CITROEN: C5 X PLUG-IN HYBRID Z NAJWYŻSZY KOMFORT JAZDY

Wersja C5 X plug-in hybrid jako pierwsza na świecie oferuje aktywne zawieszenie Citroen Advanced Comfort.

Citroen Advanced Comfort łączy w sobie progresywne ograniczniki hydrauliczne z elektronicznie sterowanymi amortyzatorami. System umożliwia indywidualne sterowanie pracą zawieszenia każdego koła i zwiększa lub zmniejsza jego miękkość w zależności od sytuacji.


Zobacz także:

MAZDA: NOWY WYSOKOPRĘŻNY SILNIK DIESLA DO MODELU CX-60

TECHNIKA


 

NAJWYŻSZY KOMFORT JAZDY DZIĘKI AKTYWNEMU ZAWIESZENIU CITROEN ADVANCED COMFORT

Czujniki, które wchodzą w skład systemu, wykrywają w ciągu kilku milisekund wszelkie nierówności drogi, a generowane dzięki nim informacje są przesyłane do modułu elektronicznego, który w czasie rzeczywistym dobiera właściwe parametry pracy zawieszenia, aby zapewnić maksymalny komfort wszystkim pasażerom.

Oprócz czujników układu ESP, aktywne zawieszenie jest wyposażone również w 4 czujniki położenia w pionie i 3 czujniki prędkości obrotowej kół, które umożliwiają analizowanie ruchów nadwozia i rytmu jazdy: przyspieszenia wzdłużne i poprzeczne, prędkość wężykowania (obrotu samochodu wokół osi pionowej), kąt i prędkość obrotu kierownicy, położenie pedału gazu, ciśnienie w układzie hamulcowym czy obciążenie samochodu. Wszystkie te informacje pozwalają modułowi elektronicznemu w sposób ciągły sterować zawieszeniem.

Aktywne sterowanie zawieszeniem zwiększa skuteczność działania progresywnych ograniczników hydraulicznych poprzez dodatkowe zwiększenie miękkości zawieszenia podczas jazdy na prostych odcinkach drogi oraz stabilizację nadwozia podczas jazdy po dużych nierównościach, co zwiększa poczucie bezpieczeństwa w kabinie.

Przy pracach nad projektem C5 X musieliśmy przestrzegać ściśle określonej specyfikacji technicznej: zapewnić jeszcze większą miękkość zawieszenia Citroena, znaną już z innych modeli, przy jednoczesnym zapewnieniu stabilizacji nadwozia na najwyższym poziomie. Cztery lata pracowaliśmy nad opracowaniem tego unikatowego rozwiązania pozwalającego uzyskać najwyższy poziom komfortu, jaki zapewnia aktywne zawieszenie Citroën Advanced Comfort – mówi Denis Mineret, kierownik działu ds. rozwoju układów jezdnych C5 X.

CZTERY TRYBY JAZDY W ZALEŻNOŚCI OD PREFERENCJI

C5 X plug-in hybrid ma cztery tryby jazdy, które można wybierać przy pomocy przełącznika na środkowej konsoli. Pozwalają dostosować pracę zawieszenia do każdego rodzaju dróg i zapewniają wYsoki poziom komfortu kierowcy i pasażerom.

– W trybie „Electric” silnik elektryczny zapewnia cały napęd, a zawieszenie Active Citroen Advanced Comfort pracuje w trybie Normal.

– Tryb „Hybrid” umożliwia naprzemienną jazdę z samym napędem elektrycznym lub jazdę z wykorzystaniem obydwu napędów. Aktywne zawieszenie pozostaje w trybie Normal.

– W trybie „Comfort” układ napędowy pracuje tak samo jak w trybie Hybrid, ale aktywne zawieszenie przechodzi do trybu Comfort w celu wzmocnienia efektu „latającego dywanu”.

Przy prędkościach poniżej 50 km/h tryby pracy zawieszenia Normal i Comfort działają w podobny sposób, aby zapewnić maksymalną miękkość pod wpływem drgań o niskiej częstotliwości. Powyżej 50 km/h działanie obu trybów zaczyna się różnić w celu zapewnienia większej elastyczności w trybie Comfort oraz lepszej równowagi między komfortem a stabilizacją nadwozia w zależności od prędkości w trybie Normal.

– Natomiast w trybie Sport podstawę napędu stanowi działający przez cały czas silnik spalinowy wspomagany punktowo przez silnik elektryczny w celu uzyskania maksymalnej dynamiki jazdy. Jednocześnie – dla uzyskania większej dynamiki – czasy reakcji układu kierowniczego, pedału gazu i automatycznej skrzyni biegów ulegają skróceniu. Aktywne zawieszenie przechodzi także do twardszego trybu Sport, aby wzmocnić doznania z jazdy.

UNIKATOWY POZIOM KOMFORTU MODELI CITROENA NA DALEKIE TRASY

C5 X w wersji spalinowej jest wyposażony w standardzie w zawieszenie Citroen Advanced Comfort z progresywnymi ogranicznikami hydraulicznymi. Zawieszenie zapewnia charakterystyczną dla marki miękkość i pozwala płynnie pokonywać spowalniacze, wyboje czy nierówności drogi.

Zawieszenie działa dwuetapowo w zależności od sytuacji:

Przy lekkich oscylacjach sprężyny i amortyzatory kontrolują pionowe ruchy zawieszenia bez konieczności aktywacji ograniczników hydraulicznych. Obecność ograniczników pozwoliła konstruktorom uzyskać większy zakres swobodnego skoku zawieszenia, co daje efekt „latającego dywanu”.

– W przypadku większych oscylacji, sprężyny i amortyzatory współpracują w fazach sprężania i rozprężania z hydraulicznymi ogranicznikami, które progresywnie spowalniają ruch zawieszenia i zapobiegają jego gwałtownym zatrzymaniom w skrajnych położeniach. W przeciwieństwie do standardowego ogranicznika mechanicznego, który pochłania energię i uwalnia jedynie jej część – ogranicznik hydrauliczny rozprasza całość pochłanianej energii. Pozwala to wyeliminować zjawisko tzw. „odbijania”.

KOLEJNY KROK W REALIZACJI PROGRAMU CITROEN ADVANCED COMFORT

Już od stu lat pojęcie komfortu pozostaje ściśle związane z marką Citroen. Chodź może się wydawać, że to tylko jedno słowo – komfort to złożony koncept. Amortyzacja, stabilizacja nadwozia, wyciszenie, wygoda foteli, światło w kabinie, przestronność, ergonomia, modułowość, serwisowanie… Wiele parametrów składa się na definicję dobrego samopoczucia i spokoju ducha, jakie odczuwają pasażerowie w trakcie użytkowania i serwisowania swoich samochodów.

Aby dać swoim klientom wszystkie powyższe wyznaczniki komfortu, Citroen uruchomił w 2016 roku program „Citroen Advanced Comfort”, którego jednym z głównych filarów są progresywne ograniczniki hydrauliczne. Wprowadzając do oferty aktywne zawieszenie Citroen Advanced Comfort, Citroen stawia kolejny krok w celu realizacji tego programu i oferuje nabywcom C5 X plug-in hybrid najwyższy poziom komfortu.