GENEWA 2013: MERCEDES A 45 AMG DLA MŁODYCH

M 0_12C1358_44

Po raz pierwszy w historii sportowy oddział Mercedes-Benz zaprezentuje samochód kompaktowy. A 45 AMG to element strategii “AMG Performance 50”, stworzonej dla uczczenia 50. urodzin AMG w 2017 roku.

A 45 AMG mierzy w grupę nabywców w wieku od 30 do 40 lat, głównie mieszkańców miast, młodszych od dotychczasowych klientów AMG. Stąd nowy model zapewnia np. duże możliwości personalizacji, w tym dostępność kolorów i materiałów wykończeniowych oraz elementów wyposażenia.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
PREMIERY


SILNIK

Do napędu służy nowo opracowany, 2-litrowy, turbodoładowany silnik o mocy 265 kW (360 KM) i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego. To najmocniejsza 4-cylindrowa jednostka na świecie, pod względem mocy uzyskanej z jednego litra pojemności – 133 kW (181 KM), a jednocześnie zgodna z normą emisji spalin Euro 6. A 45 AMG ma napęd na obie osie.

Taka moc i moment obrotowy w kombinacji ze standardowym napędem na obie osie AMG 4MATIC przekładają się na świetne osiągi. A 45 AMG przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 4,6 sek. i osiąga maksymalną prędkość 250 km/h (ograniczoną elektronicznie). 4-cylindrowy silnik AMG jest bardzo oszczędny – na przejechanie 100 km potrzebuje średnio 6,9 l/100 km (NEDC – dane producenta). Odznacza się przy tym też niską emisją spalin i jest zgodny z limitem liczby cząstek 6 x 1011 /km, obowiązującym od 2017 roku.

 

 

Nowa jednostka Mercedes-AMG należy do rodziny BlueDIRECT i wykorzystuje bezpośredni, strumieniowy wtrysk paliwa, piezoelektryczne wtryskiwacze i wieloiskrowy zapłon, a także w pełni aluminiową, odlewaną kokilowo w formie piaskowej skrzynię korbową, zoptymalizowany pod względem masy układ korbowy z kutym, stalowym wałem, kute tłoki z pierścieniami o ograniczonym tarciu, ścianki cylindrów w technologii NANOSLIDE, wodno-powietrzne chłodzenie powietrza doładowującego, system zarządzania energią oraz funkcję ECO start/stop.

Podobnie jak wszystkie silniki 8- i 12-cylindrowe, tak i 2-litrowa jednostka AMG jest montowana ręcznie zgodnie z tradycyjną zasadą AMG: “jeden człowiek, jeden silnik”.

TURBOSPRĘŻARKA

Aby zapewnić odpowiednią reakcję na wciśnięcie pedału gazu, Mercedes-Benz zastosował turbosprężarkę twin-scroll, układ wydechowy o maksymalnej przepustowości i innowacyjną strategię wtrysku. Technologia zapewnia bardziej spontaniczny przyrost ciśnienia doładowania i efektywnie wykorzystuje ciśnienie wsteczne spalin oraz ich temperaturę. W efekcie kierowca szybciej odczuwa przypływ momentu obrotowego już od niskich obrotów. Dodatkowo, rozwiązanie to pozwala na ograniczenie zużycia paliwa i emisji szkodliwych gazów. 2-litrowa jednostka AMG przoduje w zakresie ciśnienia doładowania, sięgającego 1,8 bara.

Sportowy układ wydechowy wykorzystuje rury o dużym przekroju i automatycznie sterowaną klapę wydechu. Ta ostatnia, znana już z SLK 55 AMG, pozwala pogodzić pozorne sprzeczności – emocje płynące z dynamicznej jazdy oraz komfort na długich trasach, z którego słyną Mercedesy. Położenie klapy jest dostosowane do obciążenia i obrotów silnika. Dwie rury wydechowe emitują głęboki dźwięk, przeszywający zwłaszcza podczas ostrego przyspieszania.

 

 

Opcjonalnie oferowany jest układ wydechowy AMG Performance z klapą wydechu, zapewniający jeszcze bardziej gardłowy pomruk w trakcie zmiany przełożeń i przyspieszania z otwartą przepustnicą. Funkcji podwójnego wysprzęglenia podczas redukcji oraz przerwom w dostawie zapłonu i wtrysku przy zmianie biegu na wyższy pod pełnym obciążeniem towarzyszy uderzający odgłos, obcy innym jednostkom 4-cylindrowym.

Osiągi A 45 AMG wymagają odpowiednio wydajnego układu chłodzenia. Główna chłodnica ukryta za szerokimi wlotami powietrza wspomagana jest przez mniejszą, zainstalowaną przy kole. Wydajna pompa elektryczna zapewnia odpowiedni przepływ cieczy chłodzącej. Za chłodzenie skrzyni biegów odpowiada obieg chłodzący silnik. Chłodnicę umieszczoną za przednim fartuchem wspomaga wymiennik ciepła zamontowany bezpośrednio na przekładni i zasilany cieczą za pomocą zewnętrznej pompy.

SKRZYNIA AMG SPEEDSHIFT DC
T
7-stopniowa skrzynia AMG SPEEDSHIFT DCT połączona jest bezpośrednio za pomocą złącza kołnierzowego z zamontowanym poprzecznie z silnikiem. Kluczowe moduły jej osprzętu zostały zaadaptowane z superpsportowego modelu SLS AMG. Dla zapewnienia optymalnego przyspieszenia przekładnia oferuje trzy programy oraz funkcję podwójnego wysprzęglenia i RACE START. Wzmocnione koła zębate zapewniają maksymalną stabilność, a pierścienie synchronizujące z okładzinami z włókna węglowego zwiększają wytrzymałość konstrukcji i pozwalają przy okazji na skrócenie czasu potrzebnego na ręczną zmianę przełożenia.

W trybie C lub S kierowca może aktywować program ręcznej zmiany przełożeń (“M”) bez odrywania ręki od kierownicy – wystarczy, że wciśnie jedną z manetek zmiany biegów.

 

 

NAPĘD AMG 4MATIC

A 45 AMG w standardzie dysponuje napędem na cztery koła AMG 4MATIC. Siła napędowa płynie do tylnego zespołu napędowego przez kompaktową przystawkę odbioru mocy (PTU), w pełni zintegrowaną z 7-stopniową skrzynią biegów. System nie posiada własnego obiegu oleju – korzysta z układu smarowania przekładni, dzięki czemu jest lżejszy od konkurencyjnych rozwiązań. Jego masa jest nawet o 25 proc. niższa od napędów oferowanych przez rywali. Wraz z łożyskami stożkowymi o ograniczonym tarciu PTU zapewnia doskonałą wydajność.

Z układem AMG 4MATIC współpracuje 3-stopniowy układ ESP z funkcją ESP Curve Dynamic Assist. Tryb “ESP ON” pomaga w utrzymaniu neutralnej charakterystyki jazdyS. ystem inicjuje hamowanie jednego lub kilku kół i ogranicza moment obrotowy silnika w przypadku utraty stabilności. Krótkie naciśnięcie przycisku ESP aktywuje dynamiczny tryb “ESP SPORT Handling”. System zaczyna reagować z opóźnieniem, a na tylne koła trafia dodatkowa porcja momentu obrotowego. Dłuższe przytrzymanie przycisku ESP uruchamia tryb “ESP OFF” i dezaktywuje działanie układu. Jeśli w trakcie hamowania w trybie “SPORT Handling” lub “ESP OFF” kierowca gwałtownie wciśnie pedał hamulca, funkcje systemu ESP zostaną przywrócone.

Podczas jazdy krętą drogą niezauważalne przyhamowanie wewnętrznego koła zwiększa jego odchylenie od osi pionowej i zapewnia jeszcze bardziej precyzyjne prowadzenie.

ZAWIESZENIE

Przednie zawieszenie A 45 AMG ma sztywniejsze zwrotnice, łożyska i zupełnie nową elastokinematykę. Przełożyło się to na większe nachylenie kół, a co za tym idzie – wyższe prędkości na łukach. Wielowahaczowe tylne zawieszenie to całkowicie nowa konstrukcja. Tylna przekładnia została uzbrojona w sztywniejsze ułożyskowanie dla osiągnięcia większej stabilności. Zawieszenie ze specjalnie zestrojonymi amortyzatorami i sprężynami oraz większymi stabilizatorami zapewnia ograniczone przechyły podczas mijania podwójnych szykan.

 

 

A 45 AMG porusza się standardowo na lekkich obręczach AMG z podwójnymi ramionami w kolorze grafitowym, zaopatrzonych w ogumienie w rozmiarze 235/40 R 18.

UKŁAD KIEROWNICZY I HAMULCE

Elektromechaniczny, progresywny układ kierowniczy Dual Pinion AMG z siłą wspomagania dostosowaną do prędkości i stałym przełożeniem (14,5:1) zapewnia neutralną reakcję na ruchy kierownicy. Aby efektywnie wykorzystać przestrzeń, elektryczną pompę zamontowano na przekładni kierowniczej. Wysokowydajny układ hamulcowy AMG z wentylowanymi i perforowanymi tarczami przy wszystkich kołach (350 x 32 mm z przodu oraz 330 x 22 mm z tyłu) pozwala na niezawodne wytracanie prędkości.

DESIGN

Model zyskał akcenty charakterystyczne dla aut z Affalterbach, takie jak podwójne ostrze przecinające osłonę chłodnicy, przedni spojler w kolorze matowej czerni oraz szerokie wloty powietrza w zderzaku, otoczone prowadnicami powietrza. Przednie błotniki zdobi ekskluzywny emblemat “TURBO AMG”, a nadkola szczelnie wypełniają lekkie obręcze AMG z podwójnymi ramionami. Muskulaturę tylnej partii nadwozia podkreśla zderzak z bocznymi wylotami powietrza i centralnym dyfuzorem, w którym zatopiono dwie szerokie, chromowane końcówki wydechu.

Wewnątrz pokrywającą fotele skórę ARTICO i tkaninę DINAMICA zdobią czerwone przeszycia, Sportowa kierownica wielofunkcyjna AMG z łopatkami do zmiany biegów oraz pokrętło AMG DRIVE UNIT ułatwiają prowadzenie. Panel wskaźników z kolorowym wyświetlaczem pozwala kierowcy dostosować ustawienia funkcji menu AMG i RACETIMER.

 

 

Model A 45 AMG oferowany jest z licznymi opcjami indywidualizacji. Oto niektóre z nich:
• pakiet AMG Aerodynamics;
• wykonane z włókna węglowego obudowy bocznych lusterek AMG;
• pakiet AMG Exterior Carbon-Fibre;
• tylne skrzydło AMG;
• pakiet AMG Exclusive ;
• pakiet AMG Night;
• uład wydechowy AMG Performance;
• zawieszenie AMG Performance z twardszymi nastawami;
• kierownica AMG Performance oraz dźwignia E-SELECT;
• fotele AMG Performance;
• czerwone zaciski hamulcowe.

MODEL A 45 AMG “EDITION 1”

Podobnie jak w przypadku innych aut AMG, premierowa, kompletnie wyposażona odmiana “Edition 1” reprezentuje najwyższą formę A 45 AMG i skupia się na sportowej naturze modelu. Biały lakier cirrus white kontrastuje z grafitowymi, matowymi pasami AMG na masce, dachu i po bokach nadwozia, a matowe obręcze z ogumieniem 235/35 R 19 i specjalnymi kapslami AMG – stylizowanymi na felgi z centralną śrubą – skrywają czerwone zaciski.

Czerń i czerwień dominują także we wnętrzu A 45 AMG “Edition 1”. Czerwone przeszycia biegną przez tapicerkę foteli AMG Performance, górną część kokpitu pokrytą skórą ARTICO oraz sportową kierownicę AMG Performance, obszytą skórą nappa i mikrofibrą DINAMICA. Lista ekskluzywnych dodatków jest długa…

 

 

Światowa premiera A 45 AMG odbędzie się 5 marca br. podczas salonu samochodowego w Genewie. Sprzedaż modelu ruszy 8 kwietnia, a jego rynkowy debiut w Niemczech nastąpi w czerwcu.

DANE TECHNICZNE

– pojemność: 1991 ccm;
– średnica x skok: 83,0 x 92,0 mm;
– stopień kompresji: 8,6 : 1;
– moc maks.: 265 kW (360 KM) przy 6000 obr./min.;
– maks. moment: 450 Nm przy 2250-5000 obr./min.;
– masa silnika (bez płynów): 148 kg;
– maks. prędkość obrotowa: 6700 obr./min.;
– maks. ciśnienie wtrysku: do 140 barów;
– maks. ciśnienie doładowania: 1,8 bara;
– średnie zużycie paliwa (NEDC): 6,9 – 7,1 l/100 km;
– emisja CO2: 161-165 g/km;
– norma emisji: EU6;
– przyspieszenie 0-100 km/h: 4,6 sek.;
– prędkość maksymalna: 250 km/h (ograniczona elektronicznie).