GRUPA RENAULT: RECYKLING BATERII WRAZ Z PARTNERAMI

Grupa Renault wraz z firmami Veolia i Solvay nawiązały współpracę mającą na celu stworzenia w Europie ekosystemu zamkniętego obiegu metali odzyskiwanych z akumulatorów.

Trzy firmy partnerskie uczestniczą już aktywnie w eksperymentalnej fazie budowy pilotażowej fabryki we Francji.


Zobacz także:

ECO

ROZMAITOŚCI


 

Będzie ona przeprowadzać proces ekstrakcji i oczyszczania metali znajdujących się w akumulatorach wycofanych z użytku na skalę przedprzemysłową.

Utworzone we wrześniu 2020 roku konsorcjum firm Veolia i Solvay zostało wzmocnione przez zaangażowanie Grupy Renault. Firmy zamierzają wykorzystać bogate doświadczenia firmy Solvay w tworzeniu procesów chemicznej ekstrakcji metali z akumulatorów oraz rozległe know- how zdobyte w ciągu dziesięciu lat przez firmę Veolia w zakresie demontażu i recyklingu akumulatorów litowo- jonowych w procesach hydrometalurgicznych.

W sytuacji, gdy liczba poruszających się po drogach świata samochodów elektrycznych wzrośnie z 10 milionów w 2020 roku do ponad 100 milionów w roku 2030, stabilne i odpowiedzialne odzyskiwanie metali z akumulatorów staje się kluczowym wyzwaniem. Dlatego też ambicją trzech firm partnerskich jest stworzenie pewnego i trwałego źródła zaopatrzenia w metale mające strategiczne znaczenie w produkcji akumulatorów.

Aby ten cel osiągnąć, przedsiębiorstwa te zamierzają skorzystać ze swych odpowiednich doświadczeń na każdym etapie łańcucha wartości – od zbiórki zużytych akumulatorów, poprzez ich demontaż, a następnie ekstrakcję i oczyszczenie metali – i to przy jednoczesnym ulepszeniu istniejących obecnie procesów mechanicznych i hydrometalurgicznych stosowanych w recyklingu baterii. Dzięki połączeniu zaawansowanych technologii strategiczne metale będą pozyskiwane i oczyszczane.

Staną się surowcem o najwyższym stopniu czystości, gotowym do ponownego użycia w produkcji nowych akumulatorów. Dotychczas metale te były odzyskiwane w postaci nadającej się jedynie do zastosowań w metalurgii, natomiast nowy proces funkcjonujący w obiegu zamkniętym przyczyni się w przyszłości do zmniejszenia negatywnego wpływu akumulatorów samochodów elektrycznych na środowisko naturalne.

– Grupa Renault traktuje cykl życia akumulatorów w sposób całościowy – od napraw w celu przedłużenia ich działania w samochodzie, poprzez opracowywanie zastosowań wtórnych związanych z przechowywaniem energii, aż po tworzenie systemu zbiórki i recyklingu akumulatorów. Jesteśmy dziś dumni, że rozszerzamy nasze zaangażowanie w ochronę środowiska nawiązując współpracę z firmami Veolia i Solvay. W sytuacji wzrostu mobilności elektrycznej naszym celem jest wdrażanie innowacyjnych i niskoemisyjnych rozwiązań w dziedzinie recyklingu, aby stworzyć możliwości trwałego zaopatrzenia w strategiczne metale niezbędne do produkcji akumulatorów. Wspólnie wypracujemy rozwiązania korzystne dla całego ekosystemu elektrycznego Europy i ugruntujemy naszą silną pozycję na strategicznym rynku surowców do produkcji akumulatorów. Wytworzymy w ten sposób wartości wykraczające poza branżę samochodową – powiedział Luca de Meo, dyrektor generalny Renault.