FORD: NOWY RANGER – PICKUP NA KAŻDĄ DROGĘ

Nowy Ford Ranger łączy wydajność i siłę typowego pickupa z najnowocześniejszymi technologiami, ponadprzeciętnym poziomem bezpieczeństwa, najwyższą jakością i dużym komfortem. Pierwsze jazdy modelem polscy dziennikarze migli odbyć już w kwietniu.

Samochód jest dostępny w trzech wersjach kabinowych – Double, Super oraz Regular. Klienci mają też do wyboru wiele praktycznych opcji wyposażeniowych oraz wersje z napędem 4×2 i 4×4.

Nowy Ford Ranger został zaprojektowany i zbudowany w celu spełnienia potrzeb klientów wykorzystujących samochód zarówno do pracy, jak i rekreacyjnie. Pickup Forda ma teraz większą ładowność i wiodącą w klasie siłę uciągu przyczepy, a na jego pokładzie zainstalowano najnowocześniejsze funkcje z zakresu komfortu i udogodnień.

– Nowy Ford Ranger to doskonały przykład sprawnego wdrażania naszej globalnej strategii ‘One Ford’ – powiedział Stephen Odell, prezes i dyrektor generalny Ford of Europe. Samochód powstał z połączenia wiedzy i doświadczenia oddziałów Forda na całym świecie, aby sprostać wymaganiom klientów szukających wszechstronnego i bezkompromisowego pojazdu. Nabywcy aut tego typu mają zwykle wysokie oczekiwania względem pickupów, wykraczające poza różnice w specyfikacji poszczególnych rynków. Prawdziwym wyzwaniem było więc zbudowanie samochodu, który będzie silny, a jednocześnie komfortowy, solidny, a za razem stylowy, a także bezpieczny i zaawansowany technologicznie przy zachowaniu przystępnej ceny. Wierzymy, że cel został osiągnięty bez kompromisów.

Opracowany dla rynków całego świata

Płyta podłogowa nowego Forda Ranger została zaprojektowana przez globalny zespół ekspertów z siedzibą w Australii i wykorzystuje najważniejsze osiągnięcia technologiczne Forda, łącznie z mocnymi silnikami oraz sześciobiegowymi przekładniami sprawdzonymi w najcięższych warunkach eksploatacji. Inżynierowie i projektanci Forda mieli również pełny dostęp do globalnych zasobów Forda, ośrodków testowych i obszernych baz danych na temat pickupów.

Najważniejszym aspektem w pracach rozwojowych nad projektem nowego Forda Ranger była współpraca poszczególnych zespołów. Wszystko jest w tym przypadku nowe – silniki, przekładnie, rama, zawieszenie, układ kierowniczy, układ hamulcowy, podwozie, nadwozie i wnętrze. Do tego dochodzi nowe wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu pasażerów.

W początkowej fazie realizacji projektu, eksperci przeprowadzili z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii komputerowych około 30 000 symulacji w zakresie bezpieczeństwa, wytrzymałości, ergonomii, dynamiki i aerodynamiki pojazdu. Aż 7 500 wirtualnych testów dotyczyło podwozia i miało na celu stworzenie wytrzymałej bazy dla całego pojazdu, natomiast ponad 10 000 symulacji przypadło na nadwozie i dopracowanie stylistyki oraz funkcjonalności.

Po stworzeniu pierwszych prototypowych modeli przeprowadzono zakrojone na szeroką skalę testy w 15 krajach na całym świecie, aby opracować gotowy produkt, który z łatwością zniesie trudy eksploatacji w australijskim buszu, sprawdzi się podczas szybkiej jazdy niemieckimi autostradami i nie zawiedzie kierowcy nawet podczas wielogodzinnego przemierzania argentyńskiej Pampy.

Nowy Ford Ranger musiał sprostać wysokim i niskim temperaturom powietrza, deszczom monsunowym, dużym wysokościom, rwącym rzekom, wysuszonym pustyniom i dziurom na drogach Australii, Dubaju, Tajlandii, Ameryki Południowej, Brazylii, Szwecji i Afryki Południowej. Prototypowe egzemplarze Forda Ranger pokonały ponad milion kilometrów i przeszły wielogodzinne testy w najnowocześniejszych laboratoriach.

Seryjna produkcja nowego Forda Ranger rozpoczęła się w fabryce w Tajlandii z przeznaczeniem na rynki regionu Azji i Pacyfiku, natomiast w odnowionym oddziale w Afryce Południowej powstają modele przeznaczone na rynek krajowy, rynki europejskie i rynki wschodzące w Afryce. Pod koniec roku w fabryce w Argentynie ruszy produkcja pickupa dla klientów w Ameryce Południowej. W sumie, Ford Ranger będzie sprzedawany na 180 rynkach całego świata, co uczyni go jednym z najszerzej dostępnych produktów Forda.

Stylistyka ‘21st Century Tough’

Poprzez połączenie muskularnego wyglądu z nowoczesnymi wyznacznikami stylistycznymi powstała stylistyka określana przez projektantów jako „21st Century Tough”, dzięki której nowy model prezentuje się doskonale zarówno na placu budowy, jak i pod ekskluzywną restauracją. Z przodu uwagę zwraca krótki zwis oraz charakterystyczna osłona chłodnicy z trzema poprzecznymi ramionami, które są wyróżnikiem samochodów użytkowych Forda oferowanych na całym świecie.

Przednia szyba została pochylona pod większym kątem w celu nadania nadwoziu bardziej sportowej i dynamicznej sylwetki, a większe reflektory i lusterka oraz wtłoczone krawędzie obręczy kół zapewniają jednolity wygląd wszystkich wersji nowego Forda Ranger, a także nadają nadwoziu pojazdu agresywny i dynamiczny wygląd.

Dzięki wyżej poprowadzonej linii bocznej oraz wyższym ścianom skrzyni ładunkowej, nowy Ranger zyskuje zacznie na funkcjonalności. Wersje Regular Cab oraz Super Cab oferują największą powierzchnię ładunkową w swoich klasach, wynoszącą odpowiednio 1,82 oraz 1,45 m3, a wersja Double Cab (1,21 m3) znalazła się pod tym względem w ścisłej czołówce swojego segmentu.

Przy 5359 mm długości oraz 1850 mm szerokości Ford Ranger jest większy od poprzednika, ale nie sprawia problemów podczas parkowania lub manewrowania na wąskich miejskich ulicach. Jest to w sporej mierze zasługa wyjątkowo precyzyjnego układu kierowniczego. Do wykonania skrętu kół między skrajnymi pozycjami potrzeba tu jedynie 3,5 obrotu koła kierownicy, co oznacza jeden z najlepszych wyników w tym segmencie.

Wszechstronne i komfortowe wnętrze

Nowy Ford Ranger oferuje poziom komfortu i udogodnień, dostępny do tej pory jedynie w samochodach osobowych. Dzięki zastosowaniu wysokogatunkowych materiałów i za sprawą świetnej jakości wykonania, kabina pasażerska zniesie wszelkie trudy codziennej eksploatacji nawet w najcięższych warunkach.

W tylnej części kabiny Double Cab wygospodarowano więcej miejsca na nogi poprzez przesunięcie do przodu słupka B. W rezultacie z tyłu zmieszczą się trzy dorosłe osoby.

Ford Ranger w wersji Double Cab może pochwalić się 23 praktycznymi schowkami, które pomieszczą przedmioty różnego rodzaju. W największym w klasie schowku w konsoli środkowej o pojemności 8,5 litra można na przykład schłodzić sześć puszek z napojami w modelach wyposażonych w nawiewy z systemu klimatyzacji.

Boczne kieszenie w drzwiach bez problem pomieszczą 1,5-litrowe butelki, a schowek w tablicy rozdzielczej przed fotelem pasażera komputer przenośny o przekątnej matrycy do 16 cali. W konsoli środkowej oraz w innych miejsca bezpośrednio w zasięgu kierowcy znajdują się kolejne schowki, które idealnie nadają się do przewozu telefonów komórkowych lub innych niewielkich przedmiotów.

 

 

Nowy Ford Ranger został wyposażony w nowoczesne technologie, które czynią pickupa łatwiejszym w eksploatacji, bezpieczniejszym i przyjemniejszym w prowadzeniu. W wersjach wyposażonych w system Bluetooth®1, USB i złącze iPod®2, kierowca może bezprzewodowo, przy pomocy komend głosowych, obsługiwać telefon komórkowy, zestaw audio, iPoda, urządzenia USB oraz układ klimatyzacji. W bogato wyposażonych modelach dostępne są również takie elementy, jak dwustrefowa klimatyzacja automatyczna, tempomat, pięciocalowy wyświetlacz kolorowy czy nawigacja satelitarna.

Wyższa moc i niższe zużycie paliwa

Silniki opracowane dla nowego Forda Ranger oferują doskonałe połączenie mocy, wysokiego momentu obrotowego i wiodącej w klasie wydajności. W ofercie są trzy nowe jednostki napędowe, które spełnią wszystkie wymagania stawiane im przez klientów.

Na szczycie oferty stoi nowy, 3,2-litrowy pięciocylindrowy silnik Diesel. Dzięki płaskiemu przebiegowi krzywej momentu obrotowego oraz wyższym wartościom momentu osiąganym w szerszym zakresie obrotów, nowy Ford Ranger może z łatwością transportować ciężkie ładunki drogami szybkiego ruchu bez potrzeby ciągłego redukowania biegów. Dziewięćdziesiąt procent maksymalnego momentu obrotowego wynoszącego 470 Nm dostępnych jest w przedziale od 1 700 do 3 500 obr./min., co zapewnia doskonałą elastyczność silnika. Średnie zużycie oleju napędowego w cyklu mieszanym wynosi w modelu 4×4 z manualną skrzynią biegów 10 l/100 km, natomiast w wersji 4×4 z automatem* 10,6 l/100 km.

Dla klientów preferujących silniki o mniejszych pojemnościach skokowych Ford oferuje czterocylindrową jednostkę wysokoprężną 2,2 l. Silnik rozwija 150 KM i 375 Nm maksymalnego momentu obrotowego przy wykorzystaniu turbosprężarek o zmiennej geometrii, które zapewniają precyzyjne sterowanie ciśnieniem doładowania w szerszym zakresie prędkości. Wszystko to pozwala uzyskać wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach silnika, co z kolei przekłada się na lepsze osiągi i wyższą wydajność paliwową. W wersji z napędem 4×2, silnik o pojemności 2,2 litra zużywa średnio 8,3 litra oleju napędowego na 100 kilometrów.

W wybranych wersjach nowego Forda Ranger z silnikiem wysokoprężnym po raz pierwszy dostępna będzie skrzynia manualna lub automatyczna o sześciu przełożeniach. Zaletą takiego rozwiązania jest ograniczenie obrotów silnika oraz zwiększenie zasięgu podczas długich podróży autostradą i w eksploatacji miejskiej.

Wiodące w klasie możliwości

Nowy Ford Ranger został szczegółowo opracowany i gruntownie przetestowany, dzięki czemu podoła każdemu, nawet najtrudniejszemu zadaniu. Pickup Forda uciągnie cięższą przyczepę, przewiezie więcej i wjedzie głębiej i wyżej, niż wielu konkurentów.

Ford Ranger odznacza się siłą uciągu przyczepy o masie do 3 350 kilogramów w modelach wyposażonych w silniki Diesel, natomiast głębokość brodzenia w wersjach 4×4 wynosi 800 milimetrów nawet przy pełnym obciążeniu pojazdu. Niektóre warianty 4×2 mają ładowność ponad 1 350 kilogramów i prześwit aż 241 milimetrów.

Doskonała sprawność terenowa nowego Forda Ranger to zasługa m.in. nowego, kompaktowego przedniego dyferencjału, zmodyfikowanej tylnej osi i niższych przełożeń w skrzyni biegów. Dużą rolę w przypadku jazdy offroadowej odgrywa również sterowana elektronicznie skrzynia rozdzielcza – dostępna zarówno w modelach z ręczną, jak i automatyczną skrzynią biegów – która pozwala kierowcy na dowolne przełączanie napędu pomiędzy trybem 4×2 i drogowym ustawieniem 4×4 za pośrednictwem pokrętła umieszczonego w konsoli centralnej.

Wybrane wersje nowego Forda Ranger zostały wyposażone w najnowocześniejszy układ kontroli trakcji (TCS), który dba o zachowanie stabilności pojazdu poprzez zwiększanie przyczepności przy każdym z napędzanych kół. W przeciwieństwie do mechanizmu różnicowego o ograniczonym poślizgu, TCS ogranicza moment obrotowy silnika do precyzyjnie określonej wartości, którą można przenieść na nawierzchnię przez koła, a także całkowicie wyhamowuje ślizgające się koło, przekazując dostępny moment obrotowy do koła lub kół o największej przyczepności.

Nowa jakość prowadzenia

Podwozie opracowane dla nowego Forda Ranger wyróżnia go na tle konkurencji, zapewniając ciche i komfortowe właściwości jezdne typowe dla samochodów osobowych, lepiej dobraną siłę wspomagania układu kierowniczego, precyzyjne prowadzenie i lepszą stabilność na drodze.

W przednim zawieszeniu zastosowano kolumny ze sprężynami śrubowymi, co ułatwiło odpowiednią konfigurację górnych i dolnych wahaczy. Zarówno w wersji z napędem na dwa, jaki i cztery koła, amortyzatory i sprężyny w zawieszeniu zostały zestrojone pod kątem eksploatacji w zróżnicowanych warunkach drogowych przy uwzględnieniu obciążenia pojazdu, środka ciężkości, momentu obrotowego i rozdziału napędu.

Nowy układ kierowniczy z mechanizmem zębatkowym zastosowany w Fordzie Ranger jest komunikatywny i precyzyjny, przez co sprawdza się zarówno podczas manewrowania na parkingu, jak i podczas jazdy z wyższą prędkością.

Na tle innych pickupów z tego segmentu, nowy Ford Ranger wyróżnia się też cichą kabiną pasażerską. Niski poziom hałasu i drgań wewnętrznych osiągnięto poprzez usztywnienie drzwi oraz zastosowanie dodatkowych materiałów wygłuszających w drzwiach, dachu i panelach nadwozia.

Zaawansowana ochrona

Wybrane wersje nowego Forda Ranger zostały wyposażone w elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) obejmujący zaawansowane czujniki, które nieustannie monitorują zachowanie pojazdu i porównują zgromadzone dane z torem jazdy obranym przez kierowcę.

Samochód został również wyposażony w szereg systemów zintegrowanych z ESP, które dodatkowo zwiększają stabilność jazdy:
• układ kontroli zjazdu ze wzniesienia: (Hill Descent Control) Wspomaga kierowcę podczas zjazdu ze stromego wzniesienia;
• układ wspomagający ruszanie na wzniesieniu: (Hill Launch Assist) Pomaga kierowcy ruszyć na wzniesieniu bez staczania się w dół;
• układ kontroli kołysania przyczepy: (Trailer Sway Control) Zapewnia stabilność podczas jazdy z przyczepą;
• system kontroli obciążenia pojazdu: (Adaptive Load Control) Zapewnia optymalną stabilność pojazdu bez względu na obciążenie;
• układ wspomagania nagłego hamowania: (Emergency Brake Assist) Generuje dodatkowe ciśnienie w układzie hamulcowym podczas awaryjnego hamowania;
• funkcja ostrzegania innych użytkowników drogi o gwałtowanym hamowaniu: (Emergency Brake Light) Włącza światła awaryjne podczas nagłego hamowania, ostrzegając innych kierowców o niebezpieczeństwie;
• układ kontroli ryzyka wywrócenia się pojazdu: (Roll-Over Mitigation) Przy wykryciu sytuacji potencjalnie grożącej wywróceniem pojazdu uruchamia układ ESP w celu przywrócenia stabilności.

Nowy Ford Ranger oferuje najnowocześniejsze technologie bezpieczeństwa pasywnego, łącznie z kompleksowym systemem poduszek powietrznych, dostępnym w zależności od modelu. Standardem we wszystkich wersjach kabin nowego Forda Ranger są po raz pierwszy boczne kurtyny powietrzne, które chronią głowy pasażerów podczas zderzenia. Kurtyna powietrzna została zaprojektowana tak, aby chronić osoby podróżujące w pierwszym i drugim rzędzie siedzeń poprzez pokrycie górnej części bocznego przedziału pasażerskiego oraz powierzchni szyb ciągnącej się od słupka A do słupka C.

Nowe poduszki powietrzne umieszczone w bocznych podparciach przednich siedzeń zapewniają natomiast ochronę tułowia pasażerów w razie uderzenia w bok pojazdu. Pozostałe elementy z zakresu bezpieczeństwa biernego to czołowe poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz napinacze i ograniczniki siły napięcia pasów bezpieczeństwa.

– Nowy Ford Ranger to wynik czterech lat intensywnych prac rozwojowych prowadzonych przez blisko 500 inżynierów w Australii i innych oddziałach Forda na całym świecie – powiedział Gary Boes, szef linii pojazdów w dziale opracowywania produktu, Ford Asia Pacific and Africa. Model ten został zaprojektowany, opracowany i wyprodukowany w jednym celu – zajęcia pozycji lidera segmentu. W rezultacie powstał wydajny, komfortowy, mocny i bezpieczny pickup, dający swojemu właścicielowi dużą satysfakcję z jazdy.

PIERWSZE WRAŻENIA Z JAZDY

Pełny test nowego Forda Ranger zamieścimy zapewne wkrótce. Tymczasem pragniemy się podzielić pierwszymi wrażeniami z jazdy.

Ranger jest samochodem na wszystkie drogi. Podczas jazdy po asfalcie nie sprawia żadnych problemów – prowadzi się pewnie. oczywiście należny brać pod uwagę jego parametry, uważać przy wyprzedzaniu, bowiem nie jest to przecież auto osobowe, ale “kawał maszyny”.

Siedząc w środku jako pasażer, po zamknięciu oczu, można się pomylić – komfort jazdy i wyciszenie wnętrza jest świetne – na poziomie auta osobowego…

Silnik diesla Duratorq TDCi o pojemności 2,2 litra i mocy 150 KM jest zupełnie wystarczający nawet do dynamicznej jazdy. Maksymalną moc osiąga już przy 3700 obr./min, a moment 375 Nm – od 1500 obr./min. To zapewne zaleta turbosprężarki o zmiennej geometrii z czujnikiem położenia. Właśnie “kręcenie” od dołu jest jego wielka zaletą – niweluje niemałą przecież masę pojazdu. Do jednostki napędowej można dobrać manualną, 6-biegową, albo automatyczna, 6-biegową skrzynię biegów.

Warto tylko pamiętać, że przełączanie napędów 4×2 i 4×4 może odbywać się do prędkości 120 km/godz.

Sprawnie pracują też liczne systemy wspomagające kierowcę. Dzięki nim nawet pokonywanie ciasnych zakrętów może odbywać się przy relatywnie znacznej szybkości. zawieszenie przednie to podwójne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi, tylne – resory piórowe typu „Berlin eye”.

Swoje znakomite cechy samochód pokazuje jednak podczas jazdy w terenie. Przełożenia 4×4 (terenowe / reduktor) wynosi 2.48:1. Bez problemy przeprawialiśmy się przez teren grząski, piaszczysty czy wodę. To naprawdę wielka frajda podróżować nowym Fordem Ranger w terenie…

Warto jeszcze dodać, że Ranger jest pierwszym pickupem, który w w testach zderzeniowych Euro NCAP uzyskał maksymalna ocenę – pięć gwiazdek.

A jak wyglądają ceny w polskich salonach? Rozpoczynają się już od 74 650 złotych (cennik zamieszczamy poniżej w galerii).