GENEWA 2014: OPEL ADAM Z NOWYM SILNIKIEM 1.0 ECOTEC

OAd 1

Po roku od premiery rynkowej ADAM wciąż jest ulepszany. Podczas salonu samochodowego International de l’Automobile w Genewie zostanie on zaprezentowany z zupełnie nowym silnikiem.

To trzycylindrowy, turbodoładowany motor benzynowym, charakteryzujący się wysokim momentem obrotowym w niskim zakresie obrotów i niewielkim zużyciem paliwa. Silnikowi towarzyszyła będzie sześciobiegowa manualna przekładnia, która również reprezentuje nową generację tych mechanizmów.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


ADAM jest pierwszym modelem Opla, w którym będzie montowany wykonany w całości z aluminium, silnik benzynowy 1.0 ECOTEC, z bezpośrednim wtryskiem paliwa i turbodoładowaniem, skonstruowany przez Międzynarodowe Centrum Rozwoju Technicznego producenta w Rüsselsheim w Niemczech. Ten „kieszonkowy” silnik będzie oferowany w dwóch konfiguracjach, rozwijających moc odpowiednio: 66 kW/90 KM i 85 kW/115 KM. Obydwie wersje dysponują solidnym zapasem momentu obrotowego: 166 Nm już od 1800 obr./min.

OAd 2

Podobnie jak dwa średniolitrażowe silniki nowej generacji Opla wprowadzone w ostatnich miesiącach (benzynowy 1.6 ECOTEC Direct Injection Turbo i wysokoprężny 1.6 CDTI), nowy silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo charakteryzuje się kulturą pracy oraz niskim poziomem hałasu i wibracji. Jest standardowo wyposażony w funkcję Start/Stop. ADAM z motorem 66 kW/90 KM zużywa w cyklu mieszanym 4,3 litra paliwa na 100 kilometrów przy emisji CO2 wynoszącej zaledwie 99 g/km (dane wstępne zmierzone wg procedury NEDC), zapewniając jednocześnie dobre osiągi.

Produkcja ADAMa z silnikiem 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo rozpocznie się latem br. Dostępne będą nie tylko nowe zespoły napędowe, ale także świeże wersje kolorystyczne. Podczas targów motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie we wrześniu ubiegłego roku firma Opel prezentowała zapowiedzi dalszych możliwości indywidualizacji ADAMa, które właśnie teraz są wprowadzane. Na Auto Show w Genewie zostanie pokazanych więcej kolorów oraz detali i opcji wykończenia wnętrza.

Więcej o nowym silniku

12-zaworowy 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo posiada blok cylindrów, odlany pod wysokim ciśnieniem z aluminium. W celu zminimalizowania przekazywanych pulsacji wysokociśnieniowe przewody doprowadzające paliwo i wtryskiwacze konstrukcyjnie oddzielono od głowicy cylindrów, a pompa paliwa i przewody paliwowe otrzymały izolację akustyczną. Kulturę pracy podnosi także zainstalowanie wałka wyważającego w misce olejowej. Wałek ten jest napędzany łańcuchem z odwróconymi zębami, co zapewnia cichą pracę, i obraca się przeciwbieżnie z prędkością wału korbowego, zaś jego masa została zoptymalizowana pod kątem równoważenia samoistnych drgań wywołanych pracą trzech cylindrów.

OAd 3

Wśród innych rozwiązań służących ograniczeniu hałasu należy wymienić zoptymalizowane pod względem akustycznym osłony na górze i z przodu silnika, obudowy kolektora dolotowego i wałków rozrządu, izolację wału korbowego przy użyciu stalowych panewek głównego łożyska, odwrócone zęby w łańcuchu napędzającym wałki rozrządu, turbosprężarkę ze zredukowanym odgłosem syczenia oraz dolną miskę olejową ze stali.

W modelu ADAM silnik 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo wytwarza 166 Nm już przy 1800 obr./min. To o prawie 30 proc. więcej siły pociągowej niż w przypadku wolnossącego silnika 1.6 przy tej samej prędkości obrotowej. W wersji 85 kW/115 KM płaski odcinek krzywej momentu obrotowego sięga 4700 obr./min. Kolektor wydechowy, umieszczony wewnątrz aluminiowej głowicy cylindrów, jest połączony śrubami bezpośrednio z chłodzoną cieczą turbosprężarką o małej bezwładności. Ta kompaktowa konstrukcja zapewnia szybkie doładowanie.

Sześciootworowe wtryskiwacze systemu bezpośredniego wtrysku umieszczono centralnie nad każdym tłokiem, aby zapewnić wydajne spalanie, a dwie fazy pracy krzywek umożliwiają regulację faz rozrządu, dzięki której silnik otrzymuje optymalną ilość powietrza. Regulowana pompa oleju oraz pompa płynu chłodzącego odłączana przy zimnym silniku w celu jego szybszego nagrzania to kolejne rozwiązania przyczyniające się do obniżenia zużycia paliwa.

OAd 4

Silnik nowej generacji 1.0 ECOTEC Direct Injection Turbo z sześciobiegową przekładnią manualną dołączy do aktualnej oferty silników ADAMa, czyli wolnossących jednostek czterocylindrowych współpracujących z pięciobiegowymi skrzyniami manualnymi: 1.2 — 51 kW/70 KM, 115 Nm oraz 1.4 w dwóch wersjach oferujących moc 64 kW/87 KM lub 74 kW/100 KM przy identycznym maksymalnym momencie obrotowym 130 Nm.

W nowej przekładni zastosowano wiele udoskonaleń. Zaliczają się do nich koła zębate z szerszymi, asymetrycznymi zębami, a także synchronizatory trójstożkowe dla pierwszego i drugiego biegu oraz dwustożkowe — dla trzeciego i czwartego biegu. Ponadto zsynchronizowany jest bieg wsteczny. Nowe skrzynie biegów o wysokiej kulturze pracy będą stopniowo wprowadzane także w innych modelach pojazdów marki Opel.

Indywidualizm

W ciągu najbliższych tygodni i miesięcy paleta opcji dwukolorowego nadwozia ADAMa będzie stopniowo rozszerzana. Po wprowadzeniu kolejnych 7 barw nadwozia i 4 odcieni dachu liczba dostępnych lakierów nadwozia sięgnie 18, a liczba kolorów dachu wzrośnie do 6. Pięć nowych barw nadwozia, które będą wprowadzane wiosną, to: srebrny lakier („Silverwalker”), głęboki ciemny brąz („Mr. Darkside”), intensywny błękit („Let it Blue”), zieleń limonki („Dancing Green”) i ciepła szarość („Pink-Kong”). W dalszej indywidualizacji Opla pomogą: pięć nowych tapicerek foteli, siedem świeżych opcji wykończenia kabiny, cztery dodatkowe kolory wykończenia wnętrza, dwa innowacyjne odcienie lusterka wstecznego, a także cztery nowe barwy listwy z logo i dwa dodatkowe zestawy oklein dekoracyjnych na nadwozie. ADAM jest wyposażony w system multimedialny IntelliLink, oferujący najnowocześniejsze opcje łączności i dostęp do aplikacji.

Podczas Salonu Samochodowego w Genewie zaprezentowane zostaną dalsze nowe kolory nadwozia i wersje wykończenia wnętrza.

OAd 5