DAF: ELEKTRYCZNY XD ZAPREZENTOWANY W POLSCE

Zeroemisyjny pojazd, DAF XD Electric, nie tylko do dystrybucji i usług komunalnych

Dostępne obecnie elektryczne samochody ciężarowe jeszcze nie we wszystkich zastosowaniach stanowią realną alternatywę dla pojazdów z silnikami spalinowymi.


Zobacz relacje:

TOYOTA: NOWE PROACE I PROACE CITY DEBIUTUJĄ NA POLSKIM RYNKU
 

UŻYTKOWE


 

Są jednak zadania transportowe, w których ciężarówki „z wtyczką” doskonale się sprawdzają, pokazując pełnię swoich zalet. Przykładem jest sektor komunalny i dystrybucyjny. W ofercie DAF Trucks są już bezemisyjne modele idealnie nadające się do takich zastosowań. Jednym z nich jest XD Electric, zaprezentowany po raz pierwszy w Polsce.

W 2023 roku DAF dokończył modernizację pełnej gamy pojazdów prezentując model XB – najmniejszy samochód nowej generacji, który dołączył do wielokrotnie nagradzanych ciężarówek długodystansowych (XF, XG, XG+) i dystrybucyjnych (XD). Dzięki temu holenderska marka oferuje najnowocześniejsze rozwiązania transportowe w każdym segmencie wagowym, w tym także wersje budowlane (XFC, XDC, XBC) i bezemisyjne, a więc elektryczne warianty modeli XB, XD oraz XF.

Debiut w Rzeszowie

Przy okazji niedawnej gali Dealer Roku DAF 2024, po raz pierwszy w Polsce zaprezentowano dziennikarzom DAF-a XD Electric, który powstaje w zupełnie nowym zakładzie produkcji pojazdów elektrycznych, uruchomionym w 2023 roku w Eindhoven.

Egzemplarz sprowadzony z Holandii specjalnie na tę okazję to podwozie z napędem 6×2 i skrętną osią wleczoną (FAN). Przedstawionego w Rzeszowie DAF-a XD Electric wyposażono w dzienną kabinę pomalowaną białym, metalizowanym lakierem – charakterystycznym dla elektrycznych modeli marki.

Wygodna praca i regeneracja

Elektryczny DAF XD, podobnie jak wersja spalinowa, ma dzienną kabinę wydłużoną o 15 cm względem modelu CF. To nie tylko zwiększa bezpieczeństwo załogi w razie uderzenia w tył pojazdu, lecz przekłada się też na komfort i ergonomię. Dzięki dodatkowym centymetrom kierowca ma do dyspozycji fotel z najszerszym w segmencie zakresem regulacji. Oparcie można pochylić aż o 30 stopni, by jeszcze wygodniej odpoczywać.

Komfort w czasie przerw w pracy podnosi również wyposażenie prezentowanego DAF-a XD Electric, a więc klimatyzacja postojowa zintegrowana z modułem sterującym klimatyzacją kabiny, a także rolety okienne po stronie kierowcy i pasażera. Odpowiednią jakość powietrza w kabinie zapewnia skuteczny filtr przeciwpyłkowy z węglem aktywnym, zatrzymujący 85 proc. cząstek stałych o wielkości do 0,5 mikrona i 98 proc. o wielkości do 10 mikronów. To szczególnie ważne w pojeździe dystrybucyjnym, który najczęściej pracuje w miastach, gdzie normy jakości powietrza często są przekroczone.

Oprócz tego, o komfort kierowcy opisywanego DAF-a XD Electric dba fotel z zawieszeniem pneumatycznym Super Air, wysokim oparciem, regulowanym podparciem ramion, dwustopniowym ogrzewaniem i aktywną wentylacją. Najlepsze w segmencie warunki pracy zapewniają również nisko zamocowana i doskonale wyciszona kabina oraz intuicyjne i ergonomiczne wnętrze.

Bezkompromisowe możliwości przewozowe

Zaprezentowany w Rzeszowie DAF XD Electric to podwozie o DMC 28 t, z rozstawem osi liczącym 4,6 m i tylnym zwisem wynoszącym 2,55 m. Z przodu zamontowano 9-tonową oś z zawieszeniem parabolicznym, wyposażonym w amortyzatory i stabilizator.

Z kolei z tyłu znajduje się zespół złożony z napędzanej osi i skrętnej osi wleczonej, z sterowanym elektronicznie zawieszeniem pneumatycznym, również z amortyzatorami i stabilizatorem. Oś napędzaną z czterema miechami pneumatycznymi wyposażono w mechaniczną blokadę dyferencjału. Oś wleczona z dwoma miechami pneumatycznymi może być automatycznie podnoszona, jeśli aktualne obciążenie pojazdu na to pozwala. Maksymalne obciążenie zespołu tylnych osi to 20 t.

Za napęd odpowiada elektryczny silnik PACCAR EX-D2 o mocy 350 kW (476 KM) i znamionowym momencie momencie obrotowym wynoszącym 1370 Nm (szczytowy: 2470 Nm).

Z myślą o zabudowach zamontowano przystawkę odbioru mocy (E-PTO) o maksymalnej ciągłej mocy 25kW (34 KM). Oprócz tego podwozie wyposażono w szereg udogodnień dla wykonawców zabudów, co maksymalnie skraca czas potrzebny na przygotowanie pojazdu do realizacji określonych zadań transportowych.

Uniwersalny i długowieczny

Na podwoziu zamontowano największy dostępny zespół akumulatorów o łącznej pojemności 525 kWh. Za pośrednictwem złącza CCS2 można je ładować prądem stałym o maksymalnej mocy 325 kW, co pozwala w ciągu 25-30 minut uzupełnić energię na pokonanie 100 km. Te cechy powodują, że opisywany wariant DAF-a XD Electric nadaje się zarówno do dystrybucji i zadań komunalnych, jak również do regularnych przewozów na dłuższych, stałych trasach, np. między magazynami czy terminalami logistycznymi. Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to ponad 500 km.

Pakiety baterii do elektrycznych DAF-ów wytwarzane są z wykorzystaniem ogniw o wiodącej wydajności, dostarczanych przez ich największego na świecie producenta – firmę CATL. – Są to akumulatory LFP (litowo-żelazowo-fosforanowe), które obecnie zapewniają najlepsze połączenie kosztów, możliwości, trwałości i bezpieczeństwa. Mają żywotność nawet 2-3 krotnie wyższą niż inne typy baterii i są odporne na wielokrotne ładowanie prądem o wysokiej mocy do 100 proc. pojemności, co zwiększa ich użyteczność w transporcie – tłumaczy Michał Wójcik, odpowiedzialny za rozwój sektora pojazdów zeroemisyjnych w DAF Trucks Polska.

Widocznie najbezpieczniejszy

Poziom bezpieczeństwa czynnego jest ważny w każdym pojeździe, ale w ciężarówkach dystrybucyjnych i komunalnych nabiera szczególnego znaczenia. To właśnie w miastach najłatwiej o kolizję z niechronionym uczestnikiem ruchu – pieszym, rowerzystą czy użytkownikiem hulajnogi elektrycznej.

Pod tym względem DAF XD Electric wyznacza najwyższy standard w branży, zapewniając przy tym kierowcy spokój i bezpieczną pracę. Pokazany polskim dziennikarzom DAF XD to wersja z oknem krawężnikowym i składanym, kinowym fotelem pasażera, które ułatwiają obserwację drogi po tej stronie pojazdu. Bezkonkurencyjna widoczność bezpośrednia to efekt nisko poprowadzonej krawędzi przedniej szyby i deski rozdzielczej Vision – obniżonej w prawej części kabiny.

Ryzyko kolizji do minimum zmniejszają systemy kamer i ekranów zamiast lusterek. DAF Digital Vision, z licznymi funkcjami ułatwiającymi manewrowanie, zastępuje lusterko główne i szerokokątne. DAF Corner View zapewnia szeroki (270 stopni) kąt widzenia przed pojazdem i z jego prawej strony. Na pokładzie jest także kamera cofania. Obraz z niej jest wyświetlany na dodatkowym ekranie na desce rozdzielczej, który jest częścią systemu DAF Infotainment w wariantach Luxury, Luxury Plus lub Exclusive.

Partner zeroemisyjnej transformacji

Marka DAF podchodzi pragmatycznie do elektromobilności. Rozumiemy, że do jej popularyzacji potrzebne są nie tylko wydajne, praktyczne i bezpieczne pojazdy „z wtyczką”, ale też przemyślane wsparcie w obszarze infrastruktury, doradztwa i finansowania – mówi Michał Wójcik. Gama serii Electric to pojazdy o DMC od 12 do 42t, napędem o mocy od 120 do 350 kW i zasięgiem od 150 do nawet 500 km. – Paleta elektrycznych DAF-ów daje klientom bardzo szeroki wybór i możliwość precyzyjnego dostosowania konfiguracji do swoich potrzeb i możliwości. Co więcej, mamy wiedzę i narzędzia, by wraz z klientem precyzyjnie zasymulować charakter eksploatacji i ustalić czy i jaki wariant najlepiej sprawdzi się u niego – dodaje.

Wsparcie w drodze do elektromobilności to również szeroka oferta stacjonarnych i mobilnych ładowarek PACCAR. Urządzenia, których żywotność określana jest na co najmniej 15 lat, także można objąć pakietami serwisowo-obsługowymi i korzystnym finansowaniem PACCAR Financial, co gwarantuje użytkownikowi pewność i przewidywalność kosztów związanych z transformacją energetyczną.

PACCAR dostarcza też systemy magazynowania energii. Przykładem jest rozwiązane wdrożone w firmie BEST Trucks, w holenderskim Barendrecht. – Tego typu systemy są szczególnie przydatne w firmach, które mogą ładować pojazdy elektryczne w swoich siedzibach. Urządzenia pozwalają wykorzystać energię wyprodukowaną przez instalację fotowoltaiczną do ładowania pojazdów elektrycznych w nocy – wyjaśnia Michał Wójcik.

W 2023 roku w krajach Unii Europejskiej sprzedano ponad 3200 elektrycznych pojazdów ciężarowych o DMC pow. 6t. W bieżącym roku ta liczba ma się podwoić, a takie tempo wzrostu ma się utrzymać do 2026 roku. W Polsce ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wymaga, żeby już w 2025 roku w gminach liczących pow. 50 tys. mieszkańców 30 procent floty wykorzystywanej do realizacji zadań publicznych (np. odbioru odpadów) stanowiły pojazdy zero- lub niskoemisyjne.