CES 2020: MERCEDES VISION AVTR INSPIROWANY FILMEM AVATAR

Pokazany na zakończonych targach CES – Consumer Electronics Show – koncept Mercedes-Benz Vision Avtr łączy dziedziny projektowania wnętrza, nadwozia oraz obsługi pojazdu.

Za inspiracje pojazdu posłużyły stworzenia z filmu Avator, a stanowi on stanowi wizjonerskie spojrzenie projektantów Mercedesa na wygląd samochodów przyszłości.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE


 

Nazwa nowego pojazdu koncepcyjnego symbolizuje nie tylko bliską współpracę przy jego opracowywaniu z zespołem filmu Avator, ale także koncepcję Advanced Vehicule Transformation (z ang. zaawansowana transformacja pojazdu). Wizjonerski model ucieleśnia wizję motoryzacji z odległej przyszłości.

Charakterystyczny otwarty design spaja kabinę pojazdu z tym, co na zewnątrz, w emocjonalną całość. Zamiast konwencjonalnej kierownicy do połączenia człowieka z maszyną służy wielofunkcyjny element sterujący w konsoli środkowej. Po umieszczeniu ręki na jednostce sterującej wnętrze „ożywa”,a pojazd rozpoznaje kierowcę na podstawie jego tętna i oddechu. Wystarczy unieść rękę, a na dłoni pojawia się menu, dzięki któremu pasażer może intuicyjnie wybierać spomiędzy różnych funkcji.

Zrównoważony rozwój i napęd

Vision Avtr wykorzystuje technologię akumulatorów opartą na ogniwach organicznych na bazie grafenu, całkowicie wolną od metali rzadkich oraz metali szlachetnych. Materiały, z których wykonano akumulator, nadają się do kompostowania, a zatem podlegają całkowitemu recyklingowi.

33 „bioniczne klapy” z tyłu pojazdu przypominają łuski gadów. Mogą pomóc komunikować się ze światem zewnętrznym poprzez naturalnie płynne ruchy, subtelnymi gestami. Ze względu na możliwość jazdy za pomocą napędu na koła przedniej i tylnej osi w tym samym lub przeciwnym kierunku, w przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów auto może poruszać się także w bok (o około 30 stopni).

Fotele otrzymały tapicerkę z wegańskiej skóry Dinamica. To pierwsza i jedyna mikrofibra, która gwarantuje zrównoważony rozwój w całym cyklu produkcyjnym. Podłogę zdobi innowacyjne drewno o nazwie Karuun. Materiał do jego produkcji (rattan) rośnie bardzo szybko jako surowiec naturalny i jest ręcznie zbierany w Indonezji.

Design

W ekosystemie przyszłości najwyższym luksusem ma być połączenie człowieka z naturą za pomocą nowoczesnych rozwiązań technicznych. Gdy tylko kierowca wsiada do środka, samochód staje się swoistym „rozszerzeniem” możliwości jego ciała i narzędziem do odkrywania otoczenia.

Wzornictwo charakteryzuje bioniczny język projektowania, inspirowany naturą. Wydłużona, sportowa sylwetka wyróżnia się mocno podkreślonymi nadkolami. A duży, owalny otwór drzwiowy sprawia, że pojazd ma postać otwartej rzeźby. Przezroczyste poszycia drzwi zapewniają wrażenie lekkości. Spektakularne otwieranie i zamykanie drzwi jest inspirowane skrzydłami istot banshee lub ikran z filmu.

Pojazd posiada metaliczny, srebrny lakier, a także niebieskie akcenty świetlne, takie jak typowa dla aut EQ przednia pokrywa. Z kolei wyraziste ramiona obręczy mają ciepły kolor różowego złota, również charakterystyczny dla języka projektowania modeli EQ. Wrażenie animowanego obiektu wzmacniają pulsujące światłowody, które niczym nerwy oplatają nadwozie.

Linie świetlne reagują na podejście do samochodu, a także – poprzez połączenie z kierowcą – na emocje i zachowania podróżujących. „Bioniczne klapy” zgodnie zmieniają swoją pozycję podczas manewrów, a ponadto mogą służyć jako panele słoneczne.

Koła inspirowane nasionami Drzewa Dusz

Projektanci Mercedes- Benz wykorzystali nasiona Drzewa Dusz z filmu Avator jako inspirację do zaprojektowania kół koncepcyjnego pojazdu. Bieżnik i oświetlone ramiona obręczy łączą się w zupełnie nową, organiczną rzeźbę. Sześć segmentów obręczy przeplata się z niebieskimi światłami. Z uwagi na niemal kulisty kształt, koła umożliwiają wykonywanie nowych ruchów, a także zapewniają mały promień skrętu i minimalizują powierzchnię styku opon z podłożem.

Wszystkie cztery koła pojazdu mogą zmieniać kierunek. W połączeniu ze specyficzną architekturą osi pojazd może się przemieszczać nie tylko do przodu i do tyłu, ale także po przekątnej.

Wnętrze

Charakterystyczna, otwarta forma samochodu scala wnętrze i nadwozie w emocjonującą całość. Otwór drzwiowy jest inspirowany połączeniem Na’viz filmu z ich naturalnym środowiskiem Pandory. Kwiatowe motywy i delikatnie okładziny kontrastują z dynamicznymi konturami. Listwy świetlne w siedzeniach mają optyczne „rozszerzenie” w postaci projekcji na konsoli środkowej.

Gdy tylko pasażerowie usiądą w fotelach, łączą się z pojazdem. Poszczególne elementy można obsługiwać intuicyjnie. Pojazd nie ma widocznych przycisków ani przełączników – funkcje są wyświetlane na ciele lub dłoni kierowcy lub pasażera. To zupełnie nowy poziom łączności człowieka z maszyną.

Przednie fotele mają organiczną formę, przypominającą hamaki z liści z filmu. Centralna konsola symbolizuje Drzewo Dusz, najświętsze miejsce Na’vi. Rozciąga się w kierunku słupka A, przechodzi w konstrukcję dachu i subtelnie otula pasażerów z tyłu niczym kokon. Słupek A składa się z kilku różnych, przyciemnionych części, których odcienie się ze sobą komponują. Ich powierzchnie są przezroczyste w różnym stopniu, tworząc efekt zjawiskowego hologramu.