GENEWA 2013: TECHNOLOGIE DELPHI DLA FERRARI

Genewa_0_Ferrari

Kiedy Ferrari postanowiło opracować najnowocześniejszy i najmocniejszy samochód w historii firmy, zwrócono się do Delphi Automotive (DLPH) o pomoc przy opracowaniu dwóch kluczowych systemów pozwalających na poprawę osiągów przy jednoczesnym obniżeniu poziomów emisji.

Jako długoletni partner legendarnego producenta samochodów wyścigowych, Delphi opracowało jeden z najważniejszych podzespołów samochodu – wiązki przewodów – zarówno dla systemów wysokonapięciowych, jak i niskonapięciowych, wykorzystywanych w systemie architektury elektryczno- elektronicznej pojazdu.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE


Do projektowania systemu wykorzystano skomplikowane i nowoczesne oprogramowanie znane pod nazwą Delphi Velocity Tool Suite, wykorzystujące zintegrowany projekt, oraz narzędzia analityczne i symulacyjne. Wykorzystanie tego programu do projektowania wysokonapięciowych wiązek przewodów Ferrari LaFerrari benzynowo – elektrycznej hybrydy, umożliwiło zwiększenie mocy pojazdu oraz obniżenie poziomu emisji CO2 (samochód pokazany został na salonie samochodowym w Genewie).

IDC0112-1566_30900

Wiązki wysokonapięciowe są wykorzystywane do dostarczania energii z zestawu akumulatorów do inwertera i do silników.

Ponadto, firma Delphi współpracowała ściśle z inżynierami z Ferrari nad opracowaniem kompletnego systemu klimatyzacji dla LaFerrari. Założeniem było, że układ jest lekki, zapewnia optymalny komfort jazdy dla wszystkich podróżujących oraz zapewnia wymagane chłodzenie pozwalające utrzymać optymalną temperaturę akumulatorów wysokonapięciowych.

System klimatyzacji wykorzystujący sprężarkę elektryczną i zaprojektowany tak, by spełniał wymagania napędów elektrycznego i hybrydowego zapewnia lepszą ekonomikę spalania, zwiększa moc silnika oraz umożliwia sterowanie chłodzeniem akumulatorów systemu hybrydowego. System wykorzystuje również opracowany niedawno wymiennik ciepła (schładzacz) chłodzący akumulatory, tak by zapewnić ich bezpieczeństwo i trwałość.

Genewa_1_ferrari

W pracach projektowych i rozwojowych nad produktem brali udział polscy inżynierowie z Centrum Technicznego w Ostrowie Wielkopolskim, a obecnie schładzacz jest produkowany w ostrowskim zakładzie Delphi.

Opracowany przez Delphi system HVAC dla LaFerrari umożliwia uzyskanie dodatkowo 3,5kW mocy chłodzącej dla systemu hybrydowego. Dla podróżujących samochodem oznacza to mniejsze zużycie paliwa bez konieczności obniżenia komfortu jazdy w kabinie.

Ferrari również poprosiło Delphi o zaangażowanie się w rozwiązanie problemu ładowania akumulatorów dla rozwiązań indywidualnych, wykorzystując przy tym bogatą wiedzę i doświadczenie firmy w opracowywaniu systemów ładowania spełniających różne normy obowiązujące na całym świecie.

Od początku lat 90-tych Delphi współpracowało z Ferrari, wspólnie opracowując i współprojektując systemy klimatyzacji i układu elektryczno-elektronicznego spełniające wyśrubowane wymagania Ferrari co do ich wydajności i jakości.

Fo.: Ferrari, Delphi