CORAZ WIĘCEJ ELEKTRYKÓW I HYBRYD NA POLSKICH DROGACH

We wrześniu zarejestrowano w Polsce ponad tysiąc samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug- in. Łącznie po naszych drogach jeździ 14 788 takich pojazdów.

55 procent czyli 8 169 sztuk stanowiły pojazdy wyłącznie na prąd, a pozostałą część hybrydy z możliwością ładowania z zewnątrz.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Od niedawna gromadzenie szczegółowych danych możliwe jest dzięki licznikowi uruchomionemu przez PZPM oraz PSPA.

– To zaskakująca liczba, gdyż do tej pory średni miesięczny przyrost wynosił około 400 pojazdów. Wydawałoby się, że rynkiem zachwieje pandemia, jednak ten wynik napawa nadzieją. Tylko w tym roku, w ciągu pierwszych 9 miesięcy urzędy odnotowały 5792 zarejestrowanych pojazdów elektrycznych. Jak wynika z raportu PSPA, jest to wzrost o 97 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Co warte podkreślenia, a o czym być może część obserwatorów zapomina, w tym zestawieniu figurują nie tylko samochody osobowe. Liczba elektrycznych pojazdów dostawczych i ciężarowych w tym roku zwiększyła się do 679. Niezwykle szybko rośnie flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec września wyniosła 8 430 szt. Nie sposób nie zauważyć wkładu miast w zrównoważony transport – z końcem września tabor autobusów elektrycznych liczył 345 egzemplarze, przy czym przyrost rok do roku wyniósł 197 proc. Od początku 2020 roku na ulice Polskich miast wyjechało 116 zeroemisyjnych pojazdów – komentuje Rafał Czyżewski, prezes GreenWay Polska.

Za coraz szybszym wzrostem liczby pojazdów idzie stały rozwój infrastruktury.

– Szacuje się, że w przyszłości na jedną ładowarkę AC powinno przypadać 10 samochodów BEV, a na szybkie i ultraszybkie DC – 100 takich pojazdów. Tymczasem, w Polsce na jedną ładowarkę przypada mniej niż 7 pojazdów. Tak więc kluczowe są dalsze działania stymulujące wzrost liczby pojazdów elektrycznych na polskich drogach. Mamy więc nad czym pracować oraz dyskutować. Najbliższa okazja nadarzy się już 24 listopada podczas wirtualnej konferencji „Jak skalować infrastrukturę ładowania pojazdów elektrycznych w Europie – lekcje z praktyki”. Wydarzenie jest zwieńczeniem programu „NCE Advanced EV Net Action – dodaje prezes Czyżewski.