FORD: ZIELONA PRZESZŁOŚĆ CZYLI HYBRYDOWE UKŁADY NAPĘDOWE

ford-elektr1

Podczas konferencji o nazwie „Go Electric” w Amsterdamie Ford zaprezentował nową, zelektryfikowaną linię pojazdów. Będą one oznaczane emblematem Ford Hybrid.

Do ich napędu zostaną wykorzystane zaawansowane hybrydowe układy napędowe: miękkie i pełne hybrydy. Dla użytkowników będzie to oznaczało możliwość oszczędzania paliwa, ale też znacznie lepsze wrażenia z jazdy.


Zobacz także:

ROZMAITOŚCI

ECO


 

Na początku tego roku Ford poinformował, że każdy model, poczynając od całkowicie nowego Focusa otrzyma swoją zelektryfikowaną wersję. Obejmuje to zarówno nowe modele, jak i nowe wersje istniejących pojazdów. Oferowane będą one zarówno jako tzw. miękkie hybrydy, modele w pełni hybrydowe, hybrydowe plug- in, jak również w pełni elektryczne.

ford-elektr2

Hybrydowe i w pełni elektryczne modele marki wykorzystują różnorodne technologie układów napędowych i systemy, które dostosowują ich osiągi i możliwości do potrzeb i oczekiwań oraz odzwierciedlają wiele scenariuszy eksploatacji dla różnych pojazdów.

Na przykład elektryczne wspomaganie momentu obrotowego za pomocą zintegrowanego rozrusznika/ generatora BISG zwiększy dynamikę jazdy samochodów rodzinnych z silnikami benzynowymi takich jak Fiesta i Focus EcoBoost Hybrid, zapewniając im większą moc, szybkość reakcji na gaz i jednocześnie oszczędność paliwa.

W przypadku modeli hybrydowych EcoBlue, w tym Transita Custom i Tourneo Custom, technologia ta jest wykorzystywana wyłącznie w celu dalszego zwiększenia oszczędności paliwa, którą oferują silniki Diesla.

ford-elektr3

W nowym Fordzie Kuga Plug In Hybrid, jak i SUV Explorer Plug In Hybrid do napędu wykorzystano silnik spalinowy, którego działanie wspomaga silnik elektryczny, zasilany z ładowanego z sieci akumulatora. To rozwiązanie sprzyja oszczędzaniu paliwa, zapewnia też możliwość jazdy bez emisji spalin.

Kuga wykorzystuje przekładnię hybrydową z rozdziałem mocy, która łączy oba źródła zasilania w celu zoptymalizowania oszczędności paliwa. W modelu Explorer producent wykorzystał zalety wnikające z równoległego układu hybrydowego, co pozwoliło wykorzystać pełną moc silnika spalinowego i elektrycznego w celu uzyskania maksymalnej zdolności holowania.

Dla odmiany w Transicie Custom Plug In Hybrid oraz w Tourneo Custom Plug-in Hybrid wykorzystano szeregowy układ hybrydowy, co pozwoliło doładowywany z gniazdka akumulator zasilający silnik elektryczny połączyć z oszczędnym silnikiem benzynowym, wyłącznie w celu ładowania akumulatora, bez fizycznego połączenia z kołami.

Systemem rekuperacji energii, wykorzystany w Mondeo Hybrid, pozwala na poruszanie się w trybie czysto elektrycznym, oferując bezgłośną pracę i wyjątkową sprawność, szczególnie w mieście, gdy ruch uliczny wymusza częste zatrzymywanie się. Taki układ napędowy eliminuje obawy klientów związane zarówno z zasięgiem, jak i koniecznością korzystania z zewnętrznego źródła energii w celu ładowania akumulatora.

ford-elektr4

Ford jest założycielem i członkiem stowarzyszenia IONITY, które stawia sobie za cel udostępnienie 400 stacji szybkiego ładowania w najważniejszych europejskich lokalizacjach do 2020 roku. Umożliwia to znaczne skrócenie czasu ładowania w porównaniu z istniejącymi systemami.

Ford będzie również współpracować ze swoim partnerem, NewMotion, by stworzyć punkty kompleksowej obsługi ładowania z wykorzystaniem sieci ładowarek, obejmującej ponad 100 000 punktów ładowania w 28 krajach w całej Europie. Producent wprowadził własne inteligentne ładowarki (tzw. wall- box) i będzie współpracować z największymi dostawcami energii, by dać swoim klientom dostęp do specjalnych taryf dla pojazdów elektrycznych i usług instalacyjnych.

– W przypadku elektryfikacji nie istnieje jedno rozwiązane, które można stosować w każdym samochodzie. Wymagania i sposób użytkowania pojazdu przez każdego klienta są za każdym razem inne. Strategia opracowywania nowych układów napędowych Forda, uwzględniająca drobne niuanse związane ze sposobem użytkowania pojazdów, umożliwi naszym klientom znalezienie najbardziej odpowiedniego dla nich rozwiązania. Dzięki niej, jazda samochodami z napędem elektrycznym będzie łatwiejsza i dużo przyjemniejsza – wyjaśnia Joerg Beyer, główny dyrektor działu konstrukcyjnego, Ford of Europe.

Ford zaprezentował również nowy koncept Transit Smart Energy – jedynego w swoim rodzaju, 10-osobowego minibusa, pomagającego odkrywać i badać rozwiązania, maksymalizujące efektywność energetyczną i zasięg zelektryfikowanych pojazdów przyszłości. Pojazd elektryczny zapewnia 150 km zasięgu po trwającym 4 godziny ładowaniu.