GENEWA 2014: TOYOTA – NOWE AYGO CZYLI INNE PODEJŚCIE

a9

Nowa Toyota AYGO, która debiutuje podczas targów motoryzacyjnych Salon International de l’Automobile w Genewie, uosabia determinację Akio Toyody, prezesa Toyota Motor Corporation, by produkować coraz lepsze samochody.

Nowy model powstał zgodnie z językiem stylistycznym J-Playful, nawiązującym do współczesnej kultury młodzieżowej Japonii, gdzie ceni się bezpośrednie kształty i wyraziste linie.


Zobacz także:
SALONY SAMOCHODOWE
GENEWA 2014


Znakiem rozpoznawczym nowego AYGO jest charakterystyczny kształt „X” z przodu pojazdu, od którego rozpoczynają się niemal nieograniczone możliwości indywidualizacji nadwozia.

– W przypadku pojazdów segmentu A, najczęściej patrzy się na ich małe rozmiary zewnętrzne i niską cenę, przykładając znacznie mniejszą wagę do innych atrybutów pojazdu. Większość producentów idzie na kompromisy, nie koncentrując się na elementach, które sprawiają że klienci naprawdę pożądają ich modelu. Stylistyka i wygląd nadwozia są wtórne, a wyposażenie i dodatki nie należą do najbardziej wyszukanych. Nie zgadzam się z tym podejściem. Nie wierzę, by właściciele małych pojazdów miejskich nie zwracali uwagę na ich wygląd i styl. Uważam, że podobnie jak użytkownicy pojazdów każdej innej klasy, chcą oni być dumni ze swojego samochodu. Taki był też mój cel – tłumaczy David Terai, główny inżynier modelu.

 

Wyjątkowość Aygo polega na niemal nieograniczonych możliwościach indywidualizacji. Użytkownicy mogą z łatwością dopasować wygląd samochodu do swojego gustu – 10 elementów nadwozia można z łatwością wymieniać, dobierając kolorystykę i wykończenie zgodnie z własnymi preferencjami. Ich wymiana jest bardzo prosta, oraz dopasowana cenowo do standardów segmentu A. Dotyczy to zarówno nadwozia, jak i wnętrza pojazdu.

Stworzone zostały trzy wersje wyposażenia, trzy edycje specjalne, oraz dwa pakiety stylistyczne nadwozia i wnętrza. Oczywiście ich wygląd można dowolnie zmieniać. Już w wersji podstawowej AYGO będzie standardowo wyposażone w jednostkę audio z portami USB i AUX, diody LED do jazdy dziennej, system stabilizacji toru jazdy VSC, czy asystenta podjazdu pod górę HAC.

Wymiary pozostały niewielkie – długość wzrosła jedynie o 25 mm, do 3455 mm. O 8 mm zwiększył się rozstaw kół z przodu i z tyłu, a o 5 mm zmniejszono wysokość pojazdu (pomimo to we wnętrzu przestrzeń nad głowami pasażerów powiększyła się o 7 mm). Podobnie jak do tej pory, dostępne będą wersje 3- i 5-drzwiowe.

 

Nowe AYGO w wersji ‘x-wave’ będzie wyposażone w olbrzymi, elektrycznie otwierany dach materiałowy. Po jego rozsunięciu powstanie otwór o rozmiarach 785 mm x 730 mm.

Wewnątrz dominuje trapezoidalna konsola centralna. Do jej charakterystycznego kształtu nawiązują także otwory nawiewów, wykończenie drzwi, czy okolice dźwigni zmiany biegów. Pomimo niezmienionego rozstawu osi (2340 mm), długość przedziału pasażerskiego zwiększyła się o 9 mm. O 29 litrów zwiększyła się także pojemność bagażnika, do którego prowadzi otwór o 75 mm większy niż do tej pory.

Na konsoli centralnej w oczy rzuca się system „x-touch”, który na 7-calowym ekranie dotykowym integruje wszystkie multimedia, wykorzystując także technologię MirrorLink.

 

Pod maską nowego AYGO będzie pracował udoskonalony silnik 3-cylindrowy 1.0 VVT-i, produkowany w polskich zakładach Toyota Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu. Rozwija on teraz 69 KM przy 6000 obr./min., oraz 95 Nm przy 4300 obr./min. Średnie zużycie paliwa to 3,9 l/100 km. Opcjonalnie dostępna będzie zautomatyzowana skrzynia biegów x-shift.

Nowy model AYGO zadebiutuje w Polsce w połowie 2014 roku. Na razie oglądać ją można na salonie samochodowym International de l’Automobile w Genewie…

WYBRANE DANE TECHNICZNE

* Silnik
– pojemność: 998 ccm;
– moc: 51 (69) kW (KM);
– max. moment obrotowy: 95 NM przy 4300 obr./min.;
– przyspieszenie 0 – 100 km/h: 14,2 sek.;
– prędkość maksymalna: 160 km/h;
– śr. zużycie paliwa: 4,1 l/100 km;
– pojemność zbiornika paliwa: 35 l.

 

* Wymiary
– długość (mm): 3 455 mm;
– szerokość (mm): 1 615 mm;
– wysokość (mm): 1 460 mm;
– rozstaw osi (mm): 2 340 mm;
– rozmiar opon: 165/65 R14 lub 165/60 R15.

* Hamulce
– przednie: tarczowe – 247 mm x 20 mm;
– tylne: bębnowe – 200 mm.

* Zawieszenie
– przednie: kolumny MacPhersona;
– tylne: belka skrętna.