HANNOWER 2011: MOCNIEJSZY VOLKSWAGEN CRAFTER

Nowy Volkswagen Crafter z mocnymi i oszczędnymi czterocylindrowymi silnikami TDI dostępny jest w salonach od połowy 2011 roku. Niebawem ofertę wzbogaci wersja 4MOTION z napędem na wszystkie koła firmy Achteitner, która będzie mogła poruszać się także w bardzo trudnym terenie. Crafter 4Motion został zaprezentowany 13 listopada podczas targów Agritechnica w Hanowerze. Wraz z Amarokiem, Crafter 4MOTION będzie należał do grupy samochodów towarzyszących Rajdowi Dakar.

Crafter 4MOTION z napędem na wszystkie koła firmy Achleitner jest przystosowany do poruszania się w ekstremalnym terenie, czego wymaga rozwijający się stale rynek transporterów terenowych. Tego rodzaju samochodami zainteresowane są między innymi firmy zajmujące się produkcją energii ze źródeł alternatywnych, których pojazdy muszą często docierać w regiony całkowicie pozbawione infrastruktury drogowej.

Również firmy budowlane oraz służby ratunkowe, straż pożarna i policja coraz częściej korzystają z samochodów z napędem na cztery koła. Volkswagen Samochody Użytkowe od lat podąża za tym trendem oferując sprawdzony wariant 4MOTION popularnego modelu Volkswagen Transporter T5 (około 11 procent modeli z napędem na wszystkie koła), Volkswagena Caddy (około 6 procent z napędem na wszystkie koła) oraz naturalnie Amaroka.

Rosnące zainteresowanie to wystarczający powód, aby wyposażyć także największy model oferowany przez Volkswagen Samochody Użytkowe w pełnowartościowy napęd na wszystkie koła. Duża masa Craftera z ładunkiem wymagała zastosowania specjalnej konstrukcji napędu. Skorzystano z systemu firmy Achleitner z przełożeniem terenowym (2,5:1). System ten rozdziela w sposób stały siły między obie osie w stosunku 50:50, posiada seryjną blokadę mechanizmu różnicowego w przekładni rozdzielczej i na tylnej osi.

Jako opcję można zamówić także blokadę przedniej osi. Z takim wyposażeniem granice możliwości Craftera 4MOTION z napędem na wszystkie koła Achleitner wyznaczają tylko prawa fizyki, bowiem gdy włączone są wszystkie blokady, każde z kół może przenosić samodzielnie do 100 procent momentu napędowego. Poślizg występuje tylko w najsłabszym miejscu: między bieżnikiem opony a podłożem.

Firma Achleitner wprowadziła wiele zmian do przedniej osi z niezależnym zawieszeniem kół i sztywnej osi tylnej. Wzmocnione zostały sprężyny z większą drogą ugięcia, amortyzatory z progresywną charakterystyką są bardziej twarde, zmodyfikowane zostały także stabilizatory. Zmiany te spowodowały podwyższenie nadwozia o około dziesięć centymetrów, w zależności od rodzaju opon (terenowe lub drogowe).

Crafter 4MOTION będzie dostępny we wszystkich oferowanych przez Volkswagena wariantach nadwozia – jako Kombi, Furgon, podwozie z kabiną lub samochód skrzyniowy, z pojedynczą lub podwójną kabiną i różnymi rozstawami osi i wysokościami dachu.

Craftera 4MOTION z napędem firmy Achleitner będzie można zamawiać w salonach Volkswagena od grudnia 2011 r. Pierwsze dostawy przewidziane są na początek 2012 roku.