Wraz z opracowaniem pierwszej na świecie opony samochodowej ze wzorem bieżnika i wprowadzeniem jej na rynek 120 lat temu, Continental osiągnął kamień milowy w historii całej branży automotive.
W tamtym czasie mobilność osobista była jeszcze na wczesnym etapie, jednak wraz ze wzrostem liczby pojazdów, ich masy i mocy silników, wymagania dotyczące właściwości jezdnych i bezpieczeństwa stale rosły.
Zobacz relacje:
GOODYEAR: 3 MODELE OPON W FABRYCZNYM WYPOSAŻENIU AUDI A5 I S5
Firma Continental zareagowała, wprowadzając pierwszą w historii oponę z bieżnikiem, znacznie poprawiając przyczepność i skracając drogę hamowania na mokrych i brudnych drogach. Konstruktorzy opon Continental doskonalili tę technologię przez ponad sto lat, co doprowadziło do wielu innowacji w projektowaniu opon. Początkowo były to tylko podłużne wzory, dziś są to kierunkowe bieżniki w kształcie litery V, a w przyszłości najbardziej zaawansowane rozwiązania projektowe wspierane przez sztuczną inteligencję. W rezultacie bezpieczeństwo, wydajność i komfort pojazdów stale się poprawiają. Linie opon Continental, takie jak PremiumContact, EcoContact i WinterContact, a także wysokowydajny model SportContact 7 to tylko kilka przykładów.
Wzór bieżnika opony jest nie tylko ważną cechą opony, ale ma również duży wpływ na ogólne osiągi pojazdu. Wraz z pierwszymi ręcznie rzeźbionymi oponami z bieżnikiem, 120 lat temu, Continental zrewolucjonizował mobilność na całym świecie. Ponieważ opony nie były już gładkie i pozbawione struktury w obszarze styku z drogą, zaczęły oferować znacznie lepszą trakcję, przyczepność i bezpieczeństwo jazdy na mokrych czy zaśnieżonych nawierzchniach. Wynika to z ich specyficznej struktury bloków, rowków i lameli. Aktualnie, wszystkie nasze nowe wzory są tworzone cyfrowo, testowane wirtualnie i stale udoskonalane w celu dalszego rozwoju. Pozwala nam to nieustannie poprawiać bezpieczeństwo i żywotność opon niemal z dnia na dzień – wyjaśnia Felix Hübner, Head of the department Pattern, Contour & Industrial Design w Continental Tires
Wzór bieżnika decyduje o bezpieczeństwie opony
Rzeźba bieżnika opony, stanowiąca punkt styku między pojazdem a drogą, ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy. Powierzchnia styku opony samochodowej z nawierzchnią jest wielkości pocztówki i przenosi siłę całkowitą występującą podczas hamowania, przyspieszania i kierowania. Na mokrych lub zaśnieżonych drogach bieżnik skutecznie odprowadza wodę, błoto pośniegowe czy śnieg, zapewniając stały kontakt gumy z nawierzchnią oraz ograniczając zjawisko aquaplaningu. Trakcja, hałas, skuteczność hamowania, zużycie i ścieranie opony również w dużej mierze zależą od wzoru bieżnika.
Obecnie wzory bieżnika są opracowywane specjalnie dla różnych segmentów i zastosowań. Przykłady obejmują opony wyścigowe i opony umożliwiające osiąganie wysokich prędkości na drogach publicznych. Istnieją również opony letnie, całoroczne, zimowe, nordyckie/lodowe i terenowe. Przykładowo, opony zimowe, z wieloma blokami, licznymi lamelami i rowkami, są znacznie bardziej złożone niż opony letnie, co pozwala im lepiej trzymać się zaśnieżonych nawierzchni oraz usuwać wodę i błoto pośniegowe z powierzchni styku z nawierzchnią.
Wzory bieżnika odpowiednie do określonych zastosowań
Inżynierowie rozróżniają trzy podstawowe typy wzorów bieżnika:
– Symetryczny wzór bieżnika, który jest uniwersalny i może być stosowany w dowolnym kierunku, umożliwiając montaż opon w dowolnej pozycji. Jest to szczególnie korzystne w przypadku intensywnie użytkowanych samochodów dostawczych, zwłaszcza w ruchu miejskim ze zmiennymi warunkami drogowymi i częstymi postojami.
– Kierunkowy wzór bieżnika ma określony kierunek obrotu. Oferuje to wysoki stopień ochrony przed aquaplaningiem i doskonałe prowadzenie na śniegu i błocie pośniegowym. Ponadto zapewnia bardzo dobrą stabilność kierunkową przy dużych prędkościach, co czyni ją bezpiecznym wyborem na zimowe warunki.
– Asymetryczny wzór bieżnika charakteryzuje się doskonałym prowadzeniem, wysoką stabilnością w zakrętach i dobrą przyczepnością na mokrej nawierzchni. Oferuje zatem idealne połączenie właściwości dla szerokich, sportowych opon letnich.
Każdy bieżnik składa się z czterech elementów:
– Bloki to wystające gumowe części wzoru bieżnika, które mają bezpośredni kontakt z nawierzchnią drogi. Zapewniają trakcję i przyczepność, które są kluczowe dla przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów.
– Mianem rowków określane są przestrzenie między blokami bieżnika. Służą one do odprowadzania wody i zmniejszania ryzyka aquaplaningu.
– Żebra odnoszą się do bloków bieżnika ułożonych obok siebie w rzędzie. Zapewniają one stabilność i poprawiają precyzję kierowania pojazdem.
– Lamele to drobne nacięcia w blokach bieżnika. Zwiększają one elastyczność bloków bieżnika oraz poprawiają przyczepność na mokrych i śliskich nawierzchniach, zapewniając dodatkowe krawędzie chwytne.
Konstruktorzy, którzy pracują przy tworzeniu opon, łączą te elementy w strukturę techniczną, aby uzyskać określone właściwości opony. W drugim etapie te struktury są wykorzystywane przez projektantów przemysłowych do łączenia ich w charakterystyczny wzór bieżnika. Continental chroni powstałe w ten sposób unikalne kombinacje za pomocą patentów – na chwilę obecną posiada on ponad 1700 przyznanych, aktywnych patentów na wzory bieżników opon.
Ewolucja technologiczna: wirtualny rozwój i analiza wydajności wspierana przez sztuczną inteligencję
Podczas, gdy ponad 120 lat temu rowki obwodowe były ręcznie rzeźbiony w gumie, dziś Continental projektuje cyfrowe prototypy wirtualnie przy użyciu najnowocześniejszej technologii symulacji. Wstępne fazy testowania są również przeprowadzane jako symulacje komputerowe. W tym przypadku eksperci Continental coraz częściej wykorzystują sztuczną inteligencję. Systemy oparte na rozwiązaniach AI nie tylko analizują duże ilości danych, które można wykorzystać do przewidywania i optymalizacji właściwości fizycznych wzorów bieżników opon, ale także pomagają symulować zachowanie opon w różnych warunkach. Nowe wzory bieżników są testowane i optymalizowane wirtualnie, aż do momentu, gdy jeden z nich wyróżni się swoją wydajnością i zostanie wybrany do produkcji seryjnej. Dopiero wtedy wytwarzane są pierwsze opony testowe, a następnie starannie badane w ośrodkach przeznaczonych to testowania opon. Dzięki postępom technologicznym, usprawnieniom wirtualnym i testowaniu, można zaoszczędzić setki opon rocznie, ponieważ nie trzeba ich już fizycznie produkować. Pomaga to oszczędzać cenne surowce.
Wizja przyszłości: wzór bieżnika opony jutra
Wymagania stawiane oponom stale ewoluują od 120 lat. Obecnie zrównoważony rozwój odgrywa kluczową rolę: ciągłe udoskonalanie przebiegu, współczynnika zużycia i oporu toczenia, bez uszczerbku dla właściwości istotnych dla bezpieczeństwa, są ważnymi kryteriami w rozwoju opon Continental. Inżynierowie firmy dostosowują również projekty wzorów bieżnika do nowych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne i wymogi prawne. W tym kontekście kluczową rolę odgrywać będą zoptymalizowane geometrie bieżnika i specjalnych lameli w celu poprawy efektywności paliwowej i jeszcze większego bezpieczeństwa jazdy. Continental zamierza nadal wykorzystywać swoje 120-letnie doświadczenie w projektowaniu opon, aby zrównoważyć bezpieczeństwo, wydajność i zrównoważony rozwój w przyszłości.