EURONCAP: HONDA CIVIC – PIĘĆ GWIAZDEK I NAGRODA

5Zgodnie z wynikami nowych, niezależnych testów bezpieczeństwa Euro NCAP, nowa Honda Civic została uznana za jeden z najbezpieczniejszych samochodów oferowanych na rynku europejskim. Dodatkowo, Instytut Euro NCAP ogłosił, iż nagroda Euro NCAP Advanced przyznana Hondzie za opracowanie systemu ograniczającego skutki kolizji CMBS dotyczy również nowego modelu Civic.

Nowa 5-drzwiowa Honda Civic uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Schemat testów zderzeniowych skupia się na ogólnym poziomie bezpieczeństwa pojazdu, dzięki czemu użytkownik otrzymuje łatwiejszy do zinterpretowania wynik w postaci pojedynczej oceny. Nowy system uwzględnia poziom bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów, poziom ochrony dzieci przewożonych w samochodzie, pieszych, a także dostępność systemów wspomagających bezpieczeństwo. Wszystkie modele Hondy przetestowane według nowych zasad (wprowadzonych w lutym 2009 r.) otrzymały 5 gwiazdek.

– Dziewiąta generacja Hondy Civic wywarła na nas ogromne wrażenie, osiągając doskonałe wyniki we wszystkich testach. Samochód otrzymał wysokie noty w zakresie oferowanych systemów wspomagających kierowcę i jest dostępny z opcjonalnym układem CMBS – powiedział Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP.

Instytut Euro NCAP ogłosił również, że nagroda Euro NCAP Advanced przyznana Hondzie za opracowanie systemu CMBS uwzględnia również nowy model Civic. Wyróżnienie potwierdza najwyższy poziom zaawansowania systemu, który oferuje wymierne efekty pod względem bezpieczeństwa jazdy. Kategoria Euro NCAP Advanced to odpowiedź na gwałtownie rosnącą liczbę nowoczesnych rozwiązań technicznych z zakresu bezpieczeństwa dostępnych w nowych pojazdach, które jeszcze nie zostały poddane obiektywnej ocenie.

Nagrodzony system CMBS działa w oparciu o radar. Układ ma pomagać w uniknięciu kolizji z pojazdami zaparkowanymi na drodze lub poruszającymi się po tym samym torze jazdy. System ma ostrzegać kierującego o bezpośrednim zagrożeniu kolizją przy niskich i wysokich prędkościach, czyli zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradach. Badania przeprowadzone początkowo na terenie Niemiec, a następnie w innych krajach Wspólnoty Europejskiej wykazały, że wyposażenie wszystkich pojazdów w system CMBS mogłoby przyczynić się do uniknięcia lub istotnego złagodzenia skutków 200 000 – 250 000 kolizji i wypadków rocznie.

Najwyższa ocena bezpieczeństwa, a także wyróżnienie przyznane przez Euro NCAP, jest potwierdzeniem zaangażowania Hondy w prace nad ogólną poprawą poziomu ochrony w samochodach. W centrum testowym firmy przy ośrodku badawczo – rozwojowym Tochigi przeprowadza się testy zderzeniowe z udziałem dwóch pojazdów, przy czym badany jest poziom bezpieczeństwa w modelach o różnych wymiarach i masie. Opracowuje się tam również rozwiązania pozwalające zmniejszyć stopień rozległości urazów u pasażerów i pieszych. Uniwersalne centrum testowe zostało otwarte w 2001 roku i jest to pierwsza tego typu jednostka na świecie (hale testowe w budynku, dostępne niezależnie od pogody).

System kontroli stabilności jazdy VSA

VSA został zaprojektowany, aby pomóc kierowcy w utrzymaniu panowania nad samochodem w ostrych zakrętach, w czasie przyspieszania i przy wykonywaniu gwałtownych manewrów, poprzez przyhamowywanie odpowiednich kół oraz sterowanie mocą silnika.

Struktura nadwozia typu ACE

Zaprojektowana w ośrodku rozwojowo – badawczym Hondy w Tochigi struktura nadwozia Advanced Compatibility Engineering (ACE) jest już dobrze znanym elementem poprawiającym bezpieczeństwo bierne pojazdów Hondy.

Struktura nadwozia ACE zapewnia wyraźną poprawę bezpieczeństwa pasażerów w przypadku kolizji czołowych. Tworzy ją sieć połączonych elementów strukturalnych, które równomiernie rozpraszają siły uderzenia na całą powierzchnię przedniej części pojazdu. Taki układ pozwala zminimalizować ryzyko deformacji kabiny pasażerskiej, a także pomaga ograniczyć siły działające na drugi pojazd biorący udział w zderzeniu.

Ochrona pieszych

W nowej Hondzie Civic zastosowano również wiele rozwiązań konstrukcyjnych mających na celu ochronę pieszych w razie wypadku. Badania dowodzą, iż zastosowanie tych rozwiązań w znaczący sposób zwiększa szanse pieszego na przeżycie wypadku. Do elementów tych należą osie ramion wycieraczek łamiące się w razie kolizji z pieszym, mocowania błotników przednich absorbujące energię uderzenia, łatwo odkształcalna konstrukcja zawiasów maski silnika oraz pusta przestrzeń bezpośrednio pod powierzchnią maski silnika.

Poduszki powietrzne i pasy bezpieczeństwa

Standardem we wszystkich wersjach są czołowe i boczne poduszki powietrzne, pełnowymiarowe kurtyny powietrzne oraz trzypunktowe pasy bezpieczeństwa przy wszystkich pięciu siedzeniach – te z przodu są dodatkowo wyposażone w dwustopniowe napinacze z ogranicznikami siły napięcia. Mocowania ISOFIX umieszczone na tylnych siedzeniach pozwalają poprawnie zainstalować fotelik dziecięcy.

SYSTEM CMBS

CMBS to niezależny układ ograniczający skutki kolizji. Przy prędkości powyżej 15 km/h, z odległości 100 metrów, system wykrywa za pomocą radaru samochody zaparkowane przed pojazdem lub jadące w tym samym kierunku. Gdy CMBS wykryje ryzyko kolizji, uruchamiana zostaje trójstopniowa procedura. Najpierw, zwykle na około trzy sekundy przed spodziewanym zderzeniem, kierowca ostrzegany jest przy pomocy sygnałów wizualnych i dźwiękowych. Następnie, gdy system wykryje, iż nadal istnieje poważne ryzyko kolizji (zwykle na około dwie sekundy przed zderzeniem), pas bezpieczeństwa kierowcy zostanie trzykrotnie napięty, a pojazd rozpocznie manewr ograniczonego, automatycznego wytracania prędkości.

Jeśli system uzna, iż kolizji nie da się już uniknąć, pasy bezpieczeństwa przednich foteli zostaną wstępnie napięte (przy pomocy napinaczy elektrycznych, których nie należy mylić z pirotechnicznymi napinaczami pasów bezpieczeństwa aktywowanymi podczas samej kolizji), a pojazd rozpocznie manewr hamowania awaryjnego. Siła hamowania może zostać dodatkowo zwiększona do maksimum, gdy kierowca zdecydowanie naciśnie pedał hamulca.

Wszystkie działania podejmowane przez system CMBS są w pełni odwracalne. Jeśli kolizji uda się uniknąć (np. w ostatniej chwili pojazd zjedzie z naszego pasa ruchu), napięcie pasów bezpieczeństwa zostaje cofnięte i ustają wszystkie sygnały ostrzegawcze.

Jakie korzyści daje zastosowanie systemu CMBS?

CMBS ma pomagać w uniknięciu kolizji z pojazdami zaparkowanymi na drodze lub poruszającymi się po tym samym torze jazdy. Szereg badań dowodzi, iż dekoncentracja kierującego, bądź jego nieuwaga, to przyczyna zdecydowanej większości wypadków. System ma ostrzegać kierującego o bezpośrednim zagrożeniu kolizją przy niskich i wysokich prędkościach, czyli zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradach. Badania przeprowadzone początkowo na terenie Niemiec, a następnie w innych krajach Wspólnoty Europejskiej wykazały, że wyposażenie wszystkich pojazdów w system CMBS mogłoby przyczynić się do uniknięcia lub istotnego złagodzenia skutków 200 000 – 250 000 kolizji i wypadków.

W jaki sposób testowano system CMBS?

Honda sprawdzała efektywność działania systemu CMBS w dwóch rodzajach testów. Oba były wierną symulacją typowych warunków drogowych. Aby zapewnić właściwe działanie systemu, kierowca testowy jechał w kierunku obiektów ruchomych i nieruchomych. Dzięki temu można było ustalić, czy system zadziała zgodnie z założeniami, tzn. czy ostrzegawcze sygnały dźwiękowe i wizualne zostaną wygenerowane w odpowiednim czasie, podobnie jak sygnały dotykowe (napięcie pasów bezpieczeństwa) i wreszcie, czy zostanie uruchomiona procedura automatycznego hamowania.

Aby określić reakcję kierowców na te sygnały, ochotnicy biorący udział w testach byli celowo rozpraszani w chwili, gdy jadący przed nimi pojazd-atrapa gwałtownie hamował. Ochotnicy nie wiedzieli, iż pojazd-atrapa mógł zostać w każdej chwili usunięty z ich drogi bez jakiegokolwiek ryzyka kolizji. Każdy ochotnik mógł uczestniczyć w testach tylko raz. Dzięki temu udało się w każdym teście utrzymać element całkowitego zaskoczenia krytyczną sytuacją drogową. Po porównaniu wyników testu funkcjonalności i wydajności, firma mogła ocenić i zagwarantować określony stopień efektywności działania systemu CMBS w warunkach rzeczywistych.

Dostępność

W modelach Civic, CR-V i Accord system CMBS jest dostępny jako opcja fabryczna wyposażenia, w bogatszych wersjach modelu. Dostęp do wyposażenia dodatkowego może być zależny od specyfiki danego rynku. W niektórych krajach CMBS może wchodzić w skład większego pakietu. Dostępność systemu na danym rynku należy sprawdzić u lokalnego dilera marki Honda.

NOWA HONDA CIVIC

Nowa pięciodrzwiowa Honda Civic została opracowana z myślą o europejskich klientach. W konstrukcji samochodu wykorzystano najważniejsze cechy poprzednika, wynosząc je na wyższy poziom technicznego zaawansowania. Civic wyróżnia się bardzo niską emisją CO2 – jednostka wysokoprężna emituje jedynie 110 g/km.

Nowy Civic będzie dostępny z trzema silnikami: benzynowymi jednostkami o pojemnościach 1,4 l oraz 1,8 l, a także z silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2,2 l (w Polsce diesel o tej pojemności nie będzie oferowany). Wszystkie silniki będą dostępne z sześciostopniowymi przekładniami manualnymi, systemem ECO Assist oraz układem automatycznego zatrzymania silnika Idle Stop. Zastosowano także układ wspomagania ruszania na wzniesieniu Hill Start Assist. Dla silnika benzynowego 1,8 l specjalnie opracowano nowoczesną przekładnię automatyczną.

Wszystkie nowe modele Hondy, łącznie z nowym Civikiem, zostały stworzone w oparciu o rygorystyczne normy bezpieczeństwa.

EURO NCAP

Euro NCAP przeprowadza wiarygodne i niezależne testy poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez najbardziej popularne modele sprzedawane na Starym Kontynencie.

Organizację powołano do życia w 1997 roku i obecnie działa ona przy wsparciu siedmiu europejskich rządów, Komisji Europejskiej oraz organizacji motoryzacyjnych i konsumenckich w każdym z krajów członkowskich.

Obecnie obowiązująca skala, wprowadzona w lutym 2009 roku odzwierciedla starannie opracowany wynik, na który składa się wiele aspektów bezpieczeństwa danego pojazdu: ocena ochrony dorosłego podróżnego (50%), dziecka (20%) oraz pieszego (20%), a także dostępność urządzeń i systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę (10%). Aby system wspomagania kierującego został wzięty pod uwagę w testach, musi on wchodzić w skład wyposażenia standardowego 90% modeli dostępnych na rynkach 27 państw członkowskich UE w 2010 roku.

Fot.: www.euroncap.com