DETROIT 2012: ODNOWIONY CHEVROLET SONIC RS

Na rynek wchodzi nowa, atrakcyjniejsza wersja Chevroleta Sonic (poza rynkiem amerykańskim nazywanym Aveo) – Sonic RS rok modelowy 2013. W amerykańskich salonach pojawi się pod koniec przyszłego roku, a premierę będzie miał podczas Północnoamerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego (NAIAS) w Detroit w dniach 14-22 stycznia 2012 r.

Nowy RS posiada nowe rozwiązania na zewnątrz i wewnątrz. To jedyny samochód w tym segmencie amerykańskiego rynku z turbodoładowaniem.

Zewnętrzne cechy modelu Sonic RS

– nowy design przodu z nowym układem świateł przeciwmgielnych;
– nowa osłona chłodnicy wersji RS;
– nowa stylistyka tylnego zderzaka;
– nowy tylny spoiler;
– nowe progi;
– unikalne wykończenie lusterek zewnętrznych;
– chromowana końcówka wydechu;
– unikalne 17-calowe, pięcioramienne felgi ze stopów lekkich;
– obniżone i usztywnione zawieszenie ze sportowo zestrojonymi amortyzatorami;
– oznaczenia wersji RS.

Inspiracją dla bardziej agresywnego wizerunku wersji Sonic RS był samochód koncepcyjny zaprezentowany po raz pierwszy na targach motoryzacyjnych w Detroit w 2010 roku. Sonic RS dostępny będzie w kolorach Victory Red, Summit White, Cyber Gray Metallic oraz Black Granite Metallic.

Jednym z elementów, które przenoszą najwięcej cech charakterystycznych z wersji koncepcyjnej jest stylistyka przodu modelu Sonic RS z głęboko osadzonym wlotem powietrza, podkreślającym doskonałe właściwości jezdne samochodu. Wloty boczne, mieszczące w sobie światła przeciwmgielne, sprawiają, że samochód wydaje się jeszcze lepiej osadzony na drodze.

Cechy wnętrza modelu Sonic RS

– nowe, sportowe fotele;
– nowa, sportowa kierownica z grubszym kołem i płaską dolną częścią, inspirowaną sportami samochodowymi;
– nowa dźwignia zmiany biegów (ręczna skrzynia biegów);
– nowe aluminiowe pedały;
– specjalny układ wskaźników;
– specjalny dla modelu RS kolor wykończenia panelu instrumentów oraz tapicerki drzwi.

– Podobnie jak na zewnątrz, w środku Sonic RS również sprawia wrażenie prawdziwie sportowego samochodu. Fotele są sztywne i zapewniają doskonałe trzymanie boczne podczas szybkiego wchodzenia w zakręty, a płaska w dolnej części kierownica z pewnością ucieszy entuzjastów sportowej jazdy – mówi John Mack, dyrektor ds. designu modelu Sonic.

Wnętrze modelu Sonic RS łączy się ze światem za pomocą opracowanego przez Chevroleta systemu audio-informacyjnego MyLink z siedmiocalowym, kolorowym ekranem dotykowym. System ten umożliwia użytkownikom korzystanie z własnych bibliotek utworów oraz wykorzystania smartfonów i łącza Bluetooth w celu zapewnienia łączności z systemami Pandora i Stitcher Internet radio oraz z nawigacją. Wskazówki systemu nawigacji ze smartfona widoczne są na ekranie, a po zatrzymaniu pojazdu można na nim wyświetlać filmy lub zdjęcia z telefonu.

Osiągi modelu Sonic RS

Sonic RS napędzany jest turbodoładowaną jednostką Ecotec o pojemności 1.4L, dysponującą mocą 138 KM (103 kW) i momentem obrotowym 200 Nm. Zapewnia ona, że moc dostępna jest w całym zakresie prędkości obrotowych już od ich niskich wartości. Jednostka współpracuje z sześciobiegową manualną skrzynią biegów lub sześciostopniowym automatem.

Przełożenia sześciobiegowej skrzyni manualnej i przełożenie przekładni głównej skrzyni automatycznej sprawiają, że Sonic RS zapewnia znacznie bardziej sportowe wrażenia z jazdy niż inne wersje modelu.

Będący wyjątkiem w tym segmencie turbodoładowany silnik zestawiony jest w tym aucie z kolumnami MacPhersona z przodu z resorami i drążkiem stabilizatora oraz częściowo niezależną belką skrętną z tyłu o przekroju litery V z gazowymi amortyzatorami. Przedni i tylny rozstaw osi jest identyczny i wynosi 1 509 mm, zapewniając dobrą stabilność i równowagę.

Nowy RS to jedyna wersja modelu Sonic oferowana z hamulcami tarczowymi na wszystkich czterech kołach oraz czterokanałowym systemem ABS. System wykorzystujący cztery czujniki, po jednym na każde koło, wyposażony jest w układ elektronicznego rozkładu siły hamowania, który uwzględnia takie czynniki, jak warunki drogowe czy waga pasażerów i bagażu.

Standardowo oferowane jest wspomaganie układu kierowniczego wyposażone w kompensację zużycia, zapewniające stałe dostosowanie interakcji systemu do działania przekładni kierowniczej w celu umożliwienia precyzyjnego kierowania pojazdem przez cały okres jego użytkowania.

Sonic produkowany jest w należących do General Motors zakładach Orion Assembly Center w Michigan, w których zainwestowano kwotę 545 milionów USD w celu wprowadzenia zmian związanych z produkcją, co pomogło zachować około 1000 miejsc pracy w rejonie Detroit.