CARSHARING: SYRENA 105 LUX W USŁUDZE FIRMY PANEK

syrena1

Użytkownicy CarSharingu będą mogli jeździć Syrenką LUX z 1979 roku. Samochód udostępnia firma Panek. Prace związane z restauracją i dostosowaniem auta trwały kilka miesięcy.

Mimo faktu, że była użytkowana okazjonalnie i bardzo zadbana wymieniono w niej na przykład podsufitkę i zamontowano system, dzięki któremu może jeździć w usłudze wynajmu.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Wynająć ją będzie można z poziomu aplikacji, tak samo jak inne samochody Panek otwierana i zamykana będzie telefonem.

Kiedy 1 kwietnia na profilu facebookowym Panek CarSharing zawiadomiono o wprowadzeniu do usługi nowego samochodu, prawie wszyscy odebrali to jako żart. Okazuje się jednak, że wiadomość była prawdziwa i już we wrześniu. Syrena jest czwartym po Polonezie z 1993 roku, Maluchu z 1991 roku i Fiacie 125p z 1988, samochodem klasycznym.

Jest najstarsza, najtrudniejsza w prowadzeniu i udostępniona będzie tylko tym osobom, które mają dobrą historię wynajmów w Panek CarSharing a na wynajmy przeznaczyły minimum 500 zł od czasu startu usługi. Syrena to samochodów wyjątkowy, niektórzy mówią o nim „królowa szos”. Zaprojektowana przez rodzimych inżynierów, jest jedynym powojennym samochodem w całości skonstruowanym w kraju.

Powstała w odpowiedzi na potrzebę i aspiracje rządu do posiadania własnego, małolitrażowego auta dla mas. Potrzebowano czegoś, coś co mogłoby powtórzyć sukces znanego w Europie Forda T. Polska myśl techniczna miała jednak od początku wiele ograniczeń, największymi były cena i dostępność materiałów produkcyjnych.

syrena2

Zdecydowano wiec o wykorzystaniu jak największej liczby części i rozwiązań z produkowanej już Warszawy. Bazowano na drewnianym szkielecie i chciano zastosować nadwozie drewniane pokryte dermatoidem, gdyż w tamtych czasach w Polsce nie było głęboko tłoczonych blach karoseryjnych i trzeba by je było sprowadzać.

Konstruktorzy FSO działali dość sprawnie, prototyp Syreny pokazano już w 1953 roku. W początkowej fazie samochód miał drewniany szkielet oraz błotniki przedni i tylny oraz fragmenty drzwi i dachu z samochodu Warszawa. To był jednak dopiero początek, bo Syrena przeszła wiele zmian.

Zdecydowano się na szczęście konstrukcję stalową i metalową karoserię co spowodowało, że samochód był ciężki ale wytrzymały. Ważył 950 kg co w porównaniu do produkowanych w analogicznym okresie aut robiło wrażenie. Był to więc czołg z silnikiem 22 KM, który bazował na Warszawie, miał przypominać zachodnie marki, jednak ze względu na pośpiech i możliwości produkcyjne był mizernej jakości i ledwo jechał.

Syrena na szczęście dalej się zmieniała. Z czasem dostała silnik Wartburga o pojemności 992 ccm. W Późniejszym okresie zmniejszono pojemność i zdublowano moc, samochód w wersji 105 posiadał już 40 KM.

Produkcją Syreny zajmowała się na początku wyłącznie fabryka w Warszawie, z czasem samochody składano także w Bielsku- Białej, gdzie znajdowała się Fabryka Samochodów Małolitrażowych (FSM). Od 1975 zaczęto produkować wersję 105 LUX i to właśnie ten wariant zaproponowano użytkownikom w CarSharingu.

W przeciwieństwie do Syreny 103, posiada ona tradycyjnie otwierane drzwi (poprzednie modele miały drzwi pod wiatr, czyli takie jak obecnie niektóre wersje samochodów w Rolls Royce). Poza tym zintegrowane z siedzeniami zagłówki, przeniesiona dźwignia zmiany biegów i hamulca ręcznego, które obecnie znajdują się w podłodze, a poprzednio w okolicach kierownicy.

syrena3

Przez cały okres produkcji, czyli od 1952 roku do 1988 wyprodukowano 521 311 samochodów (dla porównania w 2018 roku w Polsce sprzedano 531 889 nowych samochodów osobowych). Z czasem coraz większym problemem stawało się zachowanie jakości samochodów, środki produkcji były już mocno wyeksploatowane. Syrena przestała być produkowana w 1983 roku. Teraz po 36 latach od tego momentu wróciła w okolicznościach, których jej konstruktorzy nie mogli przewidzieć.

Syrena 105 LUX z 1979 roku posiada 5-osobowe nadwozie, metalową karoserię z silnikiem dwusuwowym 842 ccm, 4 przełożeniami do przodu i 1 do tyłu. W carsharingu będzie dostępna dla wszystkich osób, które oprócz własnej historii wynajmu, posiadają prawo jazdy, mają aktywną aplikację Panek CS. Syrena to pierwszy samochód, który posiada pewne ograniczenia i podróżować mogą nim osoby, które użytkowały wcześniej inne samochody Panek CarSharing.

Syrena 105 z cała pewnością nie jest samochodem dla każdego. Prowadzenie jej wymaga doświadczenia i umiejętności. Przekraczanie prędkości, obrotów i dynamiczna jazda w przypadku tego samochodu jest szczególnie niewskazana. Z tego względu samochód posiada wszelkie systemy monitoringu oraz jak w przypadku innych aut klasycznych swojego opiekuna, który będzie auto tankował i dbał o nie szczególnie.

Specyficzna budowa i fakt, ze jest to silnik 2- suwowy powodują, że auto nie może być tankowane przez użytkowników. Syrena jest autem- symbolem, które ma za zadanie przypomnieć historię motoryzacji i pokazać Użytkownikom, jak wyglądała motoryzacja kiedyś oraz jak wiele się w niej zmieniło. Koszt wynajmu Syreny to 0,80 zł za minutę i 0,80 zł za kilometr a w subskrypcji odpowiednio 0,80 zł za minutę i 0,50 zł za kilometr.

Na początek Syrena dostępna będzie w Warszawie, dotychczasowe samochody klasyczne (Polonez, Maluch i Fiat 125p) pojawią się w innych miastach. Z czasem Syrena zostanie przetransportowana do Krakowa, Lublina, Wrocławia i Trójmiasta, tak żeby wszyscy spełniający warunki usługi użytkownicy mogli cofnąć się do końca lat 70-tych…