DETROIT 2017: NOWY SEDAN KIA STINGER NA DROGI CAŁEGO ŚWIATA

kia-sting1

Kia Motors, na salonie samochodowym North American International Auto Show (NAIAS) zdominowanym przez amerykańskich producentów, zaprezentowała zupełnie nowy model o nazwie Stinger.

Pięcioosobowy sedan o sylwetce sportowego coupé będzie konkurował w klasie, w której dominują samochody europejskich producentów. Samochód zasługuje na miano Gran Turismo.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

DETROIT 2017


 

Stinger utożsamia wszystko to, co w tej chwili Kia ma najlepszego – wysoką moc, sportowe osiągi, najwyższą jakość wykonania i niezawodność. Oferowany w różnych wersjach silnikowych oraz z luksusowym wykończeniem i wyposażeniem Stinger trafi do sprzedaży zarówno w Stanach Zjednoczonych, jak i w Europie do końca 2017 roku. Ceny zostaną ogłoszone bliżej premiery rynkowej.

Za wygląd Kia Stinger odpowiada zespół europejskich stylistów z centrum designu Kia we Frankfurcie, kierowany przez Petera Schreyera – głównego stylistę Kia Motors. Właściwości jezdne i precyzja prowadzenia Stingera to zasługa inżynierów, którymi dowodzi Albert Biermann – szef działu rozwoju i testów nowych modeli Kia. Najnowszy model, za który odpowiadał, przeszedł wyczerpujące testy na legendarnym Torze Nürburgring.

kia-sting2

Design

Centrum designu Kia we Frankfurcie, w którym powstał koncepcyjny model GT, otrzymało również zadanie i przywilej opracowania samochodu, którego przeznaczeniem była produkcja seryjna. Proporcje nadwozia zapewnia konstrukcja z przeniesieniem napędu na tylne koła. Długa pokrywa silnika, krótki przedni zwis i długi rozstaw osi – nowy samochód prezentuje się sportowo i elegancko.

Szerokość przedniej części nadwozia podkreślają reflektory wykonane w technologii LED i charakterystyczna osłona wlotu powietrza do chłodnicy w kształcie tygrysiego nosa. Z tyłu charakter potęgują dyfuzor i cztery owalne końcówki układu wydechowego.

Nisko przebiegająca linia dachu, mocno pochylona przednia szyba i kabina przesunięta do tyłu podkreślają charakter poajzdu. W luksusowo wykończonej kabinie również zadbano o podobne wrażenie. Mocno wyprofilowane fotele mogą być pokryte bardzo miękką skórą Nappa. Fotel kierowcy wyposażono w nadmuchiwane poduszki, aby jego kształt móc idealnie dopasować do kształtu ciała dla maksymalnego wsparcia i komfortu.

Pozioma deska rozdzielcza optycznie poszerza wnętrze, a konsola środkowa ma dwa wyraźnie zaznaczone i uporządkowane obszary, które tworzą system multimedialny z ekranem o dużej przekątnej oraz elementy obsługi klimatyzacji w dolnej części. Za grubą, pokrytą skórą kierownicą mieszczą się dwa duże analogowe zegary z czerwonymi wskazówkami i oprawione metalowym wykończeniem oraz sporych rozmiarów kolorowy wyświetlacz.

kia-sting3

Bogate menu komputera pokładowego obejmuje nie tylko standardowo spotykane wskazania, jak informacje na temat zużycia paliwa, przebiegu i zaciągu oraz nawigacji, ale również wskaźnik siły przeciążenia, czasy okrążeń i temperaturę silnika. Okrągłe otwory wentylacji znajdują się z przodu i z tyłu kabiny. Na tylnej kanapie pasażerom nie zabraknie miejsca na nogi.

Podwozie

Projektując Stingera inżynierowie wzięli pod lupę nie tylko wymiary jego konkurentów, ale również przestronność wnętrza i pojemność bagażnika. Pod względem rozstawu osi Stinger przerasta Audi A4, Infiniti Q50, Lexusa IS, BMW serii 4 Gran Coupé, a nawet Lexusa GS i Mercedesa CLS. Jest też dłuższy (4830 mm) i szerszy (1870 mm) niż porównywalne modele w tym segmencie. Bagażnik Stingera mieści pełnowymiarowe walizki lub torby golfowe. Pokrywa bagażnika może unosić się i zamykać automatycznie.

W budowie nadwozia Stingera wykorzystano aż 55 proc. zaawansowanej stali o wysokiej wytrzymałości, co zaowocowało bardzo sztywną konstrukcją auta. Przednie zawieszenie z kolumnami McPhersona i wielowahaczowe tylne gwarantują kierowcy dobre panowanie nad pojazdem.

Stinger to pierwszy model Kia, który umożliwia kierowcy wybór trybu pracy układu przeniesienia napędu poprzez system regulacji elektronicznie sterowanych amortyzatorów, znany jako Dynamic Stability Damping Control. Zawieszenie można dostroić tak, aby Stinger zapewniał bardziej dynamiczny sposób pokonywania zakrętów lub zachowywał się bardziej stabilnie podczas jazdy z dużą prędkością. Po raz pierwszy w Kia, system oferuje pięć trybów pracy: Personal, Eco, Sport, Comfort i Smart.

kia-sting4

Standardowe wspomaganie układu kierowniczego z silnikiem zamontowanym na listwie zębatkowej (R-MDPS) oferuje bardzo szybkie reakcje kół na ruchy kierownicą i zmniejsza drgania przenoszone przez kolumnę do kierownicy. Siła wspomagania układu kierowniczego również może być regulowana i jest dostosowywana do 1 z 5 trybów pracy.

Jednostki napędowe

Do Stingera Kia oferuje do wyboru dwa turbodoładowane silniki, każdy umieszczony wzdłużnie.

2,0-litrowy silnik czterocylindrowy, oznaczony jako Theta II, generuje około 255 KM przy 6200 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 353 Nm i jest dostępny od 1400 do 4000 obr./min. Drugi silnik (Lambda II) – widlasty, sześciocylindrowy, twin-turbo – ma pojemność 3,3 litra i osiąga moc 365 KM przy 6000 obr./min. oraz generuje moment obrotowy o wartości 510 Nm już od 1300 obr./min. i aż do 4500 obr./min.

Z tym silnikiem pod maską Kia Stinger przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 5,1 sekundy i osiąga maksymalną prędkość wynoszącą 269 km/h.

kia-sting5

Obydwie jednostki napędowe współpracują z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów, która przenosi napęd na tylne koła. Podobnie jak w przypadku zawieszenia i układu kierowniczego, także przekładnia może pracować w 1 z 5 trybów. Do prędkości zmiany przełożeń jest również dobrana szybkość reakcji pedału gazu.

Stinger to pierwszy sedan marki oferowany, do wyboru, z napędem na tylne lub na cztery koła. Samochód wyposażony w napęd AWD ma dodatkowo nowy system dynamicznego rozdziału momentu obrotowego między koła – Torque Vectoring. System ten na bieżąco monitoruje przyczepność poszczególnych kół i, w zależności od chwilowej potrzeby, automatycznie dostosowuje wielkość momentu obrotowego, który trafia do każdego z kół.

Torque Vectoring może również przyhamować jedno koło lub więcej, aby utrzymać stabilny kurs aut podczas jazdy w trudnych warunkach. Auta z napędem na tylne koła mają seryjnie montowany mechaniczny mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu, aby podczas jazdy po drogach o śliskiej nawierzchni moment obrotowy między koła rozkładał się jak najbardziej równomiernie.

W zależności od wersji silnikowej Kia oferuje do Stingera różne rozmiary kół i opon. Auta napędzane 2-litrowym silnikiem z turbodoładowaniem seryjnie mają opony w rozmiarze 225/45 R18. Stinger z 3,3-litrowym silnikiem V6 pod maską jest wyposażony w opony ultra-high performance w rozmiarze 225/40 R19 z przodu i 255/35 R19 z tyłu. Wentylowane hamulce tarczowe firmy Brembo należą do standardu wyposażenia odmiany V6 twin-turbo. Zaciski z przodu są czterotłoczkowe, a z tyłu – dwutłoczkowe.

kia-sting6

Zaawansowana technologia

Nowością w Kia Stinger jest system Driver Attention Alert (DAA), który informuje o zmęczeniu kierowcy lub o znużeniu jazdą. Forward Collision Assistance (FCA), zintegrowany z automatycznym system hamowania awaryjnego (AEB) i z rozpoznawaniem pieszych, może wykryć potencjalne zderzenie z innym pojazdem lub pieszym i doprowadzić do zatrzymania samochodu. Advanced Smart Cruise Control (ASCC) odpowiada za utrzymanie zadanej odległości pomiędzy pojazdami.

Lane Keep Assist (LKA) aktywnie monitoruje zamierzony tor jazdy. Rear Cross Traffic Alert (RCTA) skanuje obszar z tyłu pojazdu podczas cofania z miejsca parkingowego.

Stinger zadebiutuje na rynku wyposażony także w najnowsze systemy informacyjno- rozrywkowe. Kolorowy Head-Up Display (HUD) o regulowanej wysokości umożliwi kierowcy zobaczenie najważniejszych informacji dotyczących jazdy i znajdujących się na linii wzroku przed przednią szybą. W konsoli środkowej znajduje się miejsce na bezprzewodowy port do ładowania smartfonów. Obsługa wielu systemów nie wymaga nawet odrywania rąk od kierownicy.

Podstawy system audio dla Stingera z 2,0-litrowym silnikiem pod maską obejmuje sześć głośników i siedmiocalowy ekran dotykowy. Wyposażenie standardowe Kia Stinger GT z 3,3-litrowym silnikiem V6 twin- turbo zawiera dziewięć głośników i zewnętrzny wzmacniacz. Dostępny jest również Premium Harman / Kardon audio system o mocy 720 watów i zewnętrznym wzmacniaczem, aby zapewnić krystalicznie czystą muzykę z 15 głośników i subwooferów umieszczonych pod siedzeniami kierowcy i pasażera.

System ten jest wyposażony w opatentowaną technologię odtworzenie muzyki Clari-Fi, która odbudowuje sygnał dźwiękowy utracony w procesie kompresji cyfrowej. Premium Harman / Kardon audio system jest wyposażony w nowej generacji technologię QuantumLogic Surround Sound, która wydobywa sygnały z oryginalnego nagrania.

Pokazywana na targach motoryzacyjnych w Detroit Kia Stinger trafi do sprzedaży w Europie w ostatnim kwartale 2017 r.