Po rozpoczęciu produkcji pierwszych ciągników CF i XF Euro 6 (4×2 i 6×2 z drugą osią kierowaną) firma DAF rozszerza ofertę, która teraz obejmuje trzyosiowe podwozie pod zabudowę z osią wleczoną, drugą osią kierowaną lub podwójnymi osiami napędzanymi.
Zawieszenie pneumatyczne zostało całkowicie przeprojektowane, co umożliwiło doskonałe dopasowanie pojazdów do wymagań systemów wymiennej obudowy, takich jak popularny w Niemczech BDF.
Zobacz także:
UŻYTKOWE
Dwuosiowe ciągniki siodłowe 4×2 nowych modeli DAF XF i CF Euro 6 zostały wprowadzone do produkcji w już kwietniu i czerwcu 2013 r. Następnie rozpoczęto produkcję ciągników 6×2 z drugą osią kierowaną (FTG) oraz pierwszych modeli podwozi pod zabudowę 4×2. Teraz nadszedł czas na podwozia pod zabudowę 6×2 z pojedynczą lub podwójną osią wleczoną (FAR i FAS), tylną osią kierowaną (FAN) i drugą osią kierowaną (FAG). Następne w kolejności będą pojazdy ciężarowe z dwiema osiami napędzanymi.
Podwozie pod zabudowę 6×2 z osią wleczoną
Nowe podwozia pod zabudowę z serii CF i XF Euro 6 są wyposażone w oś wleczoną i gwarantują wysoką ładowność. Podwozie FAR z osią wleczoną i pojedynczymi kołami zostało wyposażone w oś wleczoną o nośności 7,5 t obok osi napędzanej zapewniającej maksymalną nośność 13 t. Dlatego właśnie modele CF i XF idealnie nadają się do krajowego i międzynarodowego transportu chłodniczego oraz towarów głębokiego mrożenia, a także są przystosowane do przewożenia ładunków o dużej i bardzo dużej objętości.
Modele FAS są wyposażone w oś wleczoną o nośności 10 t. Oś podwójna zapewnia wysoki stopień stabilności, ważny w przypadku stosunkowo wysoko umieszczonych środków ciężkości. Przykładem może być transport kontenerów lub żywego inwentarza. Modele FAR i FAS 6×2 z serii CF i XF są dostępne w wersjach z rozstawem osi od 4,20 do 5,90 m.
Kolejną nowością wprowadzoną w pojazdach z serii CF oraz XF Euro 6 są wersje z tylną osią kierowaną (FAN) zapewniające doskonałą zwrotność. Dlatego nowy model FAN z serii CF Euro 6 idealnie nadaje się do użytku w obrębie miast, na przykład do wywozu odpadów czy dystrybucji napojów.
Idealne do zastosowań BDF
W ramach prac projektowych podniesiono maksymalny skok zawieszenia pneumatycznego ECAS firmy DAF zarówno w przypadku przedniej, jak i tylnej osi. Stąd też podwozie pod zabudowę 6×2 jest doskonałą podstawą do systemów wymiennej zabudowy, takich jak system BDF, który jest bardzo popularny w Niemczech i innych krajach. Nowe zawieszenie pneumatyczne umożliwia regulację wysokości przedniej części podwozia w zakresie 280 mm, a tylnej — aż 285 mm. W wyniku zmniejszenia oporów wewnętrznych układu, co pozwoliło na zwiększenie prędkości przepływu powietrza, podniesienie i opuszczenie podwozia odbywa się dużo szybciej. Dużo łatwiej można również wykonać te czynności w szybkich sekwencjach. Wszystkie te dodatkowe ulepszenia zapewniają dłuższy okres użytkowania, większą wydajność i prostszą obsługę.
Firma DAF oferuje fabryczne wyposażenie w pełną gamę rozwiązań BDF — podwozie wyposażone jest w ramę, w której zamontowane są zamki i cały układ elektryczny. Możliwa jest instalacja różnych wariantów wymiennych zabudów o długości maksymalnie 7,45 m (wysokość postojowa pojazdu: 1,32 m) oraz wariantów odpowiednich do przewożenia kontenerów o długości maksymalnie 7,82 m (wysokość postojowa pojazdu: 1,12–1,32 m).
Podwozia pod zabudowę 6×2 z drugą osią kierowaną
Obecnie dostępna oferta podwozi wyposażonych w tylną oś kierowaną została poszerzona o nowe podwozia pod zabudowę CF w wersji z drugą osią kierowaną (FAG). Zostały one zaprojektowane specjalnie do zastosowań, które wymagają zarówno dużej wysokości przestrzeni ładunkowej, jak i płynnego poruszania się po placach. Najpopolarniejsze segmenty wykorzystujące tę konfigurację osi to śmieciarki o załadunku tylnym lub pojazdy do transportu mleka. Oś kierowana o maksymalnej technicznej nośności 7,5 t jest zamontowana przed osią napędzaną o nośności 13 t.
Dwie osie napędzane do transportu ciężkiego
Podczas prac nad modelami 8×4 (FAD) nowych podwozi po zabudowę CF i XF Euro 6 szczególną uwagę poświęcono firmom, których pojazdy narażone są na trudne warunki eksploatacji, zwłaszcza w przemyśle budowlanym i sektorze transportu specjalnego. Sprawdzone już dwie osie z ośmioma drążkami reakcyjnymi i zwolnicami w piastach firmy DAF opracowane do częstej jazdy po nieutwardzonym terenie są oferowane w standardzie, natomiast opcją jest pojedyncza redukcja w przypadku rzadszej jazdy po nieutwardzonym terenie. Podwozie pod zabudowę 8×4 jest zwykle wyposażone w wywrotkę, betonomieszarkę lub pompę betonu, albo jest wykorzystywane do innych zastosowań ciężkich.
Podwozie FAT 6×4 jest dostępne również w pojazdach CF Euro 6, które doskonale nadają się do transportu piasku i ziemi, kontenerów z odpadami, produktów rolniczych, betonu i zbiorników na odpady. Jest ono dostępne w wersji o maksymalnej nośności osi przedniej 9 t, osi podwójnej — 26 t oraz umożliwia ciągnięcie ładunku o maksymalnej dopuszczlnej masie całkowitej zestawu 50 t.
Firma DAF dostarcza również modele Euro 6 8×4 i 6×4 w specjalnej wersji Construction (pojazdy budowlane), charakteryzujących się specyficznym, solidnym wyglądem. Zastosowane w nich „proste” osie zapewniają kąt natarcia rzędu 25o i prześwit ponad powierzchnią gruntu wynoszący 40 cm.
Nowe podwozia pod zabudowę: niezwykła wszechstronność
Nowe wersje podwozi pod zabudowę z serii CF i XF Euro 6 oferują wiele nowatorskich rozwiązań, które firma DAF wprowadziła również w ciągnikach 4×2: atrakcyjny wygląd zewnętrzny, udoskonalony układ napędowy, zupełnie nowe zawieszenie przednich kół oraz bardziej wydajne osie.
Chcąc uzyskać maksymalnie wydajne podwozie, do którego łatwo dopasować zabudowę, firma DAF zwróciła szczególną uwagę na opracowanie najlepszego z możliwych rozmieszczenia elementów podwozia. Moduł SCR i filtr cząstek stałych mogą zostać zamontowane fabrycznie w różnych położeniach, zależnie od zastosowania i typu zabudowy. Standardowo zbiornik płynu AdBlue jest montowany na podwoziu, ale może być również zamocowany pod kabiną sypialną. Dostępnych jest też kilka opcji miejsca montażu akumulatorów.
Inteligentne rozmieszczenie komponentów na podwoziach pod zabudowę umożliwia montaż zbiorników paliwa o pojemności aż 1200 l, a także zapewnia wolną przestrzeń rzędu 2,30 m, idealną do montażu zespołów pomp lub generatorów.
Wydajne silniki PACCAR oraz przystawki odbioru mocy PTO
Wraz z poszerzeniem oferty pojazdów z serii CF i XF Euro 6 pojawiła się również szeroka gama wydajnych silników Euro 6 o dużej mocy. 12,9- litrowy silnik PACCAR MX-13 zapewnia moc od 303 kW (412 KM) do 375 kW (510 KM), a nowy 10,8-litrowy silnik PACCAR MX-11 — od 210 kW (286 KM) do 320 kW (435 KM). Średnie zużycie paliwa silnika PACCAR MX-11 jest nawet o 3 proc. niższe niż w przypadku bardzo wydajnego 12,9- litrowego silnika PACCAR MX-13, a zmniejszona masa własna silnika o ponad 180 kg oznacza jeszcze większą ładowność.
Zautomatyzowana skrzynia biegów AS Tronic ze specjalnymi ustawieniami zmiany biegów idealnie nadaje się do regularnego użytkowania na długich dystansach, transportu materiałów płynnych, zastosowań ciężkich lub zastosowań terenowych. Dostępna jest również bogata oferta przystawek odbioru mocy PTO. Zapewnia to wydajne zasilanie różnych rodzajów zabudów i wyposażenia dodatkowego w pojazdach DAF CF i XF. Standardowo przystawka PTO montowana jest na skrzyni biegów. Oprócz tego silniki PACCAR MX-13 i PACCAR MX-11 oferują także możliwość zamontowania dodatkowego generatora. W tym celu zapewniono miejsce i konstrukcję do montażu bezpośrednio na silniku, co znacznie wydłuża okres użytkowania pasków klinowych i ułatwia zamocowanie generatora.
W przypadku silnikowych przystawek odbioru mocy w silniku MX-11 oprócz przystawki umieszczonej na godzinie 1 (maksymalny moment obrotowy 830 Nm) dodano nową opcję. Jest nią przystawka zamontowana na godzinie 11, oferująca moment obrotowy 250 Nm i możliwością bezpośredniego montażu pompy. Ponadto dostępna jest opcja umożliwiająca montaż pompy hydrulicznej (35 kW) z przodu silnika. Takie rozwiązanie nie wpływa na wielkość przestrzeni między kabiną a zabudową.
Układ elektryczny i łatwy montaż zabudowy
Położenie układu elektrycznego zostało zoptymalizowane, a wiązki elektryczne są doskonale zabezpieczone, co zapewnia ich maksymalną niezawodność. Ponadto układy elektryczne i elektroniczne niezbędne do instalacji zabudowy są uporządkowane i oddzielone od tych odpowiedzialnych za funkcje pojazdu, co ułatwia pracę wytwórcom zabudów i likwiduje możliwośc powstania awarii. Z tego samego powodu nowe podwozia pod zabudowę z serii CF i XF są budowane zgodnie z metodą mocowania zabudowy (BAM). Oznacza to, że standardowo podwozie jest fabrycznie wyposażone w specjalny układ otworów oraz wsporniki mocujące, zapewniające większą łatwość montażu zabudowy.
Firma DAF wciąż powiększa bogatą gamę pojazdów, wprowadzając szeroką ofertę trójosiowych podwozi pod zabudowę CF i XF Euro 6. Na początku 2014 roku niniejsza oferta zostanie uzupełniona o czteroosiowe podwozia pod zabudowę z jedną osią napędzaną (8×2) do specjalistycznych zastosowań.





![OMODA: PREMIERA MODELU OMODA 4 W WUHU 17 października w Wuhu zaprezentowano nowy model OMODA 4. Pojazd oficjalnie przedstawiono […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/OMODA-4-65x65.jpg)
![SEAT: ARONA 2026 – NOWA ODSŁONA MIEJSKIEGO SUV-A Nowa SEAT Arona wchodzi w kolejny etap swojej historii jako bardziej wyrazisty, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-Arona-1-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: MAZDA POKAZUJE KONCEPCJE VISION X-COUPE I X-COMPACT Mazda pokazuje wizję zrównoważonej mobilności na rok 2035 Podczas konferencji prasowej na […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Mazda-65x65.jpg)
![JAPAN 2025: ELEKTRYCZNA OFENSYWA SUZUKI NA TARGACH W TOKIO Suzuki Motor Corporation zaprezentuje swoje nowości podczas Japan Mobility Show 2025, które […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Japan-Mobility-Show-Suzuki-65x65.jpg)
![RAJDY: MIKO MARCZYK I SZYMON GOSPODARCZYK RAJDOWYMI MISTRZAMI EUROPY! Załoga Skody, Miko Marczyk i Szymon Gospodarczyk w znakomitym stylu zakończyła sezon […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Miko-Marczyk-i-Szymon-Gospodarczyk--65x65.jpg)
![RAJD ŚLĄSKA 2025: OPUBLIKOWANO OFICJALNY HARMONOGRAM RAJDU! Już tylko niecałe dwa miesiące dzielą nas od tegorocznej edycji Rajdu Śląska. […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rajd-Slaska-2025-65x65.jpg)
![FORD: WŁASNY ZESPÓŁ HYPERCAR “AMERICA’S RACE TEAM” JUŻ ZA DWA LATA Rywalizacja płynie w żyłach Ford Racing, a jako America’s Race Team firma […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Racing-Hypercar-65x65.jpg)
![RALLY RAID PORTUGAL 2025: DACIA POWRACA W WIELKIM STYLU W PORTUGALII Dacia Sandriders bierze udział w decydującej fazie Mistrzostw Świata w Rajdach Terenowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Rally-Raid-Portugal-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: SHELL I SCUDERIA FERRARI NADAL CHCĄ WYGRYWAĆ Shell i Scuderia Ferrari przedłużają partnerstwo. Ma ono zaowocować opracowaniem lepszych produktów, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/Shell-Ferrari1-65x65.jpg)
![FORMUŁA 1: OFICJALNE AUTA MERCEDESA Z NOWYM DESIGNEM Mercedes- AMG Official Safety Car to oficjalny samochód bezpieczeństwa, który obok samochodu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2021/03/mercedes-f1-safety1-65x65.jpg)
![SEAT: MODEL 800 – HISZPAŃSKA ODPOWIEDŹ NA FIATA 600 SEAT 800 – pierwszy samodzielny projekt hiszpańskiej marki Model SEAT 800 zadebiutował […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/SEAT-800-65x65.jpg)
![LEXUS: HS – PIERWSZY WYŁĄCZNIE HYBRYDOWY MODEL MARKI Lexus HS był pierwszym wyłącznie hybrydowym modelem marki Wprowadzony do sprzedaży w […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Lexus-HS-65x65.jpg)
![MAZDA: „MIEJSCA MOCY“ – JESIENNA PODRÓŻ W RYTMIE SLOW PO POLSCE Jesień to świetny czas, by zwolnić i ruszyć w drogę w poszukiwaniu […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-slow-road-65x65.jpg)
![HONDA: PRZEWODNIK PO PONAD 120 NAJLEPSZYCH EUROPEJSKICH TRASACH Honda przygotowała interaktywną mapę z najlepszymi europejskimi drogami do jazdy jako hołd […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/09/Honda-Dream-Drives-65x65.jpg)
![YAMAHA: TRACER 7 i TRACER 7 GT NA ROK 2026 ZE SKRZYNIĄ BIEGÓW Y-AMT Modele TRACER 7 i TRACER 7 GT marki Yamaha zawsze oferowały połączenie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Yamaha-TRACER-7-65x65.jpg)
![YAMAHA: PROMOCJA NA WYBRANE MOTOCYKLE I SKUTERY DO KOŃCA STYCZNIA To już ostatnie okazje Yamahy. Popularne modele można znaleźć w niższych cenach […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Yamaha-promocja-65x65.jpg)
![BRACIA SZKOPEK INACZEJ NIŻ BRACIA KLICZKO ALE PO SWÓJ SUKCES Mistrzowie świata w boksie, Władymir i Witalij Kliczko obiecali kiedyś swojej mamie, […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/05/szkoepk-naszym3-65x65.jpg)
![SMUTNY OKRES CZYLI NIGDY O WAS NIE ZAPOMNIMY Styczeń jest bardzo smutnym miesiącem dla polskich fanów rajdów samochodowych. I nie […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2018/01/odeszli1-65x65.jpg)
![E.ON: ROZWÓJ SYSTEMÓW ŁADOWANIA W MIEJSCACH PRACY Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych sprawia, że biura muszą dostosować się do nowych […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/E.ON-Cushman-Wakefield-65x65.jpg)
![ECO: ELECTRIP ROZPOCZYNA PODBÓJ POLSKIEGO RYNKU STACJI ŁADOWANIA Electrip wchodzi do Polski. Niezależny operator stacji ładowania uruchamia huby ładowania wzdłuż […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Electrip-65x65.jpg)
![VOLKSWAGEN: DWA MILIONY AUT Z SYSTEMEM CAR2X Kamień milowy w kierunku większego bezpieczeństwa na drogach: ponad dwa miliony pojazdów […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Volkswagen-Car2X-65x65.jpg)
![EURO NCAP: MAKSYMALNE PIĘĆ GWIAZDEK DLA MAZDY 6e Nowa Mazda6e uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w najnowszej serii testów bezpieczeństwa […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Euro-NCAP-Mazda6e-65x65.jpg)
![MERCEDES-BENZ: OD PIERWSZEGO FURGONU BENZA DO SPRINTERA PRZYSZŁOŚCI W przeddzień 130-lecia transportu Mercedes-Benz Vans marka prezentuje niezwykłe połączenie historii i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mercedes-Benz-Vans-65x65.jpg)
![FORD: TRANSIT CUSTOM PLUG-IN HYBRID (PHEV) TAŃSZY OD ECOBLUE Ford Transit Custom Plug-in Hybrid (PHEV) jest obecnie tańszy niż porównywalny wariant […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Ford-Transit-Custom-Plug-in-Hybrid_01-65x65.jpg)
![COOPER: KOMPLEKSOWA OFERTA OPON OSOBOWYCH OD 2026 ROKU Marka Cooper ujawnia szczegóły strategii po ogłoszeniu, że stanie się jedyną marką […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Cooper-65x65.jpg)
![CONTINENTAL: OPONA CAŁOROCZNA VANCONTACT A/S ECO Z OZNACZENIEM AAA Continental wprowadził na rynek oponę do samochodów dostawczych VanContact A/S Eco. Jako […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Continental-VanContact-A-S-Eco-65x65.jpg)
![AUDI: MODEL Q3 Z REFLEKTORAMI W TECHNOLOGII MICRO-LED Audi Q3 wprowadza reflektory micro-LED, które dostosowują światło do warunków jazdy i […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Audi-Q3-Matrix-LED-65x65.jpg)
![SKODA: HYBRYDY PLUG-IN ZACHOWAJĄ LIMIT 150 TYS. ZŁ Nowe limity amortyzacji od 2026 roku. Niskoemisyjne modele Skody dostępne w preferencyjnym […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Skoda-amortyzacja-podatki-65x65.jpg)
![MAZDA: NSA ODRZUCA SKARGĘ KIS – HYBRYDY Z TAŃSZĄ AKCYZĄ Mazda Motor Poland wygrała przed Naczelnym Sądem Administracyjnym sprawę dotyczącą obniżonej akcyzy […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/10/Mazda-NSA-65x65.jpg)
![SAMOCHÓD SPROWADZONY Z USA – CZY JEST SIĘ CZEGO BAĆ? O używanych samochodach sprowadzanych w ramach prywatnego importu do Polski z USA […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/02/carVertical-auto-z-USA-65x65.jpg)
![OPEL: PREMIERA SPORTOWYCH MODELI ASTRA GSe I ASTRA SPORTS TOURER GSe Sportowa przyszłość Opla jest elektryczna: hybrydy plug‑in Astra GSe i Astra Sports […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2023/02/Opel-Astra-GSe-i-Astra-Sports-Tourer-GSe-65x65.jpg)
![TEST: JEEP AVENGER CZYLI MAŁY AMERYKANIN W EUROPEJSKIM WYDANIU Jeep Avenger przebojem wszedł na Europejskie rynki. W październiku łączna sprzedaż przekroczyła […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Avenger-test-65x65.jpg)
![TEST: JEEP RENEGADE – CZY WETERAN KLASY B-SUV WCIĄŻ MOŻE SIĘ PODOBAĆ? Renegade jest swoistym fenomenem marki Jeep. Produkowany, z niewielkimi zmianami, od 2014 […]](https://www.newsauto.pl/wp-content/uploads/2025/01/Jeep-Renegade-test-65x65.jpg)
