CHEVROLET: SONIC NA PIĘĆ GWIAZDEK W USA

Chevrolet Sonic z roku modelowego 2012 uzyskał ogólny wynik pięciu gwiazdek w testach amerykańskiej Krajowej Agencji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA). Model został poddany nowym testom zderzeniowym w ramach Programu Oceny Nowych Samochodów.

Nowe zasady testowania weszły w życie wraz z pojawieniem się na rynku modeli z roku 2011. Sonic jest już dziesiątym modelem z roku modelowego 2012 koncernu General Motors, który otrzymał najwyższą ogólną ocenę poziomu bezpieczeństwa.

Na ogólną ocenę bezpieczeństwa składają się testy zderzenia czołowego i bocznego oraz próba dachowania. Wyniki z poszczególnych kategorii są następnie przedstawiane w postaci końcowego wyniku uśrednionego.

Chevrolet Sonic uzyskał ogólny wynik 5 gwiazdek, czyli najwyższą ocenę, mimo, że próbę dachowania oceniono na 4 gwiazdki. Wynik testów NHTSA modelu Sonic w wersji sedan odnosi się również do wersji 5-drzwiowej, ponieważ oba samochody odznaczają się takim samym poziomem wyposażenia z zakresu bezpieczeństwa oraz identycznymi osiągami.

Sonic został zaprojektowany tak, aby pomagał kierowcy uniknąć wypadków, zapewniając jednocześnie podróżującym ochronę w razie zderzenia. Model ten odznacza się wyjątkowo wytrzymałą strukturą nadwozia. W standardowym wyposażeniu jest więc aż dziesięć poduszek powietrznych. Są to dwustopniowe czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera, boczne poduszki powietrzne umieszczone w przednich fotelach, poduszki ochraniające kolana oraz montowane w dachu kurtyny chroniące pasażerów przednich i tylnych siedzeń w przypadku bocznego uderzenia i dachowania. Sonic został także wyposażony w boczne poduszki powietrzne umieszczone w krawędziach tylnych siedzeń.

Czujnik dachowania aktywuje kurtyny powietrzne w momencie wykrycia realnego ryzyka dachowania. W tym przypadku poduszki kurtynowe pozostają napełnione przez dłuższy czas, zapewniając pasażerom maksymalną ochronę.

System kontroli stabilności StabiliTrak pomaga kierowcy utrzymać panowanie nad pojazdem poprzez porównywanie obranego toru jazdy z rzeczywistymi reakcjami pojazdu. W razie potrzeby układ uruchamia hamulce lub odpowiednio steruje przepustnicą. Możliwe jest także jednoczesne sterowanie układem hamulcowym i przepustnicą.

System OnStar obejmuje funkcję automatycznego powiadamiania o wypadku. System wykorzystuje moduł GPS oraz technologię telefonii komórkowej do automatycznego wezwania pomocy w razie wypadku.

Poczynając od modeli z 2011 roku, NHTSA wprowadziła bardziej rygorystyczne testy i zaostrzyła wymogi w realizowanym przez siebie pięciogwiazdkowym programie oceny bezpieczeństwa samochodów, który dostarcza bardziej wszechstronne informacje na temat technologii związanych z bezpieczeństwem i zapobieganiem zderzeniom. Nowością jest test bocznego zderzenia ze słupkiem, symulujący uderzenie z prędkością 20 mph (32 km/h) w słup lub drzewo o średnicy 10 cali (25 cm) tuż za słupkiem A po stronie kierowcy pod kątem 75 stopni.

Oferowany w Polsce Chevrolet Aveo, będący odpowiednikiem amerykańskiego Sonica, uzyskał w testach bezpieczeństwa najwyższą, pięciogwiazdkową notę przyznawaną w ramach programu European New Car Assessment Program (EuroNCAP).