CONTINENTAL: UDZIAŁ MATERIAŁÓW ODNAWIALNYCH W OPONACH BĘDZIE WIĘKSZY

Continental podjął decyzję o zwiększeniu ilości materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu do produkcji opon.

Podczas gdy w 2024 r. ich udział wynosił średnio 26%, w bieżącym roku spodziewany jest wzrost między 2 a 3 punkty procentowe.


Zobacz także:

SKODA: NOWE ZRÓWNOWAŻONE PALIWO HVO
 

ECO


 

Wzrost ten jest wynikiem stosowania kauczuku syntetycznego uzyskanego z odnawialnych lub recyklingowych źródeł ropy naftowej, poliestru wykonanego z przetworzonego PET, przetworzonej stali oraz innowacyjnych wypełniaczy, takich jak krzemionka z popiołu łuski ryżowej. Oprócz wprowadzenia różnych materiałów pochodzących ze zrównoważonych źródeł, na rozwój tego kluczowego wskaźnika mogą mieć wpływ zmiany w asortymencie produktów. Do 2030 roku Continental zamierza zwiększyć udział materiałów pochodzących ze źródeł odnawialnych i recyklingu w produkcji opon do ponad 40%, zachowując zarówno wysokie parametry bezpieczeństwa, jak i wydajności.

Systematycznie zwiększamy udział materiałów odnawialnych i pochodzących z recyklingu w naszym portfolio surowców. W ciągu pięciu lat zamierzamy przekroczyć próg 40%. Aby osiągnąć zrównoważoną mobilność, nieustannie poszukujemy materiałów jeszcze bardziej przyjaznych dla środowiska. Po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych testów jak najszybciej włączamy je do produkcji – wyjaśnia Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Tires

Materiały, które zapewniają przejrzystość i identyfikowalność

Istotnym czynnikiem tej transformacji jest podejście oparte na bilansie masy. Bilans masy to opcja łańcucha dostaw, w której certyfikowane i niecertyfikowane materiały są fizycznie mieszane w całym łańcuchu wartości, ale przechowywane oddzielnie dzięki weryfikowalnej dokumentacji księgowej. Dzięki temu surowce odnawialne i pochodzące z recyklingu są włączane do istniejących procesów produkcyjnych zgodnie z międzynarodowymi zasadami.

Dzięki zastosowaniu systemu bilansu masy, Continental może dokumentować i śledzić dokładną ilość wykorzystanych materiałów pochodzących z recyklingu i odnawialnych, zapewniając, że ilość alternatywnych surowców przeznaczonych do produkcji odpowiada ilości pozyskanej na początku produkcji. Podejście oparte na bilansie masy umożliwia efektywne zarządzanie złożonością i wykorzystaniem portfolio surowców w wielu zakładach produkcyjnych na różnych rynkach, przy jednoczesnym rozliczaniu i przydzielaniu materiałów zrównoważonych w poszczególnych zakładach.

Pozwala to również firmie Continental na ciągłe zwiększanie udziału bardziej zrównoważonych materiałów w swoich oponach i wspiera dostawców we wprowadzaniu nowych technologii niezbędnych do transformacji w kierunku zrównoważonego rozwoju. Continental certyfikował ten proces w międzynarodowej organizacji ISCC PLUS. Materiały z certyfikatem bilansu masy obejmują kauczuk syntetyczny oraz sadzę pochodzącą z surowców pochodzenia biologicznego,

Zakłady produkcyjne opon Continental w Lousado, Hefei, Puchov i Korbach uzyskały już certyfikat zrównoważonego rozwoju International Sustainability and Carbon Certification (ISCC).

Bardziej ekologiczna guma, stal z recyklingu i butelki PET

Kluczowym składnikiem opon jest kauczuk naturalny, który tradycyjnie pozyskuje się z drzew kauczukowych. Dla firmy Continental jest to surowiec produkcyjny zgodny z zasadami zrównoważonego rozwoju, o ile jest uprawiany i pozyskiwany w sposób odpowiedzialny i przyjazny dla środowiska. Aby to zapewnić, producent stosuje holistyczne podejście, które obejmuje innowacyjne technologie, cyfryzację, lokalne zaangażowanie w uprawę kauczuku oraz systematyczne mapowanie ryzyka.

W produkcji opon wykorzystuje się również tkaniny tekstylne wykonane z różnych rodzajów poliestru, które dodatkowo zwiększają wytrzymałość i trwałość opon. Bardzo ważne jest również, aby tkaniny te zachowały swoje wymiary nawet pod dużym obciążeniem i w wysokich temperaturach, zapewniając tym samym bezpieczeństwo przy dużych prędkościach jazdy. W tym celu wykorzystywane są tworzywa sztuczne pochodzące z recyklingu, uzyskane dzięki specjalnie opracowanej technologii ContiRe.Tex, w której butelki PET z recyklingu są przetwarzane bez konieczności stosowania pośrednich etapów chemicznych. Ten innowacyjny materiał jest wykorzystywany w produkcji opon Continental już od 2022 roku i charakteryzuje się wysoką stabilnością.

Tradycyjna stal oraz krzemionka są konsekwentnie zastępowane przez Continental bardziej zrównoważonymi alternatywami. Producent opon coraz częściej wykorzystuje stal pochodzącą z recyklingu złomu do produkcji takich elementów, jak rdzenie stopek i wzmocnienia karkasu. Krzemionka – która odpowiada między innymi za przyczepność, szczególnie niskie opory toczenia i wysokie przebiegi – jest obecnie produkowana nie tylko z piasku kwarcowego, ale także z popiołów łusek ryżowych. Substytut ten jest produktem ubocznym produkcji ryżu, który nie może być wykorzystywany w produktach spożywczych ani jako pasza dla zwierząt.

Materiały klejące i inne dodatki są również zastępowane bardziej zrównoważonymi alternatywami. Od 2019 roku, Continental stosuje opatentowaną, innowacyjną powłokę tekstylną o nazwie COKOON zamiast konwencjonalnych substancji, takich jak formaldehyd i rezorcyna, do łączenia elementów tekstylnych i mieszanek gumowych w sposób wydajny i przyjazny dla środowiska. Podczas wulkanizacji „surowa” guma przekształca się w elastyczny i sprężysty materiał. Aby zapobiec zmianie właściwości opony pod wpływem tlenu lub ciepła, podczas tego procesu do mieszanki opon należy dodać określone dodatki. Również w tym przypadku stosowane są coraz bardziej zrównoważone rozwiązania korzystające z surowców odnawialnych lub materiałów pochodzących z recyklingu.

Systematyczne badania nad bardziej zrównoważonymi produktami

Continental pracuje nad promowaniem innowacyjnych technologii i zrównoważonych rozwiązań w całym łańcuchu wartości – od pozyskiwania bardziej zrównoważonych materiałów po recykling zużytych opon.

Opracowaliśmy kompleksową ofertę różnorodnych, bardziej zrównoważonych materiałów i po przeprowadzeniu szeroko zakrojonych testów stale włączamy je do wszystkich naszych produktów. Dzięki temu nie idziemy na żadne kompromisy w zakresie bezpieczeństwa ani wydajności. Dzięki tej ofercie jesteśmy coraz bliżej osiągnięcia naszych ambitnych, długoterminowych celów w zakresie zrównoważonego rozwoju – dodaje Jorge Almeida, Head of Sustainability w Continental Tires