FRANKFURT 2017: STUDYJNY MINI JOHN COOPER WORKS GP CONCEPT

mini-frank1

Na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Samochodowym (IAA) we Frankfurcie BMW Group przedstawia m.in. MINI John Cooper Works GP Concept – nowoczesną kwintesencję wyścigowego auta.

Projekt studyjny inspirowany legendarnymi zwycięstwami w Rajdach Monte Carlo sprzed dokładnie 50 lat jest ucieleśnieniem dynamiki oraz maksymalnej frajdy z jazdy na torze wyścigowym i poza nim.


Zobacz także:

SALONY SAMOCHODOWE

FRANKFURT 2017


 

Samochód koncepcyjny nawiązuje do limitowanej serii modeli MINI John Cooper Works GP z roku 2012 oraz MINI Cooper S z zestawem John Cooper Works GP z roku 2006. Auta te oferowały maksymalne możliwe wówczas osiągi i wyprodukowane zostały w seriach po 2000 egzemplarzy.

mini-frank2

Stylistyka

Nowy projekt studyjny jest znacznie szerszy od aktualnego MINI. Masywny pas przedni i tylny, progi oraz charakterystyczny spojler dachowy zapewniają mu zdecydowany wygląd. Użycie lekkich materiałów takich jak karbon zmniejszył masę.

Z przodu dominują duże wloty powietrza i precyzyjnie uformowane powierzchnie prowadzenia powietrza. Prezencji dodaje odstęp pomiędzy korpusem karoserii a powierzchniami prowadzenia powietrza. Charakterystyczny dla John Cooper Works kontrast tworzy lakier „Black Jack Anthracite” będący mieszanką szaro- czarnych odcieni połączony z metalizowanym kolorem akcentowym Curbside Red – matową czerwienią.

Elementy stylistyczne, takie jak eliptyczne reflektory czy sześciokąta atrapa chłodnicy, demonstrują przynależność do marki i zapewniają autu rozpoznawalność. Z takie elementy jak wysklepienie maski silnika z wyraźnie wystającym wlotem powietrza oraz grill atrapy chłodnicy o wzorze plastra miodu czy wloty powietrza w pasie przednim podkreślają sportowy wygląd samochodu. Inne akcenty w kolorze Highspeed Orange wizualnie akcentują reflektory i wloty powietrza.

mini-frank3

Masywny pas przedni kończy się niewiele ponad nawierzchnią, przez co przód wydaje się być jak przyklejony do jezdni. Szeroki rozstaw kół i wydatne nadkola zapowiadają doskonałe prowadzenie i możliwość szybkiego pokonywania zakrętów. Cały pas przedni wykonany jest z karbonu, a użyta tu siatka z włókien węglowych jest po raz pierwszy bezpośrednio widoczna (efekt dodatkowo wzmacnia błyszczący lakier z czerwonym sześciokątnym wzorem).

Typowe dla MINI połączenie zwężającej się ku tyłowi powierzchni szyb i wznoszącej się linii barkowej tworzy w widoku bocznym wyraźny kształt klina. Pod szybami duże powierzchnie karoserii tworzą muskularną sylwetkę, nadając widokowi bocznemu zwinności i dynamiki. Numer startowy 0059 stanowi odwołanie do roku powstania klasycznego Mini: 1959.

Od dołu karoserię zamykają karbonowe progi. 19-calowe obręcze kół ze stopów lekkich Racetrack o klasycznym wieloramiennym wzorze podkreślają wyczynowe ambicje. Kontrasty pomiędzy kolorami Curbside Red i Highspeed Orange na wewnętrznych powierzchniach obręczy oraz logo GP zapewniają felgom bardzo żywy wygląd. Ciekawe akcenty na karoserii tworzą stopki lusterek w metalizowany, kolorze Curbside Red i klamki w kolorze Highspeed Orange.

mini-frank6

Stylistyka tylnej części pojazdu to duże powierzchnie otoczone przez precyzyjnie ukształtowane elementy prowadzenia powietrza. Szeroko rozstawione diodowe lampy tylne podkreślają dynamiczny charakter auta. Pomysłowe nawiązanie do kształtu połowy krzyża Union Jack jest nawiązaniem do brytyjskiego pochodzenia i jednocześnie stanowi sportowo- techniczny akcent. Wyrazisty sjest spojler dachowy.

Dolna część tyłu ma podobnie jak przód bardzo precyzyjne i dynamiczne kształty. Wyloty powietrza i powierzchnie prowadzenia powietrza z karbonu są optymalnie rozmieszczone. Dwa wyniesione „światła deszczowe” zapewniają przy złej pogodzie lepszą widoczność na torze wyścigowym, a klasyczna podwójna końcówka rur wydechowych pośrodku tyłu jednoznacznie wskazuje na geny John Cooper Works.

Wnętrze

Wnętrze MINI John Cooper Works GP Concept zredukowane jest do tego, co najważniejsze. Oprócz klatki bezpieczeństwa są w nim tylko dwa nisko osadzone fotele kubełkowe z 5-punktowymi pasami bezpieczeństwa oraz purystyczna deska rozdzielcza. Biegi zmienia się łopatkami przy kierownicy. System obsługi z cyfrowym zestawem wskaźników i wyświetlaczem Head-Up wskazuje kierowcy informacje istotne w danej sytuacji w bezpośrednim polu widzenia.

mini-frank4

Dalsza interakcja pomiędzy kierowcą i pojazdem, na przykład ustawienia układu jezdnego, odbywa się cyfrowo: za pośrednictwem dotykowego ekranu na typowym dla MINI centralnym zestawie wskaźników, który w ramach cyfryzacji wyposażony został w duży monitor. Pomost pomiędzy światem cyfrowym i analogowym stanowią jedynie: duży przycisk wyłącznika awaryjnego i klasyczne przełączniki wychylne MINI z przełącznikiem Start/ Stop.

W samochodzie dla uzyskania minimalnej masy świadomie zrezygnowano z kanapy tylnej, podsufitki czy konwencjonalnych boczków. Zamiast tego przestrzenie pomiędzy rurami klatki bezpieczeństwa i tylną część auta wypełniają lekkie panele o delikatnym wzorze plastra miodu łączące surowy tył kabiny z wyposażonym przodem. Drzwi otwiera i zamyka się za pomocą zagłębionych uchwytów z paskiem tekstylnym. Przy wsiadaniu i wysiadaniu trzeba jednak – jak w każdej wyścigówce – pokonać klatkę bezpieczeństwa.

Wnętrze pokazywanego na targach motoryzacyjnych Motor Show we Frankfurcie auta łączy sportowy minimalizm formy z wyrazistymi elementami i mocnymi akcentami kolorystycznymi. W białym wnętrzu czarna, patynowana gładka skóra na zagłówkach i bocznych elementach foteli harmonijnie komponuje się z czarno- białej dzianiny w środkowej części.

mini-frank5

Dzianina w nowej technice 3D zapewnia szlachetny i nowoczesny wygląd, a czerwone elementy tworzą ciekawe akcenty. Również jasna, aluminiowa klatka bezpieczeństwa mocno odróżnia się od czarnych elementów (druk 3D) na drzwiach i desce rozdzielczej.

Lekki wzór plastra miodu dodatkowo podkreśla ten sportowo nowoczesny charakter. Ciekawe akcenty tworzą też elementy w metalizowanym kolorze Curbside Red, a całość uzupełnia drugi kontrastujący kolor Highspeed Orange, w którym utrzymane są na przykład pasy bezpieczeństwa, napisy czy szwy na kierownicy i fotelach. Wraz z drukiem 3D i dzianiną 3D MINI stosuje we wnętrzu samochodu koncepcyjnego technologie, które umożliwią w przyszłości zarówno produkcję bez narzędzi, jak i łatwą indywidualizację.

MINI + High Performance + Racetrack Feeling = John Cooper Works

Charakter MINI John Cooper Works GP Concept jest odzwierciedleniem ponad pięćdziesięcioletnich tradycji tej marki w wyścigach, w tym trzech zwycięstw w klasyfikacji generalnej Rajdu Monte Carlo.

Dziś nazwa John Cooper Works oznacza produkty i modele, których jakość opiera się na doświadczeniu w sportach motorowych oraz bogatym w tradycje związku z brytyjskim małym samochodem premium.