FORD: NOWY SYSTEM PARKOWANIA – TRWAJĄ TESTY

Lommel 1_02

Firma Ford Motor Company pracuje nad nowym, automatycznym systemem parkowania, który umożliwi kierowcom znajdującym się wewnątrz lub na zewnątrz swojego samochodu zaparkowanie auta poprzez naciśnięcie jednego przycisku.

Technologia nazwana Fully Assisted Parking Aid znajduje się obecnie w fazie testów prototypu. System steruje układem kierowniczym, skrzynią biegów oraz ruchem pojazdu do przodu i do tyłu, pozwalając zaparkować samochód poprzez naciśnięcie jednego przycisku.


Zobacz także:
TECHNIKA
FORD: TESTOWY POJAZD SAM UNIKA KOLIZJI


W tym tygodniu Ford po raz pierwszy zademonstrował dziennikarzom działanie tej technologii w ośrodku badawczym w Lommel w Belgii.

– Parkowanie w zatłoczonych miastach może być stresujące i trudne. Chcemy, aby wykonywanie tego manewru było łatwe, wydajne i precyzyjne, a to oznacza konieczność szukania nowych rozwiązań i badania nowych możliwości – mówi Barb Samardzich, wiceprezes ds. rozwoju produktu, Ford of Europe.

Zobacz w wersji oryginalnej youtube.com.

Eksperci z należącej do Forda jednostki ds. badań i zaawansowanych technologii pracują obecnie nad unowocześnieniem systemu parkowania Fully Assisted Parking Aid opierając się na istniejących technologiach Forda, jak systemie wspomagającym parkowanie Active Park Assist i przekładni Ford Powershift.

Przekładnia Ford Powershift potrafi elektronicznie przełączać biegi przeznaczone do jazdy do przodu oraz bieg wsteczny bez konieczności wykonywania jakichkolwiek czynności przez kierowcę, natomiast system wspomagający parkowanie Active Park Assist wyszukuje miejsce parkingowe o odpowiednich wymiarach i kieruje w to miejsce samochód.

Lommel 3_02

System Fully Assisted Parking Aid będzie potrafił wykryć odpowiednie miejsce do zaparkowania równoległego, wykorzystując w tym celu czujniki ultradźwiękowe. Aby aktywować układ, kierowca będzie musiał przełączyć przekładnię w położenie neutralne, a następnie nacisnąć przycisk zdalnego sterowania, znajdując się wewnątrz lub na zewnątrz samochodu. System przejmie wówczas kontrolę nad układem kierowniczym, ruchem pojazdu do przodu i do tyłu oraz układem hamulcowym, automatycznie parkując auto w wyznaczonym miejscu.

Nowy układ zlokalizuje miejsce parkingowe podczas jazdy z prędkością do 30 km/h, a podczas wykonywania manewru parkowania kierowca będzie musiał cały czas trzymać wciśnięty przycisk, przez co w każdej chwili będzie można dezaktywować system.

Lommel 2_01

Opracowane przez Forda systemy wspomagające parkowanie potrafią wprowadzić samochód w miejsce parkingowe zaledwie o dwadzieścia procent dłuższe od całkowitej długości nadwozia auta, w związku z czym w przyszłości zastosowanie układu Fully Assisted Parking Aid na szeroką skalę przyczyni się do zwolnienia miejsc parkingowych, które normalnie byłyby zajęte
w związku z nieefektywnym parkowaniem.

Ford zaprezentował niedawno prototyp S-MAX Concept oferujący wiele nowoczesnych technologii, łącznie z zaawansowaną wersją systemu wspomagającego parkowanie Active Park Assist z możliwością parkowania prostopadłego. Taki system może również być wykorzystany przez układ Fully Assisted Parking Aid, aby pomóc kierowcom zaparkować w ciasnych miejscach lub w garażach.

– Obecnie dysponujemy już technologiami, które umożliwiają nam stworzenie w pełni zautomatyzowanego systemu parkowania, który wspomoże naszych klientów. System Fully Assisted Parking Aid może również pomóc niepełnosprawnym i starszym kierowcom, jak również osobom, dla których parkowanie tyłem w wąskich uliczkach jest dużym problemem – powiedział Paul Mascarenas, dyrektor ds. technologicznych firmy i wiceprezes ds. badań i innowacji Ford of Europe.

Ford_S-MAX_Concept_43