CONTINENTAL: SPRAWDŹ OPONY PRZED WYJAZDEM NA WAKACJE

Sezon urlopowy rozpoczęty – miliony kierowców przygotowują się do wakacyjnych podróży. Przed wyruszeniem w drogę warto przyjrzeć się z uwagą oponom swojego auta. W okresie letnich wyjazdów są one szczególnie narażone na większe obciążenie czy wysokie temperatury.

Niedawno przeprowadzony przez Continental i ADAC test wskazuje, że opony z odpowiednim bieżnikiem i właściwym ciśnieniem powietrza są najlepsza formą ubezpieczenia w podróży. Jednocześnie dobrze napompowane opony pozwalają obniżyć zużycie paliwa. By zapewnić bezpieczeństwo podróży w trakcie wakacyjnych wypadów bieżnik opon letnich powinien mieć przynajmniej 3 mm głębokości.

Zawsze sprawdzaj ciśnienie, gdy opony są zimne

Podczas letnich podróży auto jest często w pełni załadowane, co przekłada się na znacznie większe obciążenie niż podczas typowych przejazdów. Ciśnienie powietrza w oponach musi być dopasowane do tej sytuacji tak by uniknąć ich niszczenia, a w najgorszym wypadku „złapania gumy”.

– Warto zwrócić uwagę na ten czynnik – wyjaśnia Andreas Topp, specjalista ds. opon w Continental. Ciśnienie powietrza w oponach powinno być zawsze mierzone, gdy samochód jest w pełni załadowany. To jedyny sposób by być pewnym, że jest na właściwym poziomie.

Ciśnienie opon powinno być zawsze sprawdzane na zimnych oponach. Dla przednich i tylnych kół może się różnić, a wartości zalecane przez producenta można znaleźć na wewnętrznej stronie pokrywy paliwa, na słupku drzwi, w schowku lub w instrukcji obsługi.

W testach przeprowadzonych w Centrum Bezpiecznej Jazdy ADAC w Hanowerze, eksperci przeprowadzili symulację przejazdu uwzględniając podwójne zmiany pasa ruchu, zbaczanie w celu ominięcia przeszkody z w pełni załadowanym samochodem kompaktowym. Test był przeprowadzany z zalecanym ciśnieniem powietrza na pełnym obciążeniu – 2,8 Bara – oraz z zalecanym ciśnieniem powietrza bez obciążenia – 2,3 Bara. Jadąc z prędkością 65 km\h pojazd posiadający opony ze zbyt niskim ciśnieniem nie był w stanie bezpiecznie ominąć przeszkody. Stało się więc oczywiste, że niedopilnowanie właściwego napompowania opon przed wyruszeniem na wakacyjne wojaże niesie ze sobą zbyteczne ryzyko.

Głębokość bieżnika jest tak samo ważna ponieważ okres letni to także deszcze i śliskie nawierzchnie. Porównując opony z właściwą minimalną grubością bieżnika, czyli 3 mm, i zużyte opony z tylko 1.4 mm, rezultaty testu były zatrważające. W warunkach aquaplanningu, jadąc z prędkością 60 km\h, auto mające stare opony straciło kontakt z nawierzchnią podczas skręcania i wjechało na nadjeżdżające pojazdy. Nawet doświadczeni kierowcy ADAC nie byli w takiej sytuacji w stanie utrzymać samochodu na drodze.

Sprawdzanie głębokości bieżnika jest proste: jeśli włożysz monetę 5 zł pomiędzy bloki opony, biała krawędź powinna zniknąć wskazując, że wciąż ma on wystarczającą grubość.