GOODYEAR: DZIEŁO SZTUKI Z PONAD STU OPON

Brytyjski artysta Ian Cook, malujący przy pomocy opon i modeli samochodów zdalnie sterowanych, odwiedził dziewięć europejskich krajów w zaledwie cztery dni, aby stworzyć wyjątkowe dzieło sztuki uświetniające wprowadzenie od 1 listopada br. obowiązku etykietowania opon w państwach Unii Europejskiej.

Od Alp Szwajcarskich po niemieckie autostrady, przez kanały Wenecji do siedzib Parlamentu Europejskiego w Strasburgu i Brukseli – trasa objazdowa rozpoczęła się w Wielkiej Brytanii i wiodła przez Francję, Szwajcarię, Włochy, Słowenię, Austrię, Niemcy, Luksemburg i Belgię.

Do stworzenia dzieła posłużyło 20 samochodzików sterowanych radiem, ponad 100 opon oraz farby w 27 kolorach – po jednym dla każdego kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Obraz został oprawiony i przekazany przez firmę Goodyear Parlamentowi Europejskiemu.

Mówi Justyna Banaszek, Brand Manager, Grupa Goodyear Polska:

– Do wprowadzenia unijnego obowiązku etykietowania opon przygotowywaliśmy się od pięciu lat, edukując i informując najważniejszych interesariuszy o tym, jaki jest cel wprowadzenia przez Unię Europejską tego obowiązku. Postanowiliśmy stworzyć trwały symbol, upamiętniający wejście w życie nowego ustawodawstwa. Zaproponowaliśmy artyście Ianowi Cookowi podjęcie się ekscytującego czterodniowego wyzwania, którego celem było dotarcie do jak największej liczby europejczyków. Przejechał przez dziewięć krajów, odwiedzając historyczne miejsca, a także punkty sprzedaży opon, ośrodki badań motoryzacyjnych i najważniejsze zakłady produkcyjne Goodyeara.

– Projekt zaowocował nie tylko oryginalnym dziełem sztuki, lecz także zwróceniem uwagi na to, jak istotnym elementem wyposażenia samochodów są opony. Konsumenci będą mogli korzystać z informacji dostarczanych przez etykietę do podejmowania lepszych, świadomych decyzji o zakupie opon. Wprowadzenie obowiązku etykietowania to korzyść dla wszystkich – gdyby wszystkie pojazdy w Unii Europejskiej jeździły na oponach kategorii A, oszczędzilibyśmy 84 mld euro w kosztach paliwa i ograniczylibyśmy emisję dwutlenku węgla o 20 milionów ton.

– Wybranie do samochodu osobowego opony klasy A w kategorii hamowania na mokrej nawierzchni może oznaczać skrócenie drogi hamowania na mokrej nawierzchni o 30 proc. – czyli nawet o 18 metrów – w stosunku do opony kategorii G. To przekłada się na trzy do czterech długości pojazdu. Pamiętajmy jednak, że unijna etykieta zawiera cenne informacje, ale nie mówi wszystkiego o oponie. Istnieje znacznie więcej parametrów, które warto brać pod uwagę oceniając jakość opony. Dlatego właśnie Grupa Goodyear bada swoje opony pod kątem ponad 50 parametrów, wykraczając daleko poza obowiązki nakładane przez nowe unijne regulacje.