FLEET ACADEMY: TAK BYŁO W HARRACHOWIE

Fleet Academy przekroczyło granicę… państwową. Po raz pierwszy szkolenie dla fleet managerów miało miejsce poza Polską w malowniczym, pokrytym grubą warstwą śniegu, czeskim Harrachowie. W marcowym szkoleniu uczestniczyło razem z naszymi partnerami około 80 osób.

Szkolenia Fleet Academy odbywają się kilka razy w roku i są skierowane do grupy około 60 fleet managerów z różnych rejonów Polski. Podczas ostatniego spotkania w harrachowskim hotelu Sklar uczestnicy ponownie przekonali się, że siłą szkoleń Fleet Academy są tradycyjnie część merytoryczna i staranny wybór prelegentów, oraz doskonała sposobność integracji środowiska fleet managerów. Równocześnie też uczestnicy mieli możliwość zapoznania się z nowościami świata motoryzacji oraz ofertami naszych partnerów.

Hotel Dla wielu fleet managerów równie cenną wiedzą była ta zdobywana w kuluarach podczas bezpośrednich rozmów z innymi praktykami zarządzania flotą. Tam też można było się zapoznać z nowinkami w ofercie na stoiskach sponsorów, czyli firm PKN Orlen, Carefleet, Inter Cars, MobileEye, Masterlease, Alphabet, Ultima-Auto (dealer Skody), S-Plus oraz Keratronik.

Poza częścią merytoryczną i wykładami równie atrakcyjne dla uczestników okazały się konkursy, w których można było wygrać cenne nagrody od sponsorów (m.in. PKN Orlen, Skody i Masterlease).

W pierwszym z nich Łukasz Jania, fleet manager Kofola As. oraz Krzysztof Lemmle, kierownik ds. floty i administracji Klima-Therm S.A. przybliżyli uczestnikom od strony praktycznej tematykę w jaki sposób rozwiązania IT oraz GPS wspierają zarządzanie flotą.

O zarządzaniu flotą w Czechach oraz o miejscowych przepisach ciekawie opowiadał Łukasz Jania z czeskiej Kofoli. Okazuje się, że u naszych południowych sąsiadów ok. 95 proc. aut służbowych jest wyposażonych w system GPS a prywatne użytkowanie pojazdu jest policzalne.

Do tego prawo jest też bardziej restrykcyjne niż polskie w kwestii łamania przepisów. Kierowca złapany na przekroczeniu prędkości o 50 km/h w mieście musi się liczyć z zabraniem prawa jazdy na pół roku, nawet 30-dniowym aresztem oraz zapłatą mandatu musi w wysokości w przeliczeniu ok. 4700 zł.

Gorącą dyskusję wywołał wykład Agnieszki Rzepeckiej, prezesa zarządu firmy Opus Trust Sp. z o.o., dotyczący transgranicznego najmu samochodów, dzięki któremu możemy odliczyć podatek VAT od samochodów osobowych bez przeróbek pojazdu.

Adam Karpiński, dyrektor pionu sprzedaży korporacyjnej Inter Cars S.A., poprowadził interesujący wykład nt. inteligentnego Systemu Ratunkowego ISR, który może być również jednym z narzędzi redukcji kosztów w firmie.

– Działalność gospodarcza wiąże się z ryzykiem a więc szkód do końca nie wyeliminujemy. O tym jak we własnym zakresie przygotować, przeprowadzić oraz wdrożyć audyt bezpieczeństwa floty samochodowej – mówili podczas wykładu Ireneusz Tymiński – dyrektor sprzedaży i rozwoju AON Polska Sp. z o.o. oraz Mariusz Stuszewski – wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Motorowego ODTJ. Swoimi doświadczeniami dzielili się również Tomasz Ziamek, z-ca Dyrektora ds. Inwestycji i Środków Transportu Drozapol oraz Bartłomiej Wiśniewski, kierownik ds. Floty Samochodowej i Telekomunikacji Provident. Na tym wykładzie Ireneusz Tymiński przypomniał, że jednym z większych obciążeń w całkowitym koszcie floty jest koszt ubezpieczenia, który może wynosić od 20 do 30 proc. Negocjacje z ubezpieczycielami wg niego są trudne, ale mogą być łatwiejsze, jeśli znacznie wcześniej zaczniemy budować odpowiednią pozycję negocjacyjną.

Piotr Wawrzynów, ekspert i konsultant w dziedzinie komunikacji oraz strategii działań marketingowych, poprowadził interesujący wykład nt. twórczego rozwiązywania problemów w kontekście komunikacji i negocjacji w procesie zarządzania flotą. Zainteresowani mogli się dowiedzieć w jaki sposób rozmawiać i pertraktować z użytkownikami aut firmowych oraz jak poważnym problemem może być stres. Według Piotra Wawrzynowa percepcja kierowcy w stresie jest inna – zestresowany użytkownik pojazdu widzi mniej a tym samym jest bardziej narażony na wypadki. Kierownicy tworzący niekiedy ambitne trasy przejazdów dla swoich pracowników powinni mieć to na uwadze.

Z wyjątkową uwagą fleet managerzy słuchali wykładu o tym jak podnieść wartość samochodu firmowego przed odsprzedażą. O Programie Przeglądów Estetycznych mówił Tomasz Jezierski, Dyrektor Zarządzający, S-Plus Sp. z o.o.

Na sam koniec części wykładowej rozgorzała dyskusja na temat wad i zalet posiadania jednego lub wielu dostawców usług CFM-owych w jednej firmie. Moderatorem wymiany doświadczeń między fleet managerami był Michał Chudzik, dyrektor Działu Klientów Korporacyjnych Alphabet Polska Fleet Management.

Fleet managerzy mogli odbyć jazdy testowe samochodami Hyundai, Opel, Skoda oraz Volkswagen po jednej z kilku wyznaczonych i malowniczych tras. Wśród prezentowanych aut znalazły się i rynkowe nowości.

Więcej informacji: www.fleet.com.pl