CHEVROLET: ARTYSTA ZAUROCZONY MARKĄ

Ian Cook w płynny sposób zamienia pędzle malarskie na kółka zdalnie sterowanych samochodów. Ponadto wykorzystuje on swojego Chevroleta Sparka, nazywanego również „SpART”, jako mobilną galerię sztuki podczas spotkań ze społecznościami artystów czy pracy nad projektami graficznymi w przestrzeniach publicznych.

Cook, który pochodzi z Solihull w Wielkiej Brytanii, łączy wyniesione z dzieciństwa zamiłowanie do sztuki, zabawkowych samochodów i Chevroleta w unikalnym stylu malarskim. Zanurza opony samochodów w farbach akrylowych i gwałtownie jeżdżąc tymi małymi pojazdami po powierzchni płótna uzyskuje efekt „pociągnięcia pędzla” w projektach graficznych tworzonych na specjalne zamówienia.

– Grafiki, które tworzę, można zdefiniować jako “PopBang” – przyjazną eksplozję barw wykorzystującą tematykę motoryzacji, zabawek i produktów wytwarzanych na skalę masową – powiedział Cook. Wszystko zaczęło się od tego, że moja dziewczyna kupiła mi w prezencie mały zdalnie sterowany samochodzik. Powiedziała przy tym, żebym nawet nie myślał o zabieraniu go do mojego studia i brudzeniu farbami, więc oczywiści natychmiast uczyniłem obie te rzeczy!

Przybliżając sztukę

Różnorodne „PopBangowe” grafiki Iana pojawiały się w centrach handlowych, na torach wyścigowych, w galeriach sztuki, jak również zdobiły okładki magazynów, również spoza Wielkiej Brytanii – ostatnio w Barcelonie. Jedno ze swoich dzieł Ian stworzył na żywo w programie telewizyjnym.


Ian, który jest pracownikiem muzeum motoryzacyjnego Heritage Motor Centre w Wielkiej Brytanii, posiada ponad 100 zdalnie sterowanych samochodów, dzięki którym może tworzyć efekt tak delikatnych, jak również mocnych i wyrazistych pociągnięć pędzla, „rozjeżdżając” je w farbie akrylowej. Jego ulubionymi RC-sami (zdalnie sterowanymi samochodami) są Chevrolet Camaro z 2011 roku oraz Cruze WTCC, podarowany mu przez kierowcę wyścigowego Roba Huffa.

– Chociaż moja specjalizacja dotyczyła malarstwa klasycznego, tworząc sztukę nie lubię dostosowywać się do żadnych reguł. Lubię zdawać się na nieszablonowość i kreatywność – jestem fanem idei, że sztuka może rodzić się z dobrej zabawy, być łatwo dostępna i wywoływać w odbiorcy konkretną reakcję. Wszystko to przekłada się na praktykę poprzez wykorzystanie zabawek w galerii sztuki, na pokazach na żywo lub w chwili, gdy ludzie widzą na drodze „SpARTa” – mówi artysta.

Ian, który stworzył ponad 250 oryginalnych RCs-owych grafik, nie pozwala, by takie czynniki jak powierzchnia czy miejsce, w jakikolwiek sposób go ograniczały. Jego największe płótno to wysoki na 8 i szeroki na 12 metrów portret Lewisa Hamiltona, wystawiony przy słynnym londyńskim Tower Bridge w 2008 roku. Jako „pędzli” użył tysiąca prawdziwych samochodów i wyścigowych ciężarówek.

– Dziwaczne i niepowtarzalne pomysły mają ogromną moc oddziaływania i mogą mieć bezpośredni wpływ na pracę, niezależnie od tego, co ona przedstawia, czy jest to portret czy samochód – dodaje Cook. Ludziom czasem nie chce się wierzyć, że sztuka tworzona jest w niesztampowy sposób – nawet jeśli mogli przekonać się o tym na własne oczy!

SpART atakuje!

Największym pojazdem Iana jest skąpany w farbie, regularnie poruszający się po drogach Chevrolet Spark, pieszczotliwie nazywany przez właściciela „SpARTem”, będący rozwinięciem jego idei.

Ten miejski samochód oklejony jest winylowym odpowiednikiem jego prac i wygląda jak jeden ze zdalnie sterowanych samochodzików. Był on jego narzędziem pracy, kiedy Ian pracował jako artysta społecznościowy, docierający do szkół, collegów i grup młodzieżowych.

– Jestem głęboko przekonany, że proces tworzenia powinien być dostępny dla wszystkich, rzucam wyzwanie niektórym obowiązującym elitarnym ideom dotyczącym Sztuki przez wielkie „S”. Poprzez swoje żywe kolory i fakt, że przemawia do młodych ludzi, SpART pozwala natychmiast nawiązać dialog z każdym, kto go widzi i angażuje się w rozmowę. SpART zyskał globalny fan club internetowy, który śledzi każde jego posunięcie dzięki temu, że tweetuje swoje położenie i daje się poznać, jako mobilne dzieło sztuki, żyjące własnym życiem – twierdzi Ian.

Od stworzenia koncepcyjnego Camaro na targach motoryzacyjnych w Londynie w 2008 – jego pierwszego dzieła dla Chevroleta – Ian stworzył dla Chevroleta 12 prac oraz ponad 100 indywidualnych grafik, wykorzystując technikę inspirowaną samochodami.

Ian jest także gorącym zwolennikiem (i byłym sędzią) ogólnoeuropejskiego konkursu artystycznego Young Creative Chevrolet, w którym udział biorą studenci różnych dziedzin z całego kontynentu, aby zmierzyć się ze sobą w dyscyplinach, takich jak fotografia, film, moda i sztuki wizualne. 31 stycznia 2012 r. zakończyło się przyjmowanie zgłoszeń do szóstej edycji konkursu YCC.

– Wykonałem dla Chevroleta już wiele prac – kończy swoją wypowiedź Cook. Zawsze uwielbiałem Chevrolety, począwszy od klasycznych modeli Camaro. Jako fanatyk samochodowy, uważam swoją współpracę z Chevroletem za fantastyczny duet.

Więcej informacji na temat konkursu Young Creative Chevrolet 2012, można uzyskać na stronie www.youngcreativechevrolet.eu