CONTINENTAL: POLACY NIE POTRAFIĄ CZYTAĆ ETYKIET NA OPONACH

Obowiązek umieszczania na oponach etykiety UE, zawierającej najważniejsze informacje o parametrach ogumienia, został wprowadzony 1 listopada 2012 roku.

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1222/2009, wszystkie modele opon sprzedawane na terytorium UE muszą posiadać informacje na temat oporów toczenia, przyczepności na mokrej nawierzchni oraz zewnętrznego hałasu toczenia opony.


Zobacz także:

OPONY

ROZMAITOŚCI


 

Przepisami o etykietowaniu są objęte opony do samochodów osobowych, aut dostawczych i ciężarowych (w tym opony do naczep czy przyczep), wyprodukowanych po 1 lipca 2012 roku. Standaryzowana etykieta UE przedstawia podstawowe informacje, na bazie których można szybciej wybrać te opony, których parametry najbardziej odpowiadają oczekiwaniom.

Co znajduje się na etykietach opon?

Z badania przeprowadzonego przez InsightOut Lab na zlecenie Continental Opony Polska wynika, że różnica pomiędzy deklaracją a faktyczną wiedzą Polaków o oponach jest spora. 78 proc. polskich kierowców przyznaje, że nie słyszało o europejskim standardzie etykiet informacyjnych opon (dalej zwane ESEI), i tylko 31 proc. respondentów zadeklarowało, że osobiście nie zetknęło się z ESEI.

Jednocześnie tylko 6 proc. Polaków przyznaje się, że nie wie, jakie informacje znajdują się na etykiecie. O tym, że można znaleźć informację na temat wpływu opony na poziom zużycia paliwa, wie 42 proc. Polaków, a o parametrze wskazującym na długość drogi hamowania na mokrej nawierzchni – tylko 37 proc. respondentów.

Trochę lepiej Polacy orientują się, że etykieta zawiera dane dotyczące poziomu hałasu generowanego przez oponę w czasie jazdy – na obecność tego parametru na etykiecie UE wskazało 57 proc. ankietowanych. Co ciekawe, aż ponad połowa Polaków (55 proc.) twierdzi, że na etykiecie także znajduje się rozmiar opony – co, nie jest prawdą.

Etykieta UE ma pomóc konsumentom w porównaniu wyników standardowych testów opon i wyborze odpowiedniego ogumienia. Informacje zawarte na etykiecie wskazują na jakość opon, przekładającą się na bezpieczeństwo jazdy w warunkach, w których prawdopodobnie ogumienie będzie używane.

Na etykiecie znajdują się następujące parametry opon:
– oszczędność paliwowa i opory toczenia opony;
– przyczepność opony na mokrej nawierzchni;
– poziom hałasu toczenia emitowany przez oponę na zewnątrz (mierzony w decybelach).

Oszczędność paliwowa i opory toczenia opony

Podczas jazdy po drodze koła samochodu obracają się i kontakt opon z nawierzchnią powoduje straty energii, ilość której zależy od oporów toczenia opony. Im niższy jest poziom oporów toczenia, tym mniej energii jest potrzebne, aby pojazd mógł się poruszać. Ponieważ na opony przypada od 20 do 30 proc. zużycia paliwa przez auto, wybór ogumienia charakteryzującego się niskimi oporami toczenia bezpośrednio przełoży się na spadek kosztów paliwa.

Skala oszczędności paliwowej na etykiecie UE ma 7 stopni (od litery „A” do litery „G”). Kategoria „A” (zaznaczona zielonym kolorem) wskazuje na najbardziej ekologiczne i ekonomiczne opony o niskich oporach toczenia, a kategoria „G” (zaznaczona czerwonym kolorem) świadczy o tym, że opona nie jest energooszczędna i ma najgorsze osiągi. Pomiędzy klasami zużycie paliwa wzrasta średnio o 0,1 litra na każde przejechane 100 kilometrów.

Wśród badanych, tylko 25 proc. respondentów wie, że etykieta UE zawiera informacje, na podstawie których można ocenić wpływ opon na emisję CO2 przez pojazd.

Droga hamowania na mokrej nawierzchni

Dla bezpiecznej jazdy bardzo ważną rolę odgrywa przyczepność opon na mokrej nawierzchni. Podobnie jak w przypadku parametru efektywności paliwowej, skuteczność hamowania opony na etykiecie UE ma 7-stopniową skalę – od klasy „A”, do klasy „G” – klasa ta pozostaje pusta.

Parametr długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni na etykiecie UE zasadniczo jest wyliczany dla zakładanej prędkości 80 km/h. W testach przy takiej prędkości droga hamowania opony klasy „A” wynosi 28 metrów, a opony klasy „F” – 46,5 metra. Różnica jest zasadnicza – aż ponad 18 metrów.

Według wyników badania InsightOut Lab, tylko 37 proc. Polaków ma świadomość, że na etykiecie UE można znaleźć informację o długości drogi hamowania na mokrej nawierzchni.

Poziom hałasu

Poziom zewnętrznego hałasu toczenia opony podczas jazdy jest mierzony w decybelach. W odróżnieniu od dwóch poprzednich parametrów opon, poziom hałasu na etykiecie UE jest oznaczony symbolem głośnika z rozchodzącymi się od niego falami dźwiękowymi oraz liczbą wskazującą decybele. Najcichsze są opony oznaczone jedną czarną falą – wytwarzają one hałas na poziomie co najmniej 3 dB poniżej ustalonego w UE limitu.

Opony średniej głośności mają dwie czarne fale na etykiecie – ich poziom głośności mieści się przedziale od -3 dB do poziomu europejskiego limitu (wartości granicznej) lub jest mu równy. Trzy czarne fale oznaczają, że opona generuje ok. czterokrotnie większy hałas niż opony z jedną falą. Takie opony przekraczałyby dopuszczalne normy i z tego powodu nie są już sprzedawane.

Badanie InsightOut Lab wskazuje na to, że 57 proc. Polaków wie o tym, że etykieta UE zawiera dane o emisji hałasu zewnętrznego przez oponę. Kategoria emisji hałasu także wskazuje na to, w jakim stopniu opona jest ekologiczna: nie tylko zanieczyszczenie CO2 stanowi zagrożenie dla środowiska, ale także otaczający nas hałas.

Nadchodzi nowy wzór etykiety UE

Do tej pory na etykiecie brakowało oznaczeń dotyczących parametrów opony podczas jazdy zimą. Od 1 maja 2021 roku ma obowiązywać nowy wzór etykiety UE dla opon samochodowych. Nazywany etykietą UE 2.0, będzie zawierał także informacje dotyczące przyczepności opony w zimowych warunkach: na ośnieżonej (symbol 3PMSF) oraz na oblodzonej nawierzchni (nowy symbol oblodzonego szczytu górskiego, nazywany „nordyckim” – ice grip).

Takie oznakowanie dotyczyć będzie tylko opon, które na ośnieżonej i oblodzonej nawierzchni zachowują się w sposób dostosowany do warunków zimowych, a zatem tylko opon do jazdy zimą lub opon całorocznych.

Zewnętrzny hałas toczenia będzie definiowany w trójstopniowej skali A,B,C – zamiast czarnych fal dźwiękowych. Natomiast parametry oporu toczenia i hamowania na mokrym ograniczono do 5 klas, od A do D. Na nowej etykiecie znajdzie się także kod QR prowadzący do internetowej bazy danych z parametrami danej opony.

Co ciekawe, importerzy i sprzedawcy nowych aut będą musieli za pomocą nowej etykiety UE 2.0 oznaczać ogumienie zamontowane w samochodzie. Dodatkowo, w przyszłości na nowym wzorze etykiety mogą się znaleźć też inne informacje, np. o maksymalnym przebiegu.

Jak dobrać oponę odpowiednią do własnych potrzeb?

– Przy zakupie nowego ogumienia musimy upewnić się, że wybrane opony będą pasować do naszego pojazdu. Powinniśmy sprawdzić rozmiary opony, indeks nośności oraz indeks prędkości – te najważniejsze parametry są wskazane na bocznej ścianie opony. Oprócz tego, dobierając ogumienie do swojego auta, koniecznie trzeba wziąć pod uwagę preferowany styl jazdy. Na przykład, dla fanów szybkiej, dynamicznej jazdy dobrym wyborem będą opony sportowe, takie jak Continental SportContact 6. Przedkładającym komfort nade wszystko przypadnie do gustu opona Continental PremiumContact 6. Z kolei kierowcy, dla których najważniejsza jest ekologia i ekonomia, powinni zwrócić uwagę na model EcoContact 6: opona ta ma podwójne „A” na etykiecie UE dla prawie 60 dostępnych produktów – najwyższą klasę zarówno dla hamowania na mokrej nawierzchni, jak i dla oporów toczenia – mówi Łukasz Kusiak, Menedżer Produktu w Continental Opony Polska.