FRANKFURT 2013: MERCEDES KLASA S – HYBRYDOWY

Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID (W 222) 2013

Trzeci wariant hybrydowy w gamie nowej Klasy S – S 500 PLUG-IN HYBRID zaprezentował Mercedes-Benz podczas targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie. Auto trafi do salonów w przyszłym roku.

Średnie zużycie paliwa na poziomie 3 l/100 km to wynik, który jeszcze kilka lat temu uchodził w segmencie luksusowych limuzyn za nieosiągalny. 109-konny silnik elektryczny i akumulatory z możliwością ładowania z gniazdka umożliwiają bezemisyjne pokonanie około 30 km. Współpracują one z nowym, doładowanym mechanicznie silnikiem V6 o pojemności 3 litrów.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
SALON FRANKFURT 2013


Gama hybrydowych odmian nowej Klasy S będzie tym samym obejmować trzy modele: S 400 HYBRID, S 300 BlueTEC HYBRID i S 500 PLUG-IN HYBRID. Każdy z nich jest wyposażony w drugą generację układu odzyskiwania energii podczas hamowania oraz inteligentny system zarządzania energią.

Podczas gdy akumulatory modeli S 400 HYBRID i S 300 BlueTEC HYBRID są ładowane w trakcie hamowania lub jazdy ze stałą prędkością oraz przez jednostkę spalinową, nowy Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID otrzymał dziesięciokrotnie pojemniejsze baterie z możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu za pośrednictwem gniazda zlokalizowanego po prawej stronie tylnego zderzaka. W rezultacie może on pokonać dystans około 30 km wyłącznie przy udziale elektrycznego silnika synchronicznego o mocy 109 KM i 340 Nm momentu obrotowego.

Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID (W 222) 2013

Kierowca S 500 PLUG-IN HYBRID ma do wyboru jeden z czterech trybów pracy układu hybrydowego:
• HYBRID;
• E-MODE: jazda wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego;
• E-SAVE: energia zgromadzona w akumulatorach jest zachowywana w celu późniejszej jazdy w trybie elektrycznym;
• CHARGE: akumulatory są ładowane podczas jazdy.

Klasa S – jako pełna hybryda – emituje 69 gramów dwutlenku węgla na kilometr, co odpowiada zużyciu paliwa na poziomie 3 l/100 km.

Intelligent HYBRID

Druga generacja hybrydowej Klasy S została wyposażona w przewidujący system zarządzania energią. Strategia działania hybrydowego układu napędowego uwzględnia nie tylko aktualne warunki i styl jazdy kierowcy, ale bierze pod uwagę również przebieg trasy (wzniesienia, zjazdy, zakręty oraz ograniczenia prędkości) na odcinku najbliższych ośmiu kilometrów. Zarządzając procesem ładowania i rozładowywania akumulatorów, system Intelligent HYBRID korzysta z danych nawigacyjnych układu COMAND Online. Może on na przykład zadecydować o skorzystaniu z rezerw energii elektrycznej podczas wjazdu na wzniesienie, by później doładować baterie w trakcie zjazdu z wykorzystaniem rekuperacji.

Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID (W 222) 2013

Układ odzyskiwania energii

Największy potencjał w ograniczaniu zużycia paliwa w przypadku układów hybrydowych tkwi w maksymalizacji odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy ze stałą prędkością. Po naciśnięciu pedału hamulca wytracanie prędkości odbywa się początkowo z wykorzystaniem jednostki elektrycznej, a nie tarcz hamulcowych. Nowa Klasa S korzysta z rekuperacyjnego układu hamulcowego (RBS) drugiej generacji, koordynującego niezauważalną współpracę konwencjonalnych hamulców z jednostką elektryczną pracującą w roli alternatora.

Pożądana przez kierowcę siła hamowania jest rejestrowana przez czujnik skoku pedału hamulca. Ciśnienie w układzie hamulcowym tylnej osi jest kontrolowane przez RBS zgodnie z aktualnym potencjałem rekuperacji zespołu napędowego.

Dodatkowo, silnik spalinowy jest unieruchamiany za każdym razem, gdy samochód porusza się ze stałą prędkością, a jednostka elektryczna wykorzystuje wtedy jego moment oporowy do rekuperacji. Bez wciśnięcia pedału hamulca nie generuje ona jednak żadnego momentu hamującego w celu doładowania baterii, toteż samochód może swobodnie “żeglować”. V-szóstka jest wykorzystywana do uzupełnienia poziomu energii w możliwie ograniczonym stopniu, wyłącznie w odpowiednich i najbardziej wydajnych punktach pracy.

Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID (W 222) 2013

Napęd hybrydowy w klasie aut luksusowych

Pierwszy na świecie hybrydowy zespół napędowy z seryjnymi akumulatorami litowo- jonowymi zadebiutował w 2009 roku w modelu S 400 HYBRID. Przez długi czas była to najbardziej oszczędna limuzyna z silnikiem benzynowym w klasie, a przy okazji – najpopularniejsza hybryda w swoim segmencie. Na całym świecie wybrało ją około 20 tys. klientów.

Poza S 500 PLUG-IN HYBRID gama modelu obejmuje dwa inne warianty hybrydowe. S 400 HYBRID zużywa średnio jedynie 6,3 l/100 km (NEDC). Benzynową jednostkę o mocy 225 kW (306 KM) i 370 Nm maksymalnego momentu obrotowego wspiera tu silnik elektryczny o mocy 20 kW (27 KM) i momencie równym 250 Nm. Do napędu S 300 BlueTEC HYBRID służy tandem złożony z 4-cylindrowego turbodiesla o pojemności 2,2 litra, mocy 150 kW (204 KM) i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego oraz motoru elektrycznego dostarczającego moc 20 kW (27 KM) i 250 Nm momentu. Model potrzebuje w cyklu mieszanym zaledwie 4,4 l/100 km i spełnia kryteria klasy energetycznej A+.

Mercedes-Benz S 500 PLUG-IN HYBRID (W 222) 2013

S 500 PLUG-IN HYBRID – DANE TECHNICZNE

• silnik spalinowy o mocy 245 kW (333 KM) i 480 Nm maksymalnego momentu obrotowego plus jednostka elektryczna o mocy 80 kW (109 KM) i 340 Nm momentu obrotowego;
• średnie zużycie paliwa (NEDC) na poziomie 3,0 l/100 km;
• zasięg w trybie elektrycznym: około 30 km;
• prędkość maksymalna: 250 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 5,5 sek.;
• Intelligent HYBRID: przewidujący system zarządzania energią z optymalnym wykorzystaniem rekuperacji podczas hamowania;
• cztery tryby jazdy: HYBRID, E MODE, E-SAVE oraz CHARGE;
• dotykowy pedał gazu zapewnia pełną kontrolę: opór pedału gazu informuje o aktywacji silnika spalinowego i ułatwia dozowanie mocy;
• szybkie ładowanie akumulatorów z zewnętrznego źródła prądu;
• funkcja wstępnego programowania układu klimatyzacji wnętrza.