CITROEN DS3 RRC: NIM JEŹDZI ROBET KUBICA

rk-41_2013006783

Dopracowane podczas żmudnych testów w tunelu aerodynamicznym, nadwozie Citroëna DS3 RRC dobrze oddaje bryłę oryginalnego modelu. Spoilery i zderzaki zostały przeprojektowane w celu osiągnięcia maksymalnej dopuszczalnej szerokości 1820 mm oraz schowania 18 calowych kół (w wersji asfaltowej).

Takim właśnie samochodem jeździ w sezonie 2013 w rajdach Robert Kubica i jego pilot, Maciej Baran. Postanowiliśmy fanom sportu samochodowego (i nie tylko) przybliżyć model.


Zobacz także:
RAJDY


Przedni zderzak wyposażony jest w poprawiający przepływ powietrza element aerodynamiczny, ale docisk aerodynamiczny tylnego skrzydła został ograniczony. Zmniejszona została również całkowita powierzchnia przekroju dolotu powietrza układu chłodzenia.

Zbudowane na bazie seryjnego modelu nadwozie DS3 RRC wyposażono w klatkę bezpieczeństwa wykonaną z rur stalowych, których łączna długość wynosi ponad 40 metrów. Jej dolna część zaznała kilka istotnych zmian strukturalnych: dodano punkty podparcia bazujące na górnych mocowaniach tylnych kolumn McPhersona, zoptymalizowano dolne punkty mocowania zawieszeń, a integracja z tunelem środkowym wału napędowego i tylnym mechanizmem różnicowym pozwoliła wzmocnić całą strukturę nadwozia.

rk-42_2013006687

Ponieważ przepisy pozwalały wprowadzić jedynie niewielkie modyfikacje w stosunku do poprzedniej generacji World Rally Cars, inżynierowie z biura projektowego musieli wykorzystać całe swoje doświadczenie, aby wdrożyć sprawdzone wcześniej rozwiązania. Regulowane trójstopniowo amortyzatory (ściskanie przy niskiej i wysokiej prędkości oraz rozciąganie) zostały skonstruowane i wykonane przez Citroën Racing. Przednie tarcze hamulcowe, nieco mniejsze niż poprzednio (aby spełnić wymogi przepisów od 2011 roku), o średnicy 350 mm (asfalt) i 300 mm (szuter), oraz tarcze tylne o średnicy 300 mm, współpracują z cztery-tłoczkowymi zaciskami hamulcowymi. W przeciwieństwie do wersji WRC, system chłodzenia hamulców cieczą nie może być stosowany.

Po raz pierwszy Citroën Racing zaprojektował wszystkie podzespoły silnika, włączając w to blok cylindrów i głowicę. Blok silnika przypomina dzieło sztuki, obrabiane maszynowo z bloku stopu lekkiego. Silnik posiada 4 cylindry i pojemność 1,6 litra, specyficzne koło zamachowe, spełnia też idealnie wymagania regulaminowe określające jego minimalną wagę i położenie środka ciężkości. Jednak najważniejsze zmiany dla samochodu zostały dokonane w 16-to zaworowej głowicy.

rk-43_2013006181

Bezpośredni wtrysk paliwa, obowiązkowy w RRC-WRC, stanowił duże wyzwanie dla specjalistów z Citroën Racing. Paliwo jest mieszane z powietrzem dopiero w komorze spalania.

Ponieważ odcinki specjalne rozgrywane są na oblodzonych drogach w Szwecji, ostrych szutrach Grecji i gładkich asfaltach Katalonii, DS3 RRC musi dobrze sobie radzić na wszystkich rodzajach nawierzchni. Mimo, że pozbawiony elektronicznego sterowania, nowoczesny napęd na cztery koła został zaprojektowany tak, aby do maksimum wykorzystać możliwości samochodu we wszystkich warunkach. Sześciobiegowa, sekwencyjna skrzynia biegów i przedni mechanizm różnicowy są zintegrowane w aluminiowej obudowie. Centralny mechanizm różnicowy jest obecnie zabroniony, ale napęd tylnych kół może być odłączany w momencie użycia hydraulicznego hamulca ręcznego (dla Roberta Kubicy kierunek działania pompy hamulcowej jest odwrócony).

Samochód podstawowy posiada ręczną dźwignią zmiany biegów. Dla Roberta Kubicy władze FIA wydały zgodę na stosowanie półautomatycznego systemu zmiany biegów, zamontowanego po lewej stronie kierownicy, pod warunkiem takiej kalibracji aby system ten nie pozwalał uzyskiwać żadnej przewagi przy zmianie biegów.

wk 44_2013006089

DANE TECHNICZNE DS3 RRC

* Podwozie
– struktura: podwozie wzmocnione przez wielopunktową spawaną klatkę bezpieczeństwa: nadwozie Stal i materiały kompozytowe.

* Silnik
– typu Citroën Racing – 1.6 turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa;
– średnica x skok 82 x 75,5 mm;
– pojemność skokowa 1598 cm3;
– moc maksymalna 250 KM przy 6000 obr./min., zwężka w układzie dolotowym 30 mm (33 mm w WRC);
– moment maksymalny 350 Nm przy 3250 obr./min.;
– moc z litra 156 KM/L;
– rozrząd Dwa wałki rozrządu w głowicy napędzane paskiem zębatym 4 zawory na cylinder;
– układ zasilania Bezpośredni wtrysk paliwa sterowany przez moduł Magneti Marelli SRP-HP.

* Sprzęgło i skrzynia biegów
– typ: dwu tarczowe, ceramiczno metalowe;
– sekwencyjna 6 biegowa Sadev – sterowanie mechaniczne;
– mechanizmy różnicowe: przedni i tylny mechaniczne, samoblokujące.

* Hamulce
– przednie: tarcze wentylowane 350 mm (asfalt) i 300 mm (szuter); zaciski 4 tłoczkowe;
– tylne: tarcze wentylowane 300 mm; zaciski 4 tłoczkowe;
– rozdział sił hamowania: regulowany z kabiny;
– hamulec ręczny: sterowany hydraulicznie.

* Zawieszenie
– typ: McPherson;
– amortyzatory: Citroën Racing; regulowane trójstopniowo (ściskanie przy niskiej i wysokiej prędkości oraz rozciąganie).

* Układ kierowniczy
– wspomagany hydraulicznie.

* Koła
– asfalt: felgi 8×18″; opony Michelin;
– szuter i śnieg: felgi 7×15″; opony Michelin.

* Wymiary, masy i pojemności

– długość / szerokość: 3848 mm / 1820 mm;
– rozstaw osi 2461 mm;
– rozstaw kół: 1618 mm (przód i tył);
– zbiornik paliwa: 75 litrów;
– masa: 1200 kg minimum / 1350 kg z załogą (regulamin).