DETROIT 2013: STUDYJNY VOLKSWAGEN CROSSBLUE

Volkswagen Studie CrossBlue

Podczas North American International Auto Show w Detroit Volkswagen zaprezentował studyjną wersję nowej generacji SUV-a: model CrossBlue. Największy europejski producent samochodów zaprojektował to sześcioosobowe auto specjalnie dla rynków USA i Kanady.

Aktualnie Volkswagen of America oferuje jako Sport Utility Vehicles kompaktowego Tiguana (4,4 metra) i ekskluzywnego Touarega (4,8 metra). Dzięki nowoczesnemu systemowi hybrydowemu plug-in (TDI Clean Diesel + dwa silniki elektryczne + dwusprzęgłowa skrzynia biegów + elektryczny wał Kardana) Volkswagen przewiduje dla napędzanego na wszystkie koła SUV-a zużycie paliwa na poziomie 89 MPG (amerykański standard EPA zaadaptowany dla samochodów hybrydowych przy pełnym wykorzystaniu energii baterii, w mieszanym cyklu highway i city).


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


 

Przy napędzie tylko silnikiem wysokoprężnym zasięg wynosi 35 MPG (cykl mieszany highway i city). W cyklu testowym, według europejskiej normy ECE R 101 dla samochodów z elektrycznym napędem hybrydowym, niedającym się obliczeniowo porównać ze standardem EPA, przewidywane zużycie paliwa wyniesie 2,1 l/100 km. Mimo tej oszczędności CrossBlue z mocą 225 kW/306 KM i całkowitym momentem obrotowym 700 Nm dysponuje doskonałą dynamiką: przyspieszenie od 0 do 60 mph zajmuje temu SUV-owi tylko 7,2 sekundy (0-100 km/h: 7,5 sek.).

 

 

CrossBlue po wciśnięciu przycisku lub automatycznie, może stać się „zero-emission-car”: w pełni naładowana litowo-jonowa bateria o pojemności 9,8 kWh pozwala na pokonanie (tylko na prąd) nawet 14 mil. Prędkość maksymalna została w tym przypadku ograniczona ze 127 mph (204 km/h) do 75 mph (120 km/h) w celu optymalizacji zasięgu. W nowym europejskim cyklu jazdy (NEFZ) zasięg CrossBlue z napędem wyłącznie elektrycznym wynosi 33 km.

Koncepcja wyposażonego w sześć pojedynczych foteli CrossBlue łączy napęd i wygląd SUV-a z przestronnością vana. Komfort jazdy sprawia, że CrossBlue doskonale sprawdza się podczas długich podróży. Z ESP, napędem na wszystkie koła i dwunastoma poduszkami powietrznymi ten studyjny model jest niezwykle bezpiecznym samochodem.

CrossBlue został zaprojektowany w Niemczech pod kierownictwem Waltera de Silva (szef designu koncernu Volkswagen) i Klausa Bischoffa (szef designu marki Volkswagen) w ścisłej współpracy z Volkswagen of America. Układ wnętrza został zaprojektowany pod kierownictwem Tomasza Bachorskiego.

Koncepcyjny Volkswagen ma duże wymiary:m 4987 mm długości, 2015 mm szerokości i 1733 mm wysokości. Z dużym rozstawem kół (z przodu 1686 mm, z tyłu 1696 mm) i nowymi, 21-calowymi obręczami ze stopu metali lekkich (opony: 285/45) oraz wyraźnie wysuniętymi na zewnątrz nadkolami CrossBlue pewnie stoi na drodze.

 

 

Odległość między siedziskiem a podsufitką wynosi z przodu 1077 mm, w drugim rzędzie 1020 mm i w trzecim 954 mm. Równie komfortowa jest odległość między oparciem a znajdującym się z przodu siedzeniem: w drugim rzędzie wynosi ona maksymalnie 947 mm, w trzecim – 917 mm. Za trzecim rzędem siedzeń znajduje się przestrzeń bagażowa o pojemności 335 litrów (długość: 600 mm). Po złożeniu oparć trzeciego rzędu pojemność wzrasta do 812 litrów, a długość do 1387 mm. Jeżeli złożone zostaną także oparcia drugiego rzędu siedzeń, pojemność wyniesie prawie 2000 litrów, a długość bagażnika zwiększy się do 2230 mm.

Na środku konsoli środkowej znajduje się 10,2-calowy ekran dotykowy. Komputer pokładowy można indywidualnie zaprogramować i wybrać dowolną z jego funkcji i wskazań. Na przykład: CrossBlue dysponuje różnymi trybami napędu: w Eco specyficzne treści podświetlone są niebieskim kolorem, w dynamicznym trybie Sport kolor ten zmienia się na czerwony (trzeci tryb EV – elektryczny).

CrossBlue pod względem techniki opiera się na nowej, modułowej platformie podłogowej (MQB).

DANE TECHNICZE

• Charakter: SUV z hybrydą Diesel-Plug-In dla sześciu osób;
• Światowa premiera: salon samochodowy Detroit 2013;
• Zużycie paliwa (EPA dla pojazdów hybrydowych Plug-In): 89 MPG;
• Zużycie paliwa (NEFZ dla pojazdów hybrydowych Plug-In): 2,1 l/100 km;
• Osiągi: V/max 127 mph / 204 km/h; V/max z napędem elektrycznym 75 mph / 120 km/h;
• Wymiary: długość 4.987; szerokość 2.015 mm; wysokość 1.733 mm; rozstaw kół przód/tył 1.686 mm/1.696 mm;
• Silniki / Moc / Przekładnia: silnik wysokoprężny z turbodoładowaniem 140 kW; silnik elektryczny przedni 40 kW, tylny 85 kW; moc systemowa (TDI + bateria) 225 kW; 6-biegowa DSG;
• Bateria: osiem modułów litowo – jonowych; pojemność 9,8 kWh;
• Rodzaj napędu: napęd na przednią oś (przez silnik TDI i przedni silnik elektryczny); napęd na wszystkie koła (przez silnik TDI i silniki elektryczne); napęd na tylną oś (przez tylny silnik elektryczny)
• Tryby jazdy: tryb E (elektryczny), Eco, Sport, Offroad, tryb ładowania.