszczony obok kierownicy.
Kierownica wielofunkcyjna Shy-Tech: podświetlenie przycisków w przypadku gotowości funkcji, wypukła struktura i aktywna dotykowa reakcja umożliwiają intuicyjną obsługę bez odrywania wzroku od drogi.

BMW Panoramic iDrive działa w oparciu o nowo opracowany system operacyjny BMW X. Oferuje kompleksową personalizację, inteligentne wspomaganie kierowcy i obszerne aktualizacje oprogramowania. Zrównoważone połączenie fizycznych elementów obsługi i funkcji cyfrowych na nowo definiuje motto BMW: „ręce na kierownicy, wzrok na drodze”. System BMW Panoramic iDrive będzie w przyszłości oferować przyjazną i intuicyjną obsługę we wszystkich segmentach pojazdów i z każdym rodzajem napędu.

Napęd elektryczny nowej generacji.

Akumulator wysokonapięciowy do BMW eDrive 6. generacji (Gen6) wykonany jest według całkowicie nowej koncepcji i w połączeniu z zaktualizowanym portfolio silników elektrycznych jest optymalnym rozwiązaniem we wszystkich segmentach pojazdów. Napęd Gen6 debiutuje w BMW iX3, a następnie zostanie wprowadzone do wszystkich segmentów pojazdów.

Serce akumulatora wysokonapięciowego, okrągłe ogniwa BMW, mają o 20% wyższą gęstość energii w porównaniu z poprzednimi ogniwami pryzmatycznymi. Ogniwa są zintegrowane bezpośrednio z akumulatorem wysokonapięciowym, który pełni również istotną funkcję w konstrukcji karoserii Neue Klasse.

Ładuj szybciej, jedź dalej.

Gen6 daje naszym klientom wielki skok technologiczny, a BMW iX3 jest pierwszym modelem, który to oferuje: maksymalna moc ładowania na poziomie 400 kW pozwoli naszym klientom w ciągu zaledwie 10 minut uzyskać nawet ponad 350 dodatkowych kilometrów zasięgu (WLTP). W Gen6 wydajność i wykres ładowania można również śledzić na żywo w aplikacji My BMW. Drogę do szybkiego ładowania toruje zastosowanie technologii 800V. Oczywiście nadal możliwe jest też ładowanie w punktach o napięciu 400V DC.

Wysoka pojemność energetyczna akumulatora wysokonapięciowego w połączeniu z wydajnością napędu i pojazdu jako całości zapewniają zasięg do 800 km (WLTP).

Dalsze innowacje w zakresie ładowania.

Inteligentna klapka gniazda ładowania zapewnia dodatkową wygodę: rozpoznaje zamiar ładowania i otwiera oraz zamyka się automatycznie. Jednym z czynników powodujących otwarcie jest wspierany przez AI: kiedy klient kieruje się do znanego lub zapamiętanego punktu ładowania, pojazd rozpoznaje zamiar ładowania i klapka gniazda ładowania otwiera się automatycznie.

Wraz z premierą nowego BMW iX3 pojawią się również rozbudowane funkcje ładowania dwukierunkowego – to-Load, to-Home i to-Grid: dzięki Vehicle-to-Load (V2L) samochód staje się pojemnym mobilnym powerbankiem (do 3,7 kW mocy oddawania energii w Europie) i może dostarczać energię do jednego lub większej liczby odbiorców, gdziekolwiek klient jej potrzebuje. Dzięki możliwości dwukierunkowego ładowania BMW iX3 staje się domowym magazynem energii. Vehicle-to-Home (V2H) pomaga klientom oszczędzać koszty. Vehicle-to-Grid (V2G) wyznacza nowe standardy w zakresie integracji pojazdów z rynkiem energii. Obie funkcje przyczyniają się do redukcji emisji i wykorzystania odnawialnych źródeł energii. W ten sposób BMW Group prezentuje się jako element transformacji energetycznej.

Oprócz technologii kluczem do dwukierunkowego ładowania jest nowa stacja BMW Wallbox (DC) o mocy ładowania i rozładowywania do 19,2 kW w zależności od rynku. Cały sprzęt do ładowania BMW zaprojektowano na nowo, dzięki czemu jest teraz wygodniejszy, a także rozszerzony o wybrane adaptery, np. do zastosowania Vehicle-to-Load (V2L).

Doświadczenie kierowcy BMW z Heart of Joy. Nowy poziom radości z jazdy.

„Supermózg” Heart of Joy w Neue Klasse zapewnia nowy poziom dynamiki jazdy. Wspólnie ze oprogramowaniem BMW Dynamic Performance Control sterownik Heart of Joy jest odpowiedzialny za napęd, hamowanie, rekuperację oraz częściowe funkcje kierowania. Przetwarza informacje dziesięciokrotnie szybciej niż poprzednie systemy, dzięki czemu reaguje bardziej bezpośrednio na polecenia kierowcy niż kiedykolwiek dotąd.

Potrzeba reakcji kierowcy jest mniejsza, a prowadzenie po pasie ruchu bardziej precyzyjne i stabilne. W rezultacie samochód wykazuje spójne, powtarzalne zachowanie na zakrętach, a jego prowadzenie jest bardziej intuicyjnie.

Funkcje napędu i hamulców współpracują harmonijnie również podczas hamowania. Rekuperacja działa w całym zakresie prędkości aż do zatrzymania. Oznacza to, że w 98% przypadków w codziennej jeździe samochód można zatrzymywać bez ingerencji hamulców ciernych – całkowicie bezgłośnie i bez szarpnięcia przy zatrzymaniu.

Heart of Joy i BMW Dynamic Performance Control przenoszą wrażenia z jazdy BMW na nowy poziom – od postoju aż po granice dynamiki jazdy.

Dalszy rozwój systemów wspomagających kierowcy dzięki inteligentnemu komputerowi o wysokiej wydajności „Superbrain of Automated Driving

Aktualne systemy wspomagające kierowcę BMW Group należą do najlepszych na świecie. Wraz z nowym BMW iX3 rozpoczyna się wdrożenie kolejnej generacji tych rozwiązań. Odpowiada to fundamentalnej filozofii BMW ADAS (Advanced Driver Assistance System – zaawansowany system wspomagający kierowcę): „Zawsze inteligentny, symbiotyczny i bezpieczny”.

Sprawdzone, oparte na regułach systemy wspomagające uzupełnione są o zaawansowane podejście bazujące na sztucznej inteligencji, która wspiera kierowcę bezpiecznie i w optymalnej symbiozie nawet w trudnych sytuacjach na drodze.

BMW Group łączy sprawdzony, oparty na regułach system wspomagający z nowym systemem opartym na sztucznej inteligencji. To połączenie zapewnia jeszcze bardziej precyzyjne i niezawodne wsparcie w trudnych sytuacjach na drodze. Superbrain of Automated Driving łączy wszystkie funkcje zautomatyzowanej jazdy i oferuje 20 razy szybszą moc obliczeniową niż poprzedni system. Nowe funkcje automatyzacji jazdy i parkowania oparte są na najnowocześniejszych technologiach czujników, oprogramowania, procesorów i telefonie komórkowej.

Funkcje dostępne w wyposażeniu standardowym BMW iX3 rozszerzono o ostrzeganie przy zmianie pasa ruchu, ostrzeganie przed drogą z pierwszeństwem przejazdu, funkcję bezpiecznego wysiadania i widok wspomaganej jazdy. Podczas postoju funkcja bezpiecznego wysiadania za pośrednictwem radarów bocznych monitoruje obszaru ruchu obok samochodu i ostrzega o zbliżających się pojazdach.

Nowy widok wspomaganej jazdy precyzyjnie i szczegółowo prezentuje aktualną sytuację na wyświetlaczu centralnym, Panoramic Vision lub wyświetlaczu 3D Head-Up. W BMW iX3 dostępny będzie rozszerzony asystent autostradowy z automatyczną zmianą pasa ruchu. Na życzenie może wspomagać kierowcę od momentu wjeżdżania na pas do momentu zjeżdżania z danego pasa ruchu, umożliwiając kierowcy oderwanie rąk od kierownicy na dłuższą chwilę. Asystent pozostaje aktywny przez cały czas, również w przypadku automatycznej zmiany pasa na autostradzie wzdłuż aktywnej trasy nawigacji. Nowy asystent autostradowy i miejski zapewnia wsparcie w skomplikowanych sytuacjach na drodze w mieście podczas pokonywania ciasnych zakrętów lub rond. Automatycznie hamuje na czerwonych światłach i rusza na zielonym albo wydaje sygnał dźwiękowy.

Tak zwane symbiotyczne systemy wspomagające kierowcę umożliwiają doskonałą interakcję z kierowcą zarówno w zakresie funkcji komfortu, jak i bezpieczeństwa oraz płynne przejście między kooperatywnym układem kierowniczym a pierwszym na świecie kooperatywnym hamulcem.

Gdy funkcja jest aktywna, kierowca może w każdej chwili wpływać na działanie systemu w zależności od swoich potrzeb poprzez delikatne użycie kierownicy i hamulca, nie wyłączając przy tym asystenta.

Funkcje parkowania aktywowane są intuicyjnie i oferują bazujący na AI wybór możliwości parkowania, rozpoznawanie miejsc parkingowych i planowanie manewrów, a także lepsze doświadczenie użytkownika podczas parkowania. Rozbudowane funkcje monitorowania pomagają w zapobieganiu szkodom parkingowym.

Neue Klasse prezentuje funkcje oparte na AI: inteligentne i kompatybilne z aktualizacjami.

Dzięki całkowicie nowej architekturze elektroniki i oprogramowania z czterema supermózgami (wysokowydajnymi komputerami) nowe BMW iX3 jest również zauważalnie bardziej inteligentne w codziennych sytuacjach – na przykład dzięki zaawansowanym systemom wspomagającym kierowcę i ulepszonemu inteligentnemu asystentowi osobistemu BMW. Dzięki wydajnemu systemowi BMW Cloud nowa architektura elektroniki i oprogramowania nowej generacji pojazdów jest przygotowana do licznych inteligentnych funkcji, z których klienci będą mogli korzystać również w późniejszym czasie za pośrednictwem zdalnych aktualizacji.

Duża część wniosków patentowych zgłoszonych przez BMW w ostatnich latach została złożona w związku z rozwojem technologii na potrzeby „Neue Klasse”. Na przykład w zakresie wyświetlania „BMW Panoramic Vision”, innowacyjnych funkcji sterownika „Heart of Joy”, systemu zarządzania i połączeń ogniw akumulatorów wysokonapięciowych, nowego silnika elektrycznego i nowej, strefowej instalacji elektrycznej pojazdu.