FORD: MOTOR 1,0 LITRA ECOBOOST PO RAZ PIĄTY SILNIKIEM ROKU

ford-Engine09

Już piąty raz z rzędu opracowana przez Forda niewielka jednostka 1,0 litra EcoBoost zdobyła wyróżnienie dla najlepszej konstrukcji w swojej klasie w konkursie Międzynarodowy Silnik Roku (International Engine of the Year).

Jurorzy docenili charakterystykę, osiągi, wydajność paliwową oraz kulturę pracy motoru, zwracając również uwagę na nowoczesne rozwiązania techniczne.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI


 

Wydajna, trzycylindrowa konstrukcja EcoBoost uzyskała tytuł „Najlepszego silnika poniżej 1,0 litra” przyznanego przez 65 dziennikarzy motoryzacyjnych z 31 krajów całego świata. W tym roku jednostka pokonała 32 konkurentów, czyli 19 więcej, niż w roku 2012, kiedy triumfowała po raz pierwszy. Należy zauważyć, że szczególnie w roku 2015 na rynku pojawiło się wiele nowych silników o pojemności poniżej 1 litra, wyposażonych w turbodoładowanie i bezpośredni wtrysk paliwa.

– Silnik 1,0 litra EcoBoost był rewolucyjną konstrukcją i mimo, że inne firmy zaczęły podążać ścieżką wytyczoną przez Forda, nasza jednostka już od pięciu lat pozostaje punktem odniesienia w tej klasie. Duch innowacji, który pomógł nam stworzyć tę jednostkę jest ciągle wśród nas obecny, dlatego w oparciu o pierwotne założenia tworzymy nowe, oszczędne, czyste i mocne silniki wysokoprężne o obniżonej pojemności skokowej – powiedział Joe Bakaj, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe.

Silnik EcoBoost 1,0 litra, dostępny w wersjach o mocy 100, 125, 140 KM, a nawet 180 KM w rajdowej wersji Ford Fiesta R2, jest oferowany w 72 państwach na całym świecie. Warto zauważyć, że 140-konna odmiana oferuje lepszy stosunek mocy do pojemności, niż silnik Bugatti Veyron.

Ponadto, drogowa odmiana modelu Formula Ford z silnikiem EcoBoost 1,0 litra o mocy 205 KM pokonała okrążenie północnej pętli słynnego toru Nürburgring w czasie 7 minut i 22 sekund, wyprzedzając tym samym supersamochody z silnikami o mocy ponad 600 KM, jak na przykład Lamborghini Aventador, Ferrari Enzo czy Pagani Zonda.

Łącznie w Europie dostępnych jest jedenaście modeli Forda z silnikiem 1,0 litra EcoBoost, w tym Fiesta, EcoSport, B-MAX, Focus, C-MAX, Grand C MAX oraz Transit Connect, Tourneo Connect, Transit Courier, Tourneo Courier, a także Mondeo. Jeden na pięć nowych Fordów sprzedanych w Europie w 2015 roku był wyposażony w tę jednostkę. W przypadku modelu Fiesta były to natomiast blisko dwa egzemplarze na pięć.

W oparciu o rozwiązania techniczne zastosowane w silnikach EcoBoost Ford rozwija obecnie najnowsze jednostki wysokoprężne o zmniejszonej pojemności skokowej – w tym roku konstrukcja o pojemności 2,0 litrów EcoBlue trafiła pod maskę Forda Transita. Nowy silnik jest bardziej wydajny i ma wyższy moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych, co zawdzięcza zastosowaniu turbosprężarki o niskiej bezwładności, systemu wtrysku paliwa pod wysokim ciśnieniem, zintegrowanych kolektorów, konstrukcji typu „pasek w oleju” oraz rozwiązaniom obniżającym tarcie wewnętrzne.

Globalna rodzina oszczędnych i mocnych jednostek EcoBoost obejmuje obecnie czterocylindrowe silniki 1,5 litra,1,6 litra, 2,0 litra i 2,3 litra oraz konstrukcje V6 o pojemności 2,7 i 3,5 litra. Największy silnik 3,5 litra napędza najnowszego Forda GT, który w tym miesiącu wystartuje w 24-godzinnym wyścigu Le Mans.

– Opracowany przez Forda silnik 1,0 litra EcoBoost wciąż może liczyć na głosy jurorów, co świadczy o jego wyjątkowej konstrukcji. To jeden z najlepszych przykładów tzw. downsizingu silnika, pozwalający uzyskać niższe zużycie paliwa bez negatywnego wpływu na osiągi oraz kulturę i charakterystykę pracy – powiedział Dean Slavnich, współprzewodniczący 18. gali rozdania nagród w Stuttgarcie.