DAF: UDANY ROK 2020 I AMBITNE PLANY FIRMY NA 2021

DAF Trucks umocniła w minionym roku swoją pozycję światowego producenta pojazdów użytkowych. Udział w segmencie pojazdów ciężkich (powyżej 16 t DMC) na rynku europejskim wzrósł do 16,3 procent.

Na Tajwanie i w Brazylii wprowadzono do oferty najnowszą gamę ciężarówek. DAF zapowiedział również rozpoczęcie produkcji modelu CF Electric o zerowej emisji spalin.


Zobacz także:

ECO

UŻYTKOWE


 

W 2020 roku firma DAF zarejestrowała 37 580 pojazdów ciężarowych spośród łącznej liczby 230 400 egzemplarzy sprzedanych na europejskim rynku pojazdów ciężkich. To drugi najlepszy wynik w historii firmy. Łączna sprzedaż w segmencie średnich pojazdów ciężarowych (o masie 6–16 t) wyniosła w Europie 41 400 egzemplarzy, przy udziale DAF w tym rynku na poziomie 9,5 proc. (9,7 proc. w 2019 r.).

DAF utrzymał pozycję lidera na rynku pojazdów ciężkich w Holandii (31,8 proc.), Wielkiej Brytanii (31,6 proc.), Polsce (23,7 proc.), na Węgrzech (27,9 proc.) i w Bułgarii (25,4 proc.). W 2020 roku holenderski producent ciężarówek zdominował również rynek portugalski (21,8 proc.). DAF jest europejskim liderem rynku w segmencie ciągników siodłowych oraz najczęściej importowaną marką pojazdów ciężarowych w Niemczech i we Francji. Udział w rynku w segmencie ciężkich podwozi pod zabudowę do 11,5 proc.

– W 2020 roku podpisaliśmy rekordową liczbę kontraktów serwisowych DAF MultiSupport, osiągnęliśmy rekordowy udział w rynku usług finansowych dzięki ofercie PACCAR Financial oraz sprzedaliśmy rekordową liczbę używanych pojazdów ciężarowych marki DAF nowym właścicielom — mówi Richard Zink, członek zarządu odpowiedzialny za marketing i sprzedaż.

Oprócz ciągłego rozwijania technologii silników spalinowych firma DAF inwestuje w najnowsze technologie elektrycznych układów napędowych z zasilaniem akumulatorowym i hybrydowym, pozwalające obniżyć poziom emisji CO2 i poprawić jakość powietrza w obszarach miejskich. Po CF Hybrid, DAF zapowiedział produkcję nowej ciężarówki CF Electric o zwiększonym zasięgu do 200 km., model LF Electric ma zasięg 280 km.

W 2020 roku firma DAF wyprodukowała ponad 37 600 pojazdów ciężarowych serii CF i XF oraz prawie 9000 egzemplarzy modelu LF.

Osiągnięcia DAF Trucks w Polsce

DAF Trucks Polska zakończyła rok 2020 poprawą wyników we wszystkich segmentach rynku. Po raz 16. z rzędu marka DAF stała się najchętniej kupowaną marką ciężkich ciągników siodłowych w Polsce osiągając 26,3 proc. udziału w rynku, co oznacza wzrost o 2,1 punktu procentowego w porównaniu z rokiem 2019.

W segmencie ciężkich podwozi, pomimo większego spadku wolumenu sprzedaży 3-osiowych podwozi do transportu międzynarodowego w porównaniu do ciągników siodłowych, dzięki przyjętej strategii zakładającej wzrost udziału w rynku podwozi, marka osiągnęła zwyżkę udziału o 0,5 punktu procentowego do wartości 13,5 proc. Oznacza to dobre wyniki sprzedaży w segmencie komunalnym (+78 proc.) oraz budowlanym (+51,5 proc.).

Sprzedaż wszystkich 2- i 4- osiowych podwozi DAF w 2020 roku była większa odpowiednio o 1,8 i 26,3 proc. w porównaniu do roku 2019. Udział marki DAF w całym segmencie powyżej 16 t wyniósł 23,7 proc. i wzrósł o 1,7 punktu procentowego.

– Chcemy być jeszcze bardziej widoczni w segmencie specjalistycznych podwozi lekkich i ciężkich w roku 2021 i latach kolejnych. Klienci, którzy kupili podwozia DAF wracają z kolejnymi zamówieniami, ponieważ zyskali pewność co do bezkompromisowej jakości, trwałości i niezawodności rozwiązań DAF. Budowaliśmy z mozołem naszą pozycję, przekonaliśmy do sprzedawania podwozi naszych dealerów, wspieramy to marketingowo i finansowo. Nie zapominamy oczywiście o ciągnikach siodłowych, bo to podstawa naszej egzystencji – zauważa Mariusz Piszczek, Dyrektor Zarządzający DAF Trucks Polska.

Segment lekki 6- 15,9 t okazał się odporniejszy na skutki pandemii zmniejszając volumen rejestracji o 17,1 proc. w porównaniu do spadku o 28,2 proc. jaki zanotował segment ciężki. Marka dostarczyła literalnie tyle samo lekkich podwozi co rok wcześniej. Zaowocowało to wzrostem udziału rynkowego o 1 punkt procentowy do poziomu 5,6 proc.

Mieliśmy apetyt na 8 proc. udziału po znakomitej pierwszej połowie, którą zakończyliśmy z udziałem powyżej 10 proc., jednakże, jako jedyni dysponujący zakładem produkcyjnym na wyspach brytyjskich, odczuliśmy skutki braku porozumienia z UK niemalże do ostatnich chwil, co spowodowało spadek sprzedaży na koniec roku wobec niepewności co do obciążeń celnych – kontynuuje Mariusz Piszczek.

Polska sieć dealerska zajęła pierwsze miejsce wśród wszystkich krajowych organizacji dealerskich w Europie w osiąganiu celów jakościowych i miejsce 4. W realizacji celów ilościowych.

Plany na rok 2021 – zwiększenie udziału w rynku polskim:
– ciężki segment: 23 proc.;
– ciągniki siodłowe: 25.0 proc.;
– ciężkie podwozia : 16.5 proc.;
– lekki segment: 7 proc.

Ponadto zaplanowane działania to rozpoczęcie sprzedaży elektrycznych pojazdów, dalsze zwiększenie udziału w zastosowaniach specjalistycznych, kolejna rekordowa sprzedaż PACCAR Parts. Udział PACCAR Financial ma wynieść 34 proc., a kontraktów serwisowych – 55 proc.